hu

email:
pass:

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)

:: Ajánlott böngésző ::

- Túrák, találkozók -
Tisza-tavi after-party
(Tesho - 2014-12-20)

A 2014-es év igazán rendhagyóra sikeredett. Nemcsak a szokatlanul esős időjárás miatt, de azért is, mert ekkor tartottuk minden idők legkésőbbi Szocimotoros szezonzáró találkozóját szeptember utolsó hétvégéjén Papa rendezésében a Tisza-tónál.

Ha már rendhagyó év, csupa szokatlan dolog kísérte az egész hétvégémet. Kálmánt nem tudtam elérni telefonon a megváltozott száma miatt, így egyedül és a hosszabb úton vágtam neki a kb. 300 km-es távnak. Az abádszalóki Fortuna Panzió volt a cél az Attila u. 9. alatt, a GPS azonban csak 20-28 közötti számot engedett megadni. Sebaj, majd megoldjuk, gondoltam. 30 km eső után már nem is volt annyira izgalmas keresgetni a 9-es számot, de a sötétbe burkolózó épületet végül felismertem. Mivel még nem használtam ki korábban, így a telefonos segítséget vettem igénybe közeledve az éjfélhez, így hamarosan Papa húga kinyitotta a panziót és welcome pálinkát is szervírozott az egyetlen megérkezett ázott vándormadárnak. A sátor helyett a szobát választani nem sokat kellett győzködni, így forró zuhany után vetett ágyban mélyen aludtam reggelig.

Hamarosan kiderült, hogy kár volt annyira sietnem a felkeléssel! Még mindig csak én voltam az egyetlen vendég, de a napsütés és a frissen főzött kávé rögtön más színben láttatta velem a világot: oooh happy daaaay! Miután a herendiek is megérkeztek, elindultunk megkerülni a Tisza-tavat végig a töltésen. Micsoda látvány, micsoda élmény! Hamarosan megérkeztünk a nap fő látványosságához, a Tisza-tavi Ökocentrumhoz. Ez egy szabadidős élményközpont és állatkert, amely a Tisza-tó élővilágát és a helyi bioszféra működését mutatja be Poroszlón. Az Ökocentrum központi épülete, melyet Kertai László Ybl Miklós-díjas építész tervezett, 2600 m2-en, 4 szinten nyújtja szolgáltatásait a látogatóknak. A Látogatóközpont fő attrakciója a mintegy 1 millió liter össztérfogatú édesvizű akvárium-rendszer, amely az épület pinceszintjén került kialakításra, hazánk és a térség jellegzetes vízi és vízparti életközösségeinek bemutatására. A több mint 50 féle hazai hal mellett, a földszinti kiállítótérben látható közel 14 kétéltű- és 13 hüllőfaj. A tárlat hazánkban egyedülálló, mivel ilyen volumenű, hazai halfaunát bemutató gyűjtemény – méreteit és a bemutatott halfajok számát tekintetve – nem látható ma Magyarországon. A kiállításra érkező látogatót egy sejtelmes víz alatti világ fogadja. Itt találkozhatunk Magyarország ismert, ám annál ritkábban látott védett halaival, mint pl. a magyar bucó, petényi márna, lápi póc. A leglátványosabb attrakció az üvegalagútnál várja a látogatót, ahol a Magyarországon egykoron élt halóriást, a vizát csodálhatjuk meg, amint 1,5-2 méteres példányai a fejünk fölött úsznak át. Ottjártunkkor épp a vidrák látványosságnak számító etetését nézhettük meg. Az akváriumokban és terráriumokban megtekinthetjük Magyarország kétéltű- és hüllőfaunájának szinte összes képviselőjét. A Látogatóközpont mellett kialakított Szabadidő park és állatkert fő attrakciói a "dámvad-kert" és a juhnyáj. A tájházhoz pallóösvényen lehet eljutni. A meglévő tájház bővítésével és felújításával a Tisza-tóhoz kötődő életmód és foglalkozások már összegyűjtött ill. még összegyűjtendő régi relikviáival igen gazdag bemutatóanyagot tudnak a látogatók elé tárni. A park része két szárazföldi és egy vízi játszótér, sportpálya, egy külső rendezvénytér. Az Ökocentrumhoz kapcsolódik a gát másik oldalán, a tó partján található kikötő, ahonnan rendszeres kishajó-járat indul a Vízi Sétányhoz és GPS navigációs csónakokkal lehet felfedezni a tó csatornákkal, szigetekkel szabdalt különleges világát. Az 1890 Ft-os belépőjegyhez járt egy kóstoló is sajttal szórt tésztás halleves képében. Az elsőre szokatlannak tűnő összeállítás mégis mindenki tetszését elnyerte.

Miután búcsút vettünk a kormoránok színes társaságától, már Hygyékkel kiegészülve indultunk vissza a panzióhoz, így már teljesen megkerülve a tavat. A vacsorát pálinkával turbóztuk fel, majd később Papa mangalicaszalonnás-lilahagymás kenyere tette fel a pontot a nap végére a tábortűznél. Megérte eljönni!

Hazafelé gyenge forgalomban és szikrázó napsütésben búcsúztunk a szeptembertől. Nekem csak kisebb kellemetlenségeim adódtak: néhány km után a fordulatszámmérő mutatója hirtelen leesett a nullára, szerencsére csak a meghajtás adta meg magát, a gép szépen duruzsolt tovább. Egyszer a kipufogóhollander lazult le, aztán pedig a GPS tömör alumíniumtartója törött el tőben, így a tartót a visszapillantó tükörhöz szigszalagozva folytattam az utat hazáig. Gondolataimban már a jövő évet tervezgetve a hulló falevelekkel intettem búcsút a sárgába boruló tájnak és a barátoknak: jövőre veletek újra találkozunk!