A csoportos motorozásnak megvannak az íratlan szabályai, amit jó esetben már tudsz mire egy ilyen csapat tagja leszel, de most leírom, hátha kimaradt egy-két dolog.
A csapat elején és végén mindig tapasztalt motorosnak kell mennie. Kezd
elterjedni, hogy ők rikító citromsárga mellényt vesznek, és
rádiókapcsolatot tartanak egymással. Az elől haladó értelemszerűen
tudja az utat, a hátsó viszont lehetőleg erős motorral rendelkezik,
hogy előre tudjon szaladni szükség esetén. Neked kettejük között kell
valahol elhelyezkedned a sorban. Nem maradhatsz le tőlük (persze ez nem azt jelenti hogy az eleted árán is követni kell), és nem előzheted meg a vezetőt.
A vezetőkön kívül nagyobb csapatban vannak segítők.
Általában szintén rikító mellényben vannak, tapasztalt motorosok, de
van, hogy az alkalom szüli a segítőt, ilyenkor nincs mellény, de
fontos, hogy a csapathoz viszonyítva erős motorral és tapasztalattal
állj be segíteni. A segítők feladata, ha körforgalomba,
kereszteződésbe, lámpához értek akkor lezárja a keresztforgalmat, mivel
vagy a szabadjelzés időtartama nem lesz elegendő a csapat átkeléséhez,
vagy egy pofátlan autós megpróbál beslisszolni közétek, ami veszélyes
mutatvány. Ezen kívül a csapatnak kijelöli az irányt, amerre menni kell
egy bonyolultabb csomópontban. Tulajdonképpen ez sima forgalomirányító
szerep. Érdemes tudni, hogy törvény szerint csak vizsgázott
forgalomirányító végezhetné ezt, de olyan nem terem minden bokorban, a
csapat biztonsága érdekében azonban szükség van rá.
A csapatban a gyengébb motorokat elől helyezik el, az erősebbeket
hátul, így nem húzódik szét a sor túlságosan, de ehhez mindenkinek a
megfelelő helyen kell maradnia. Ezért, valamint mert veszélyes,
versenyezni, előzgetni nem szabad, lehetőleg tartsad a pozíciódat. Amikor összeáll a csapat, gyakran nem jelöli ki senki hova menj, ilyenkor neked kell tudni a helyedet.
Vonuláskor két sorban kell haladni, cikk-cakk elrendezésben.
Így fékezéskor nem futsz rá az előtted haladóba, hanem legrosszabb
esetben beállsz mellé, illetve ha úthibát, akadályt kell kerülni akkor
sem lesz melletted senki, ezért gond nélkül manőverezhetsz. Ezt a többi
motoros is megteheti, ezért lehetőség szerint ne gurulj be senki mellé
hátulról, mert nem számít rád és könnyen találkozhattok, valamint ne az
előtted menő mögött haladj, mert egy hirtelen fékezéskor nem lesz időd
reagálni. Sajnos lehetnek olyanok, akik nem ismerik, vagy figyelmen
kívül hagyják a szabályokat, ezért amikor elhagyod a te sorodat, vagy
fékezel, nézd a tükörben nincs-e mögötted túl közel valaki.
A cikk-cakk elrendezés nem kötelező csak célszerű, mert rövidebb lehet a sor, de a nagy közelség miatt, 80-90km/h a biztonságos végsebesség. Azért jó, mert nagyobb csapat esetén nem húzódik szét a konvoj, és senki nem téved el.
Ha kevesebben vagytok, gyorsabban mentek, esetleg hegyi kanyargós
útszakaszon már a teljes sávot kell használni, ilyenkor egymás után
libasorban érdemes menni és biztonságos követési távolságot kell
tartani, de az előzgetés itt sem ajánlott, csak kellő körültekintéssel
és a közlekedési szabályok betartásával, mivel ha elesel, akkor a csapat teljes mögötted levő részét veszélyezteted.
Amikor olyan útszakaszon mentek, amin nem tud együtt maradni a
menetoszlop, meg lehet beszélni egy nem túl bonyolult találkozási
pontot, ahova mindenki egyéni stílusa szerint jut el.
Ezen felül az autósokra is figyelni kell. Amikor egy autós beéri a konvojt, jelezzük neki, mikor lehet előzni. Ennek ellenére nem biztos, hogy be tudja fejezni az előzést, ilyenkor be kell engedni magunk közé,
úgy hogy a felező mellett lévők lehúzódnak az út szélére, majd
lemaradnak az autó mögé.
Amikor a menetoszlop előz, akkor a jobb szélről behúzódunk balra, és
egyenként előzünk a szokásos előzési szabályok és elővigyázatosság
mellett.
Végül ne felejtsük el, hogy a konvojban vonuláskor is a KRESZ szabályai vonatkoznak ránk, viselkedjünk ennek megfelelően.
Remélem, minden lényegeset sikerült leírnom és mindez sok motoros
hasznára válik. Mielőtt bárki túl sokat hinne rólam, igyekszem
leszögezni, én egy átlagos tudású és képességű motoros vagyok. Amiket
leírtam, mindent motoros társaimtól, vagy saját káromból tanultam meg.
A legtöbb téma a szocimotoros és a GAU levelezőlistán részletes vita
tárgyát képezte, és írásomban ezekből levont tanulságokat írtam le,
tehát nem csak üres fecsegés részemről, hanem sok motoros véleményét is
tükrözi. Amiket leírtam, én is alkalmazom a napi motorozásomkor, de ha
úgy döntesz, kipróbálod az itt leírtakat, az a te felelősséged!
Meg kell említenem még a „Motorozás mesterfokon” című könyvet, amit nem
egy magamfajta átlag motoros, hanem egy motorversenyző írt. Ez a könyv
rávilágított sok fontos dologra, amit eddig is tudtam, de nem gondoltam
át és nem tartottam fontosnak. Mindenkinek ajánlom ezt a könyvet, aki nem
elégszik meg egy átlagos motoros tudásával és szeretne még jobb
motorossá válni.
Mielőtt valaki megkérdezi, nem kapok jutalékot, csak nagyon jónak
tartom a könyvet.
Kéri Laci