hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 21. csütörtök 
Olivér

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Vezetéstechnika -
Vezetéstechnika 5. rész - város
(Kéri Laci - 2005-09-18)

Tudunk fékezni, kanyarodni, hibáinkat javítani, elmondhatjuk magunkról, hogy jól tudunk motorozni. Ha elég megfontoltak vagyunk, és nem túlságosan magabiztosak, akkor már biztonságban is érezhetnénk magunkat, hiszen minden szükségeset tudunk a közúti motorozás vezetéstechnikai fogásairól. Ezzel a tudással a legnagyobb veszélyt már a közlekedés többi résztvevője fogja okozni. Logikus lépés, hogy meg kell tanulni kivédeni az ő hibáikat is. Miért pont nekünk? Mert nekünk jobban fáj!

Európai statisztikák szerint a motoros balesetek túlnyomó része nagy forgalmú városi területeken történik, és a közhiedelemmel ellentétben nem a motorosok szabálytalankodásaiból, hanem az autósok figyelmetlenségéből adódik.

Szerencsére az autósok következetesen figyelmetlenek, ezért fel lehet rájuk készülni. (Azért ne számítsatok arra, hogy mindig tutira kiszámíthatóan cselekednek.-szerk.) Aki városban motorozik mindenek előtt készüljön fel arra, hogy láthatatlan, legalább is az autósok számára. (sajnos a rendőröknek nagyon jó a látása) (Ezt cáfolnám, pár napja egy rendőr autó próbált rámsorolni egy dupla sávoson és észre sem vette, hogy ha nem fékezek akkor feldönt. Szerintem azóta sem tudja... -szerk.). A legtöbb autós sohasem jut el arra a szintre, mint mi motorosok, megelégszik azzal, ha a rendőr nem bünteti meg, míg egy motoros mindig a jobb vezetési tudásra törekszik. Hogy ezt a cikket most olvasod a legjobb bizonyíték erre. Az autósok nagy része megszokásból vezet, agyuk a kocsi méretű tárgyakra van beállva, de pl. egy kispolszkit sem mindig vesznek észre, nem várható el szegényektől, hogy egy jóval kisebb motorkerékpárt észrevegyenek. A legtöbb konfliktus ebből keletkezik. Legyünk velük elnézőek, hiszen vezetési tudásban mi vagyunk erősebbek,körkörös védelemben pedig ők. Idegeskedés helyett gondoljunk arra, hogy dugóban és parkolóhely keresésekor menyivel jobb nekünk. Szerencsére a motorral, védtelensége ellenére, mozgékonyságának köszönhetően sokkal könnyebb elkerülni egy balesetet, mint egy lomha autóval. Ezért egy egészséges óvatosságon felül nem kell félnünk az autókkal egy utat használni.

Tipikus eset, amikor a mellettünk levő autó sávot vált, leszorítva minket. Ne haragudjunk rá, hiszen nem tudja mit cselekszik! Ha bele is néz a tükörbe, mi nem látszunk benne, oldalra meg nem néz ki, vagy nem vesz észre. Legegyszerűbb kivédése, ha nem haladunk autó mellet, csak amíg megelőzzük. Kicsit lemaradva tőle tartjuk a sebességet, hogy ne legyen probléma, ha sávot akar váltani. Többsávos út esetén a körülöttünk lévő összes autónál számítsunk arra, hogy sávot válthat minden jelzés nélkül, és ennek megfelelően helyezkedjünk el. Ha a mellettünk lévő sáv elfogy, akkor biztosak lehetünk benne, hogy sávot fog váltani az ott lévő autó, tehát erre is figyeljünk, hiába nem a mi sávunk fogy el. Dolgunkat megkönnyíti, az előjelző tábla. Célszerű helyet biztosítani neki, ez egyrészt udvarias dolog, másrészt, ha előttünk van, könnyebb szemmel tartani egy potenciális veszélyforrást. Nem engedhetünk előre mindenkit, hogy lássuk, ezért a motor mozgékonyságát kihasználva célszerű messze magunk mögött hagyni az autókat ez nem mindig szabályos, de általános tapasztalat szerint kevesebb konfliktussal jár, mint a szabályos forgalommal együtt haladás. Mindenesetre erre hivatkozva ne száguldozzunk ész nélkül, mert az veszélyesebb, de egy ésszerű sebesség túllépésre gyakran még a traffipax sem villan. Piros lámpánál az álló kocsisorok között kellő körültekintéssel, a kocsik tükreire vigyázva előre lehet gurulni, de soha sem az út szegély és kocsi között, hanem a kocsisor bal oldalánál, a szembejövőket nem leszorítva. Ha elől vagyunk, zöld jelzésre mindenkit ott lehet hagyni. Ez sem teljesen szabályos, de ha nincs körülöttünk autó, akkor máris nagyobb biztonságban vagyunk, ezért a rendőrök is elnézőek, azonban mozgó kocsisorok között, még ha lassan is mozog, ne menjünk el, mert nagy kockázatot jelent és erre joggal nem számítanak az autósok. Ha a kocsisor elejénél feltűnően tuningolt, várhatóan erős verda túráztatja a motort akkor ne elé, hanem mögé álljunk, valószínűleg a többi kocsit így is bőven lehagyjuk, de legalább nem veszélyeztet minket az agresszív vezető.

Másik jellegzetes baleseti tényező az elsőbbség meg nem adása. Ez is a láthatatlanságunkra vezethető vissza. Gyakran még a szemkontaktus ellenére is kijönnek elénk, mert egyszerűen átnéznek rajtunk, vagy rosszul becsülik fel a sebességet a kisebb méret miatt. Ha egy kereszteződésben elsőbbségünk van, és egy kocsit látunk várakozni, mindig készüljünk fel arra, hogy ki fog jönni elénk, pont a legrosszabb pillanatban. Ezt a legnehezebb kivédeni, gyakran lehetetlen, ilyenkor még mindig jól jön drága anyukánk imádsága. A kivédéshez a legfontosabb dolog, hogy az adott útszakaszra érvényes sebességkorlátozást legalább közelítőleg betartsuk, nehogy nagyon lemaradjon az őrangyalunk. Tartsuk szemmel az autó első kerekét és a sofőr arcát, ha látható, mert a legkisebb mozdulatát azonnal észre lehet venni a kerék forgásából, illetve a szándékát ki lehet következtetni a fejmozgásból. Ha megmozdul egy hangos gázfröccsel, csúsztatott hátsókerék nyikorgásával, tudassuk, hogy nem szeretnénk, hogy kijöjjön, ez általában eléggé megijeszti a sofőröket arra az egy pillanatra, amíg elsuhanunk, de ha nem, akkor nekünk kell helyzettől függően intenzív fékezéssel (vagy esetleg gyorsítással-szerk), vagy kormányzással elkerülni a balesetet. Ha ez nem lehetséges, akkor próbáljunk felállni legalább a nyeregből, mert az egyetlen esélyünk a túlélésre, ha átrepülünk a kocsi felett, miközben kedvenc motorunk torpedóként fúródik a kocsi oldalába. Ennek az esetnek a rémálom verziója a Fiat Ducato, amit nem lehet átugrani és a vezetői a szokottnál is figyelmetlenebbek. A vezető fejmozgásai is jó támpontot jelentenek. Ha ránk néz, nem garantálja, hogy lát is minket, de ha jobbra-balra kapkodja a fejét, akkor ahonnan elnézett, úgy gondolja tiszta az út. Tehát ha ránk néz, majd hirtelen elkapja a fejét a másik irányba, akkor készüljünk arra, hogy ki is fog jönni elénk. Ilyenkor a már ismertetett figyelemfelkeltő technikák még működhetnek, de keressük a menekülési utat is. Nem érdemes indokolatlanul vészfékezni, mert a mögöttünk jövő autósok rossz szokása, hogy a féktávot sem tartják be.

Még nem ment el a kedved a motorozástól ugye? Jöhetnek a legrosszabbak, az öntudatos Manager nőcik 100Les 3ajtós kocsikkal, a kalapos Trabantosok, Skodások, Wartburgosok, a Helyi Vagány Csávók vastagított kipufogós sötét ablakú Golffal. Már a vezetési stílusukból messziről fel lehet őket ismerni, ha az embernek megvan a megfelelő rutinja. Ezeket udvariasan engedjük el, tessékeljük előre, húzódjunk le, kerüljük messzire. Nem érdemes megelőzni, mert kihívásnak veszik és akár a mi életünk árán is győzni akarnak, vagy egyszerűen a bizonytalanságuk miatt előre nem látható veszélyes mozdulatokat fognak elkövetni. Tehát kerüljük őket saját biztonságunk érdekében!

Gyakori baleseti ok, amikor egy autót előzünk, és az bekanyarodik balra pont elénk. Bár a KRESZ szerint meg kellene győződnie arról előzik-e, nem fog minket észrevenni, tehát ha indexel, vagy egyszerűen csak bizonytalan, lassan megy, esetleg lassít, számíthatunk egy hirtelen manőverre tőle. Ha nem tudjuk kitalálni, mit akar, inkább játszunk mazsolát és várjuk meg amíg eldönti, aztán folytathatjuk épségben az utat. Az udvarias magatartásért amúgy is mindig hálásak az emberek, azt meg nem kell tudni, hogy önző módon a túlélés érdekében vagyunk udvariasak.

Ezek a veszélyforrások a leggyakoribbak, de sok más minden is előfordulhat. Teljesség igénye nélkül: a féktáv be nem tartása, túl közeli előzés, szembe előzés, elénk fordulás, parkolóból elénk tolatás, álló autó kinyíló ajtaja, ablakon kidobott csikk, ablakmosó arcunkba spriccelés. Ezeket kivédeni, megúszni csak nagy rutinnal és sok szerencsével lehet, ezért a motorvezetés mindig nagy odafigyelést és felelősséget jelent.Ezt akkor se felejtsük el, amikor elönti az agyunkat az adrenalin, és csutkáig húzzuk a gázt!

A cikkben foglaltakat mindenki csak a saját felelőségére próbálja ki! Sem a cikk szerzője, sem az oldal készítői, szerkesztői semmi féle felelőséget nem vállalnak a cikkben foglaltakért, vagy az esetlegesen ebből eredő károkért, sérülésekért.

:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu