Vezetéstechnika 4. rész - kanyarodás
(Kéri Laci - 2005-08-16)
Most már tudunk hatékonyan és biztonságosan fékezni, nem ártana megtanulni a kanyarodást. Sokan, ha nem is tudatosan, de ellenkormányzással vezetnek, hiszen az emberi agy tanulékony és mindig az optimális megoldásokra törekszik ösztönösen. Ennek ellenére a tudatos használatát mindenkinek tanulnia kell, mert csak úgy tudjuk kihasználni a fizikai lehetőségeinket egy baleset elkerülésére, ha pontosan tudjuk mik a lehetőségeink.
Menjünk ki egy széles, forgalommentes útra. Gyorsuljunk fel kb. 50-ig, majd óvatosan, kis erővel próbáljuk meg óvatosan elforgatni a kormányt. A motor ellenkező irányba megbillen és el is kezd kanyarodni, gyorsan térjünk vissza egyenesbe. Tehát a kormányt a kanyarodással ellenkező irányba kell fordítani! Próbálgassuk még egy kicsit az ellenkormányzást egyenletes sebességnél.
Ha már kitapasztaltuk a viselkedését, próbáljunk meg szlalomozni az úton ezzel a módszerrel, a motor gyorsabb egyenesbe állítására is ezt a módszert használva! Remek érzés pontosan uralni a gépet. Ha már biztosak vagyunk magunkban, megpróbálhatjuk a már ismerős közúti kanyarokban is, de figyeljünk rá, hogy ne próbáljuk meg nagyobb tempóval bevenni a kanyart, mint szoktuk. Mint azt tapasztaltuk, az esetleges kezdeti bizonytalanság ellenére egy nagyon egyszerű és biztonságos módszer az ellenkormányzás, azonban az ösztöneinkkel ellenkezik az ellentétes irányba kormányzás, ezért 1-2 hétig tudatosan figyeljünk arra, hogy minden kanyart így vegyünk be. Ennyi idő alatt már reflexszerűvé válik és el sem tudjuk képzelni a kanyarodást másként, de pánik helyzetben, amikor mélyebbre kell dönteni a motort, még mindig nem lesz számunkra egyértelmű a mozdulat, ilyenkor is úrrá kell lenni az ijedségen és belekényszeríteni a motort a kanyarba, ha nincs más választás.
Lehet ezt fokozni? Igen! Az ellenkormányzást lehet kombinálni a súlypontáthelyezéssel úgy, hogy az ellenkormányzással együtt kihajolunk a kanyarodás irányába, tovább fokozva pedig ki is ülhetünk a nyereg mellé térdünket kilógatva, ahogyan a versenyzők is. Amikor ellenkormányzással már leér a lábtartó, kiüléssel még mindig tovább szűkíthetjük a kanyart. A mindennapokban nincs erre szükségünk, de ha felsőtestünkkel kihajolva segítjük a kanyarodást azzal elegánsabb lesz stílusunk. Tudni kell még azt, hogy bár nem dől meg a motor az adott kanyarhoz annyira, mint kihajolás nélkül, de a gumikra pontosan ugyanakkora erők hatnak, tehát ne tévesszen meg minket a kisebb dőlésszög.
Tudunk minden alapfogást ahhoz, hogy a motor azt tegye, amit mi akarunk. Nem árt tisztába jönni azzal, mit is akarjunk. Egy gyönyörűen kivitelezett kanyar nem rossz cél, de ehhez tudnunk kell milyen íven célszerű kanyarodni.
Általános szabály, hogy az út adta lehetőségekhez mérten a legnagyobb íven kanyarodjunk, mert adott sebesség mellet ilyenkor a legkisebb a centrifugális erő, ezzel pedig csökken a kicsúszás veszélye. Ha tudjuk az ívet, amin kanyarodni akarunk akkor a következő a helyes sebesség megválasztása, amivel a kanyarba be lehet menni. Azonban ismeretlen kanyar ívét csak sok tapasztalattal lehet előre megbecsülni, ezért a szükséges sebességet is nehéz eldönteni. Szerencsére a tapasztalatlan motoros, aki a gyakorlatban idáig eljutott, annak a leggyakoribb hibája az, hogy túl alacsony sebességet választ, mert szűkebbnek látja a kanyart a valóságosnál. A biztonság szempontjából ez csak előnyökkel jár, tehát mindenkit arra biztatok, hogy a legrosszabb sejtelme szerint motorozzon, és inkább lassan menjen be egy kanyarba, mint túl gyorsan.
Gyakorlásra célszerűbb ismert kanyart vagy útszakaszt választani. Számítsunk mindig a kanyaron túl esetleges útakadályra, kőfelhordásra, úthibára. Érdemes tudni, hogy a hegyi utakon, kőfelhordás legsűrűbben a kanyarokban, és az út szélén fordul elő. Csúszóssága pedig a jéggel vetekszik, de az autók keréknyomvonalában többnyire tiszta, tehát ilyenkor ezt kell ideális ívnek tekintenünk. Mielőtt kanyarban kőfelhordásra futunk, inkább vegyük egyenesbe a motort, és csak akkor fékezzünk vagy kanyarodjunk, amikor ismét tiszta útfelületen tartunk. Kanyar megközelítésekor jó információt ad az ívre, ha megfigyeljük az út külső ívét, milyen hirtelen találkozik a belsővel. Kanyar megközelítésekor húzódjunk a külső ívre lehetőséghez mérten, de vigyázzunk a felezővonalon ne menjünk át, mert mindig a kanyarban fog szembe jönni a Kama3, ami esetleg átlóg a mi sávunkba is egy kicsit.
A külső ív azért jó, mert innen kell indítani mindig a legnagyobb ívet, ráadásul a kanyarba is jobban belátunk, ha kihúzódva közelítünk. Tipikus hiba, hogy a belső íven kezdi a tapasztalatlan motoros a kanyart, hogy legyen hova sodródnia, de az ellenkormányzás ismeretében már ettől nem kell félnünk és a nagyobb íven a kisodródás esélye is kisebb.
Közelítünk a kanyarhoz. Kezdjünk egyenletes fékezésbe a kanyar bejáratáig úgy, hogy a kanyarba már megfelelő sebességgel érkezzünk, a sebességet megfelelő fokozatba kapcsoljuk vissza, hogy a motor ereje a kanyarban is rendelkezésünkre álljon, a motorféket fel lehet használni a lassításnál, a kanyar bejáratához érve féket felengedjük, rátesszük az ívre, és enyhe sebességtartó gázzal megkezdjük a kanyarodást.
Ha jól csináltunk mindent, akkor már nincs is sok dolgunk. Ilyenkor elkezdjük közelíteni az útkanyarulat belső ívét a kanyar felénél érintve, és elkezdünk távolodni, mikor elhagyjuk a kanyart ismét a külső íven vagyunk, egyenesbe vesszük, gázt adunk és suhanunk tovább.
Elsőre valószínűleg nem így fog sikerülni, ezt nekem is minden szezon elején újra meg kell tanulnom. Jellegzetes hibák a túl alacsony sebességen kívül, ami problémát nem okoz, az ív helytelen megválasztása. Mivel hosszabb íven kanyarodunk mint az útkanyarulat, könnyű túl hosszúra venni. Ez azért kellemetlen, mert ilyenkor, ha nem változtatjuk meg a pályánkat, akkor a szalagkorláton, vagy a szembe sávon végződik az ív a helyes sebesség mellett is. Amikor rádöbbenünk erre, mondanom sem kell, szűkíteni illik a kanyart, de ehhez gyakran lassítani is kellene. A kettő együtt nem megy, mert már most is a tapadási kör határait súroljuk. Ha a lábtartónk még messzi van a földtől, akkor száraz út esetén ellenkormányzással továbbdöntjük, és jelentős lábremegést kapva bevesszük a kanyart. Ezért jó, ha a lehetségesnél alacsonyabb sebességgel megyünk be, mert akkor van lehetőség javítani.
Másik lehetőség, hogy felvesszük egyenesbe a motort, intenzíven fékezünk, majd amikor csökkent a sebességünk, a lehető legszűkebb íven elkerüljük a balesetet. Ezt is el lehet szúrni, ha túl sokáig fékezünk. A jelentős sebesség ellenére tudni kell elengedni a féket, hogy folytathassuk a kanyarodást, de nem a becsapódás előtt, hanem megfelelő helyet hagyva, jóval előtte. Ilyenkor gyakran megkönnyebbülés következik, mert sokkal jobban tudunk kanyarodni, mint azt fékezés közben megítéltük. Ha elrontunk egy kanyart mindig csak kevés hiányzik a sikeres bevételéhez, ezért nem is kell sokat fékezni. Egy rövid fékezés lassítása is elegendő a sikeres kanyarodáshoz, míg az adott sebességről nem biztos, hogy meg tudunk állni a szalagkorlátig. Kanyarodni és fékezni is lehet egyszerre, ha a helyzet úgy kívánja, de ez a legveszélyesebb művelet. Kanyarodás közben fékezve mindig nagyon enyhén fékezzünk, és ha azt érezzük, hogy még távol vagyunk a megcsúszástól, kicsit lehet jobban, de ajánlott a fékezés erősségének növelésével fokozatosan a motort is felállítni, nehogy átlépjük a tapadási kört. Profi pilóták a kanyarodás közbeni fékezéssel, a tapadási kört erősen megközelítve jelentős köridő lefaragást tudnak elérni, de nekünk a biztonságos motorozáshoz nincs szükségünk erre. Ezt a részt nem javaslom gyakorlásra, mert veszélyes, és lesz alkalmunk gyakorolni akaratunk ellenére is, de jó megjegyezni arra az esetre, ha menteni kell magunkat.
A kanyarba túl nagy sebességgel behajtás ugyanezeket a problémákat veti fel és megoldásuk is ez. Nem lesz szép mutatvány, de hasznos. A túl szűk íven kanyarodás az alacsony sebességgel egy kategóriás, gondot nem okoz, mert könnyen korrigálhatjuk ellenkormányzással.
Az ideális kanyarodást, előrelátó vezetést és a helyes sebességet az úgynevezett sétamotorozással lehet gyakorolni. Lényege, hogy olyan kényelmes és biztonságos tempót tartunk, amivel gond nélkül bevehetjük a kanyarokat. Akkor csináljuk jól, ha a féket nem kell használnunk, csak a gázt és motorféket. (Ha mégis fékezni kell, mert elszámoltuk ne szégyeljük megtenni.) Mivel nem fékezünk, jó előre látni kell a kanyar sajátosságait és a helyes sebességet. Mivel adott sebességen az ideális ív a legbiztonságosabb a kicsúszás szempontjából, ezért rá fogunk kényszerülni az ideális ívek ösztönös keresésére, hiszen ezek nélkül nem érezzük elég simának a motorozást. Én szeretem ezt a stílust, mert sokat lehet tanulni belőle, nagyobb figyelmet kíván ezért élvezetes így motorozni, ugyan akkor kevésbé veszélyes, hiszen úgy közlekedünk, mintha nem lenne fékünk, de mégis bármikor használhatjuk veszélyhelyzet elkerülésére. Ha sétamotorozásra vetemedünk, soha ne siessünk, ne versenyezzünk. Nem ez a lényege, figyeljünk az útra, gondolkodjunk előre és élvezzük a szabad motorozás szépségét.
Fontos adalék. Figyelmünket összpontosítani kell a célra. Mindig oda nézzünk, ahova megyünk! Ne a kerék előtt az utat, ne a szembejövő Kama3t, hanem nézzünk előre, hogy lássuk hova megyünk. Kanyarban nézzünk be a kanyar ívébe, hogy az esetleges veszélyforrásokat minél előbb meglássuk, valamint azért, hogy meg tudjuk látni a helyes ívet. Ha pedig a Kama3 jön szembe, akkor azt a pici lukat kell nézni amerre esetleg el tudunk még menekülni. Az ember ugyanis ösztönösen arra megy, amerre néz, ha a Kama3t nézzük, akkor annak fogunk nekimenni.
(Egyik ismerős követte el nemrég azt a hibát, hogy az elötte haladó motoros elesett a kanyarban, ő pedig követte a szemével. És ahogy fent Laci irta, ő is arra ment amerre nézett ezért ő is elesett. Ha elesik előttetek valaki, ne kövessétek a szemetekkel, mert úgy sem tudtok segíteni neki, hanem vegyétek be biztonságosan a kanyart arra nézve amerre menni kell, majd forduljatok vissza.)
A cikkben foglaltakat mindenki csak a saját felelőségére próbálja ki!
Sem a cikk szerzője, sem az oldal készítői, szerkesztői semmi féle
felelőséget nem vállalnak a cikkben foglaltakért, vagy az esetlegesen
ebből eredő károkért, sérülésekért.