Eljött a szombat reggel. Tőlem szokatlanul korán felébredtem, irány a fürdő, magamra öltöttem a motoros öltözéket, felpattantam a nyeregbe és indulás. Útközben felszerelkeztem másfél liter üdítővel, meg egy kakaós csigával. :) Bár Gál Jenő alezredes úgy tájékoztatott, hogy kint a pogányi repülőtéren délben lesz valami kaja, valamint folyamatosan lesz védő ital, de gondoltam jobb biztosra menni.
Az előadás
Reggel 8 óra előtt pár perccel gyülekeztek a jó motoros emberek a rendőrség előtt, majd kinyitották a rendőrség kapuját és bent leparkoltunk. :) Pár embert meginterjúvoltak, aztán irány fel az előadó terembe.
Az előadást Gál Jenő alezredes kezdte, aki régen saját maga is nyúzott egy MZ-t. Szóba került több dolog, de igazából ezeknek a motorozás technikájához nem sok köze volt. Inkább mindekit próbált lebeszélni a száguldozásról. Szóba kerültek statisztikai adatok, miszerint duplájára nőtt a motoros balesetek száma, de arra a kérdésemre, hogy mennyivel nőtt a motorok száma, nem tudott válaszolni. Ha pedig a balesetek száma azért a duplája, mert közben a motorok száma is a duplájára nőtt, akkor nincs min csodálkozni.
Szóba került az ominózus mánfai videós baleset is, de ennek vizsgálata még folyamatban van, szóval nem beszélhetett róla. (Azért elszólta magát: megtudhattuk az ütközés pillanatában a vétkes motoros sebességét. Amit most nem árulok el, csak annyit, hogy nem ment annyira őrülten gyorsan, mint ahogy a sajtó próbálja ezt szenzációként bemutatni, s ezáltal pedig általános ellenérzést kelteni a motorosokkal szemben. Az ütközés előtti sebesség önmagában nem jelent semmit, sőt ebből látszik, hogy kis sebességnél is nagy baj lehet, s még ha be is tartotta volna a sebességkorlátozást, akkor sem közlekedett túl szabályosan az illető.)
Példaként szó volt a következő helyzetről is: megy egy ember kocsival az orfűi gáton, a másik sávban egy kismama tolja a babakocsit (ugye ott nincs járda), közben pedig egy "menő" csávó egykerekezik végig a gáton. Ez esetben valószínű, hogy a két ember már nem fogja szeretni a motorosokat általában. Aztán, ne adj Isten, az autó sofőrje átül egy kamionba, és kétes helyzetben találkozik egy másik motorossal, akkor a döntésében benne lesz az is, hogy "a motorosok úgy is állatok", és esetleg nem a motoros számára előnyös döntést fog hozni, amibe a motoros hal bele...
Az előadás köveztkező részében egy szakértő beszélt, aki az autós utánképzésekért is felel. De többünk szerint teljesen hiteltelen volt, mivel egyrészt ő maga sosem motorozott, nem is értette, érezte át a motorosok problémáit. Szerintem egyszerűen nincs rálátása a kétkerekűekre.
Egy rövid példán keresztül érzékeltetném ezt: szerinte azért mennek a motorosok a felezőnél állandóan, mert mindig előzni akarnak. Elmondtam neki, hogy én is a felezőhöz közelebb közlekedem jó ideje három okból:
- az út jobb oldala tele van burkolati hibákkal. aknafedőkkel;
- ha kint megyek a szélén, hajlamosak az autósok mellettem jönni, amitől "picit" félek;
- ha bent megyek, akkor nem csak az előttem lévő járművet látom, hanem az az előtt lévő forgalmat is.
Ezeket az indokokat nagyjából megértette, és nem is akart vele vitatkozni, de helytelenítette.
Gál Jenő felvilágosított minket, hogy nem jó állandóan a felezőn menni (volt, hogy éjjel háromkor emiatt ütközött két motoros), mert akkor beidegződéssé válik, és akkor is ott megyünk, amikor tök üres az út előttünk. Ebben én igazat adok neki.
Amúgy rendes volt, mert felajánlotta, hogy akik a tanfolyamon jelen
vannak, ingyenesen résztvehetnek nála reakció idő mérésen meg egyéb
teszteken a jövö hét folyamán.
A szakértő mesélt még arról is, hogy, ha valaki mindig picit gyorsabban megy, és nem történik vele semmi baj, akkor az agyában pozitív visszacsatolás keletkezik, hogy: "hú, de ügyes voltam", ezért legközelebb megint picit gyorsabban megy. De ezek a pozitív visszacsatolások optimális helyzetben történnek. Arról nincs infomrációja/ tapasztalata az agynak, hogy mi történik, ha elénk ugrik valami.
A pályán
9:40 körül indultunk a Pécs-Pogányi repülő térre. 10-kor volt ott a találkozó, mindenki egyénileg jutott ki. Mire kiértünk, már határozottan meleg volt.
Volt akinek még el kellett ugrania védő öltözetért, mert az oktatók nem vállalták be a rövidgatya - polóban oktatást, valamint ha ők kibírták a meleg hacukában, akkor mi is. :)
Láthattunk a motorok között MZ (250-es), chopper, naked, túra endúró és sport gépeket is. :) Remélem nem hagytam ki egyetlen típust sem. :)
Egy rövid bevezetés után az oktató mondta, hogy na akkor fel a gépre, megyünk pár kört, hogy ismerkedjünk a motorunkkal, csináljuk amit ő. Fel is másztam a kisemeletesló nyergébe. Elindutunk. A sorrendet már pontosan nem tudom, de a következők voltak menet közben: feltérdelés az ülésre két lábbal, fél lábad felhúzása majd rá ülés, ebből átváltva oldalsó lovagló ülésre (mind két irányban), állva fél kezed ballra kinyújtva folyamatos gáz húzás.
Majd két csoportra osztottak minket (kb 30-an voltunk). Elkezdődött a gyakorlás. Elég sokáig szlalomoztunk, egyre jobban széthúzott bójákkal. Ezt pedig úgy kellett megtenni, hogy nem kiülve a motoron, hanem a tested folyamatosan függőlegesen tartva. A legtöbb motorral 2-ben csak úgy lehet mindezt megcsinálni, hogy a gázt folyamatosan tartod ugyanazon a fordulaton, és a hátsó fékkel lassítod a motort, ha kell. (Az első nem ajánlatos, mert könnyen kicsúszik az első kerék.)
A magyarázata pedig a következő: pályán ez a kiülős módszer nagyon jó, de ott ugye nincs szembe forgalom, és ha hirtelen ki kell kerülni valamit, akkor ki fogod úgy is kerülni, de visszahúzni függőlegesbe, vagy a másik irányba kanyarodni utána már nem lesz idő, mivel nem csak a motor súlyát kell visszahúzni, hanem a sajátod is. Ezzel szemben, ha csak a motort döntögeted magad alatt, akkor csak a motor súlyát kell vissza húzni, amivel egy csomó időt nyersz. Ami az oktató szerint közúton méterekben mérhető... Amin pedig adott esetben az életed múlhat.
Ezt a döntögetős technikát a rendőrmotorosok valami hihetetlen sebességgel képesek produkálni, csak úgy cikáznak a bóják között. Nekünk van még mit gyakorolni. :)
Az elején ez a szlalomozás dolog lassan ment mindenkinek, ezért egy csomót kellett motoros ruhában állni a tűző napon. :) Picit meleg volt
(40 fok). Aztán ahogy egyre inkább belejöttünk, az oktató is egyre gyorsabban engedte a motorosokat a többiek után, így ekkor már nagyjából folyamatosan mozgásban volt mindenki s valamennyit hűtött a menetszél.
Ezután jött az ebédidő. Kaptunk fejenként két sajtburgert, amit ebben a melegben nehezen gyűrtem le, valamint ekkor elfogyott a saját üdítőm is, ezért ezután a rendőrségi védőitalra jártam rá.
Innentől nem részletezem annyira, mivel nagyjából továbbra is a "motort döntjük, mi pedig függőlegesen maradunk"-techikát gyakoroltuk más-más pályán, szituációban.
Ebéd után köralakban lerakott bóják fogadtak minket, amikről kiderült, hogy először a bójákon kívül, majd később belül fogunk körözni. A külső körözés nagyjából egyszerű volt, a belső az sokkal nehezebb, csak többedik nekifutásra sikerült megcsinálnom.
Közben elkészült egy négyzet alakú pálya a sarkokban egy-egy bójával, aminek a lényege az volt, hogy a motor minimális döntése mellett - pl. álló autók között gurulva sem döntheted a motort, mert nincs annyi hely - kell elférni a sarkokban a bóják érintése nélkül.
A következő gyakorlatban átalakult a körözős pálya, úgy hogy szlalomozni kellett körözés közben. Hát ez meglehetősen nehéz, sokáig tart mire ráérez az ember, mivel szűk a hely. De azért némi gyakorlás árán meg lehet oldani, akár kuplungolás nélkül is.
Az utolsó feladatban két-két bója között kellett cikkcakkban szlalomozni, hasonlóan, mint a tanpályán csináltuk régen, csak ezt az új módszert alkalmazva, lehetőleg kuplungolás nélkül végighaladva az elég közel rakott bóják között.
Hát nagyjából ez volt a vége valamikor délután négy óra körül, ha jól emlékszem, de eddire már meglehetősen elfáradtam. Kihúzott a motorral való küzdelem, valamint a sivatag közeli meleg.
Végül kaptunk egy emléklapot is. Menet közben jó volt a hangulat végig, a rendőrök rendesek voltak, jókat beszélgettünk velük. A motorosrendőröknek pedig főként minden tiszteletünk.
Ugyan már csak két ilyen ingyenes tanfolyamra van kerete a Baranya Megyei Baleset-megelőzési Bizottságnak, tudtommal még lehet jelentkezni a GalJ kukac baranya.police.hu címen. Valamint úgy tudom, a későbbiekben valami fizetős formában megpróbálják továbbra is folytatni ezt az oktatást. A legközelebbi talán még jobban sikerül (mondjuk, ha pl. ott állitják fel az egyik sátrat, ahol a motorosoknak full felöltözve kell várakozni).
Nagyon jónak tartom ezt a kezdeményezést, több ilyenre lenne szükség, és akár nem csak a motorosoknak, hanem az autósoknak is!
Ezúton is köszönöm a többi motoros nevében is a jelenlévő rendőrök és nem rendőrök, a szervezők segítségét, hogy kitartottak a rettenetes meleg ellenére is, és próbáltak válaszolni a kérdéseinkre, valamint instrukciókkal láttak el folyamatosan menetközben. Ja és természetesen a Pécs-Pogányi reptérnek a helyet.
ui: Az előbb megnéztem az M1-en az eseményről készült felvételt. Gratulálok a videót össze vágó embernek.
Ügyesen össze vágta a srác balesetét azzal a másik videóval mikor 299-el megy. Persze hurrá szenzáció meg minden, de azon nem gondolkozik el, hogy kiknek árt ezzel? Ártatlan embereknek! Valamint
gondolom a többi riport is ennyire "objektiv lehet!!!!!!!!!" Már volt egy ominózus eset mikor a mi pannóniás képünket
használták fel a motorosok fikázásársa.