Gyakori hiba a féktáv be nem tartása nálunk is. Ezzel vigyázzunk,
mert nagyon könnyű felkenődni egy autó lökhárítójára. A hivatalos
források a 3 másodperces követési távolságot javasolják, de a rutinos
vezetők is erre szoktak beállni ösztönösen. Ez annyit tesz, hogy
követési távolság esetén nem közvetlenül a távolságra kell ügyelnünk,
hanem a lemaradásunk idejére.
Amikor nem vagyunk biztosak a helyes
követési távolságban, szúrjunk ki egy pontot az úton, mondjuk a
felfestés egyik elemét. Amikor az előttünk haladó elhagyja ezt a
pontot, kezdjük el számolni a másodperceket. Nagyjából 3 másodperc
múlva kell elérnünk ideális esetben a kinézett pontot. Ezzel a
módszerrel bármilyen sebesség mellett meghatározhatjuk a helyes
távolságot. Ez néha nagy távolságot ad, de kényelmes és biztonságos,
tapasztalatom szerint. Amikor biztosan figyelünk, nem vagyunk fáradtak,
lassúak, akkor 2 másodperces lemaradás még jól kezelhető, de azért ne
szokjunk rá. 1 másodperces lemaradás, akármilyen jók a reflexeink már
veszélyes és előnytelen!
Előzéskor sem célszerű rövid távolságot
hagyni. Amikor gyenge motorral megyünk, gyorsíthatjuk az előzést azzal,
ha lemaradunk, kinézzük mikor lesz lehetőség előzésre, és úgy kezdünk,
gyorsítani, hogy az előzési lehetőséggel egy időben érjük utol, ekkor
már jelentős sebességkülönbséggel tudjuk megelőzni gyenge gépünk
ellenére. A lemaradás másik előnye, hogy sokkal jobban lehet látni a
szembe jövő forgalmat, ezért előbb vesszük észre az előzési lehetőséget.
Másik jellegzetes hiba, finoman szólva a túl lendületes vezetési
stílusunk. Az autósok egy ártatlan manővert is veszélyesnek ítélhetnek
meg, vagy csak megijeszti őket. A béke kedviért célszerű ezeket a
manővereket lehetőséghez mérten kerülni. A túl közeli nagy sebességű
elhúzás nem szerencsés. Bár attól nem kell félnünk, hogy ijedtében ránk
rántja a kormányt, mert a reflexidőn belül biztonságos távolságba
érünk, de nem etikus művelet. Normál sávváltással sem kell arra
számítanunk, hogy nagy meglepetést tudna nekünk okozni az autós, de egy
kátyú, hirtelen kikerülése már okozhat némi ijedtséget. Autó mellet
elhaladáskor ne bömböltessük jobban a motort mint szükséges, ne
közelítsük meg túlzottan. Nekünk nem nagy dolog ez a figyelmesség, az
autós pedig nem fogja még jobban megutálni a motorosokat. Kocsisorok
között ugyanebből a megfontolásból ne száguldozzunk. Ha nem férünk el,
ne türelmetlenkedjünk, majd ha lehetőség lesz rá tovább megyünk, túl
nagy hátrány nem fog minket érni.
A türelmetlenség bár egyénektől függő, gyakran előfordul. Ne előzzünk,
ha szembe is jönnek. El lehet férni két autó között, de felesleges
kockázat, és túlságosan megrémítheti az autósokat. Az sem szerencsés,
ha túl közel van akármelyik autós az előzés befejezésekor. Mi tudjuk,
hogy elférünk, de ő feleslegesen fog infarktust kapni. Amikor beérünk
egy autót, ne az utolsó métereken fékezzünk intenzíven, mert szintén
megrémíti az autóst, de ha fékezni is kezd, okozhat nekünk kellemetlen
pillanatokat. Fokozatosan lassítva közelítsük meg, és türelmesen
várjunk az előzés lehetőségére. Természetesen, ha már messziről
látható, hogy tiszta az út, lendületből a legjobb előzni, de a kellő
oldaltávolságot tartsuk meg így is.
Mégegy rossz szokásunk a gyorshajtás. Mint korábban írtam, egy enyhe
gyorshajtás bizonyos helyzetekben célszerű lehet, de a folyamatos
száguldozás öncélú és veszélyes dolog. Lakott területen belül 10-30%-al
nagyobb sebességgel még kivédhetők a váratlan események, de ennél
nagyobb sebességnél tökéletes reflexekkel is jóval nagyobb
féktávolsággal kell számolnunk. Ott, ahol gyalogosok is
előfordulhatnak, tartsuk be a sebességhatárokat. Nem fog fájni, ha
betartjuk a törvényt. Nyílt, jól belátható úton, ésszerű határok
között, jelentős gyorshajtás sem feltétlen jelent nagyobb kockázatot,
de itt is az észen van a hangsúly! Az úton átrohanó állatokkal mindig
kell számolni, de ezek a megengedett sebesség mellett épen annyira
veszélyesek, mint a duplája mellet.
Fontos
dolog, hogy ha elestünk mielőtt felállunk, többször győződjünk meg
róla, hogy már megálltunk, nem csúszunk nem hempergőzünk még. Ilyenkor
nem tudja az ember hirtelen eldöntei, hogy mozog e még, ezért miközben
még csúszik hajlamos felállni és ismét elesni, amiből még csúnyább
sérülés is lehet mint magából az esésből. Az esés dolog benne van a
pakliban ha motorra ülsz, ha egyszer megtörtént veled akkor a legjobban
teszed ha vissza ülsz a motorra amint tudsz, hogy le tudd győzni a
félelmed.
A cikkben foglaltakat mindenki csak a saját felelőségére próbálja ki!
Sem a cikk szerzője, sem az oldal készítői, szerkesztői semmi féle
felelőséget nem vállalnak a cikkben foglaltakért, vagy az esetlegesen
ebből eredő károkért, sérülésekért.