:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Túrák, találkozók -
5 nap Horvátországban
(Goss & Vinnye - 2007-11-19)
Mivel még sosem láttam a tengert és szeretek motorozni, pár éve felmerült bennem az
ötlet, hogy el kéne menni motorral az Adriára. Tavasszal Vinnyével, volt középsulis
osztálytársammal megbeszéltük, hogy idén nyáron ki kéne menni. Megbeszéltük a
részleteket (azaz hogy kb. mikor megyünk, meg azt, hogy horvát tengerpartra) és így
került az indulás időpontja július 9-re.
Alacsony költségvetésű túrát terveztünk, ezért előkészületként
bevásároltunk egy csomó sólet és babfőzeléket, vettünk sok
zacskó Bolerót. Utasként Vince egyik ismerőse, Andi
vállalkozott még a nagy útra, aki még nem ült motoron, ezért
kicsit szoktatni kellett a túra előtt, de erről Vinnye többet tudna
mesélni . Vinnyét, a 600-as GSX-F-el előre felkészítettem,
hogy az MZ-vel megpakolva úgy kb. 90-es utazótempót tudok
max menni, így kiszámoltuk, hogy a max 600 km-t 12 óra alatt
még kényelmes, 50-es átlagtempóban meg tudjuk tenni, szóval
nem kell sietni, úgyis túrázni akarunk, nem rohanni.
Indulás előtti nap felmentem Litérre, mert a 4 személyes, 2
fülkés sátornak (továbbiakban „a hodály”) csak az MZ-n maradt
hely. Aznap este megbeszéltük az útvonalat, amit bepötyögtem
az iGo-ba és megegyeztünk, hogy reggel 7 körül indulni kéne, ezért 6-kor jó lenne felkelni.
Vinnye anyukája még ránk ruházott némi ellátmányt az oda útra.
Hétfőn szép reggeli napsütés mellett 5 órakor
csicseregtek a madarak a ház ablakai alatt, így mint
utólag kiderült egyikünk sem igazán aludta ki magát…
Reggel 6-kor kómásan elkezdtünk bolyongani a
házban, 7 körül Vinnye elment Andiért Várpalotára,
addig én elkezdtem felcuccolni az MZ-re. A 7 órás
indulásból végül 8 óra utáni indulás lett. A 71-en
mentünk egészen Keszthelyig, majd megpihentünk az
egyik benzinkútnál. Onnan 10:30 körül indultunk
tovább. Útközben az iGo erősen magyarázott a
fülembe, hogy merre menjek, annak ellenére, hogy tudom, hogy nem arra kell menni, amerre
mondta. Mint kiderült, előző este úgy adtam meg az útvonalat, hogy mindenhol csak
városközpontot nyomtam neki. Ezt a hibát gyorsan korrigáltam, mentünk tovább… Keszthely
után Kanizsa, majd Letenye felé vettük az irányt. Letenyén még tankoltunk egyet, vettem 2 l
2T olajat, biztos ami biztos…
A horvát határon a határőr kedvesen megkérdezte, hogy merre
megyünk. Én mondtam neki, hogy a tengerpartra, de a város nevét inkább ne kérdezze, mert
ki nem tudom mondani… (Vrsarba mentünk). 13 óra után átértünk a határon és örvendeztünk
vala.
Kis pihenő után indultunk tovább Zágráb felé. Nem autópályán mentünk, így elég sok
falun mentünk keresztül, én meg sereghajtóként [a hatalmas 2 gépes, 3 fős sereg élén hajtva! - Vinnye] nagyjából igyekeztem betartani a sebességhatárokat. Ez a szép kilátás mellett egész jó dolog volt. [A nem 110-es utazóhoz kitalált MZ-n biztos! De engem kárpótolt a csinos utas! - Vinnye]
Haladtunk tovább Zágráb felé… Először csak furcsa volt, később már idegesítő, hogy a horvátoknál baromi sok sárga alapú tábla van. Egy idő után ehhez is sikerült hozzászokni.
Időnként megálltunk pihenni, tájat nézni, enni, dumálni. Amikor már nagyon úgy tűnt, hogy bele kell húznunk, hogy belátható időn belül megérkezzünk, megegyeztünk, hogy ritkábbra és rövidebbre fogjuk a fél órás megállásokat. Kis idő múlva megérkeztünk Zágrábba. Mivel az iGo-nak megmondtam, hogy nem akarok autópályán menni, szorgalmasan bevitt a városba. Ez egy nagyon rossz ötlet volt, mert épp az egész város fel volt túrva, szép nagy dugókban centizgethettünk, körülöttünk 40 fokos levegő, a motoros ruha alatt legalább 50 fok meleg… [Aki azt hiszi, hogy izzadt már bele motorosruhába, az nem látott akkor engem! - Vinnye] Egy óra után végre sikerült olyan utakra keveredni, ahol már lehetett haladni. Nagy nehezen kikeveredtünk a városból, de még mindig nem törtem ketté a PDA-mat! Mentünk tovább Karlovac, majd Fiume felé. Hamarosan elénk tárultak a hegyek és egy 150 km-es gyönyörű szerpentinen motorozhattunk végig.
A szerpentínen néha megálltunk, jó turisták módjára
fényképezkedtünk, ettünk, ittunk egy picit. Este 8-kor
még 50 km-re voltunk Fiumétől, 140 km-re Vrsar-tól.
Hamarosan besötétedett és 20-30 km-re Fiume előtt,
elkezdtek a fejünk fölött tornyosulni a viharfelhők, és
egyre erősebben fújt a szél. Gyorsan lespuriztunk a
hegyekből úgy bő fél óra alatt. Ott megálltunk és
sasoltuk a térképet, hogy vajon merre kéne mennünk.
Egy horvát kamionos megállt, körbeugrálta az MZ-t,
kézzel-lábbal magyarázott, hogy neki is ilyen gépe
volt, és meg is szerette volna venni
Aztán kaptunk tőle útbaigazítást, hogy nem vagyunk
eltévedve, csak egyenesen kell mennünk és jó lesz nekünk. Ezt a manővert kellett volna
kihagynunk este 10 körül és lehet, hogy még a
maradék 90 km-t meg tudtuk volna tenni Vrsar-ba,
mert akkor még bátrak voltunk és nem féltünk a
vihartól. Természetesen hallgattunk az iGo-ra és a
kamionosra, mentünk tovább. A fülembe magyarázott
kanyarodások kezdtek gyanúsak lenni, amikor már a
Fiumei kikötő környékén jártunk és minden áron „a
következő lehetőségnél balra” akart bennünket
irányítani folyamatosan. Valószínűleg ez az egy város
kimaradt amikor a városközpontokon való
keresztülhaladást kiszedtem az útvonalból.
Telt az idő, kavarogtunk a városban, megálltunk egy
benzinkútnál az ellátmányt pusztítani (vacsoráztunk).
Úgy döntöttünk, hogy inkább nem kéne a maradék
90 km-t levezetni fáradtan, viharban, hanem keresünk
egy kempinget és majd reggel indulunk tovább.
Megint kavarogtunk, rátaláltunk a benzinkutas által
magyarázott kempingre. (Azóta már tudom, hogy
hogy tud odavezetni az iGo a legközelebbi
kempinghez.) Betértünk, az adminisztrációs dolgok
után tanácskoztunk, hogy bajlódjunk-e a sátorral, vagy
csak simán aludjunk hálózsákban, a nyílt ég alatt. Végül nekiálltunk felállítani a hodályt. Erős
próbálkozásaink voltak a sátorszegek leverésére, de olyan sziklás volt a talaj, hogy nem volt
sok sikerünk a mutatványban. A megoldást a problémánkra a rögtönzött, szerszámkészlettel
és bukókkal lesúlyozós, motorhoz kikötözős sátorállítás nyújtotta. Sátorállítás után életemben
először megnézhettem a tengert! Sötétben nem volt olyan nagy élmény, de azért így is elég
szép volt! Éjjel 1 körül elvonultunk aludni.
Kedden hajnali 8 körül kelés, rácsodálkozás a magyarul beszélő szomszédokra, majd a
helyünkre jövő másik magyar családra, kis idő múlva pedig a balkán wc-re. Szerencsére nagy
dolgot nem kellett végezni, de így is elég volt beletalálni… (Szegény Andi!)
Ébredés után összecuccolás, majd startoltunk Vrsar
irányába. Útközben átmentünk a Tunnel Uckán és
megálltunk egy benzinkútnál tankolni és kajálni.
Dél körül megérkeztünk Vrsarba. Andi és Vinnye
kivadászták a legtutibb sátorhelyet, ami még a
kemping térképén sem volt bejelölve, viszont
egész kellemesnek nézett ki. Hodályállítás,
punnyadás, majd lesétáltunk a tengerpartra. Jó
nagy hullámok voltak, csak Andi volt olyan bátor,
hogy bemerészkedjen a vízbe. Én megelégedtem
azzal, hogy összevizeztem a lábam és első
alkalommal ízlelhettem meg a tengert. Sós. Nagyon.
Este elnéztünk a közeli Porečbe, ahol várost néztünk
és egy kiadós pizzázással zártuk a napot. Külön
érdekessége a helynek, hogy motorok számára
kialakított parkolóhely is van. Természetesen az összes
helyi motoros a sétálóutcán parkolt, de a külföldiek
nagy előszeretettel használták a pici parkolóhelyeket. A
kimozdulás után vissza a kempingbe, punnyadás. Andi
és Vinnye nyafogtak, hogy töri őket a sok kő, de az én
részemen nem volt semmi. Egészen addig nem hittem
nekik, amíg másnap valamiért be nem kellett másznom
a fülkéjükbe. Amint letettem a kezem, kapásból 5
kavics bökte a tenyerem!
Szerdán nem volt túl jó idő, így elmentünk motorozni.
Kezdetnek megnéztük a Lim-Fjordot, aztán elmentünk
Pulára várost nézni. Ez a Pula kicsit nagyobb, mint a
magyar Pula, és több tengerpartja van, de legalább
annyi magyar volt ott! Este visszamentünk Vrsarba és
elkezdtük enni a Sólet és Babkonzerveket, amit az 5
napra vittünk fő eleségként.
Csütörtökön végre megint jó idő volt! Ezt kihasználva
a kirándulás 4. napján életemben először
bemerészkedtem a tengerbe! Most is ugyanolyan sós
volt, mint első alkalommal, de a tengerfenék nagyon
tetszett! Balatoni gyerek lévén nem vagyok
hozzászokva, hogy a víz aljáig le lehet látni. Ennek
ellenére hű maradok a Balcsihoz és azt mondom,
hogy a Magyar-tenger pancsolásra sokkal jobb! Úgy
esett, hogy a pancsolás utáni napozáson csöppöt
leégtünk, de legalább meglátszott, hogy nyaraltunk .
Leégés után tettünk egy hűsítő körutat a környéken,
majd este ismét meglátogattuk Porečbe, ajándékvásárlás, séta, majd vissza a kempingbe. Időközben sikerült megenni azt a rakás konzervet, amit vittünk.
Péntek reggel összecuccolás, majd indulás haza. A hazaút kevésbé volt izgalmas és lassú,
mint az odaút. Az utat ismerve a GPS segítségét csak akkor vettük igénybe, amikor már
végleg eltévedtünk, használtuk a Fiumét és Zágrábot
elkerülő autópálya-szakaszt, kb. feleannyi megállás
volt, mint odafele. A szerpentint hazafele sem
lehetett kihagyni, nagyon nagy élmény. Főleg,
amikor valami eldugott benzinkúton tankolás után
jön egy csapat motoros és úgy köszönnek, hogy
„Sziasztok!” . [Na itt hozzátenném, hogy a
beérkező köszönés előzménye az volt, hogy a kúton
valami ragadós mégis csúszós takonyba léptem, és
ezt egy ismert magyar, vallásos beállítottságú
szófordulattal nyugtáztam! … Mi másról is lehetne
megismerni egy magyart!? - Vinnye] Az MZ-t és az olaj kimérős, keverős tankolást
természetesen az összes benzinkutas furcsán nézte az egész túra alatt, de ez várható volt. Ha
jól emlékszem, este 8 körül értünk a határhoz és 10-kor már otthon voltam. Vinnyéékre még
egy órás út várt, de ők is szerencsésen hazaértek.
Összegzésül: a túrán összesen 1300 km-t mentünk, a GSX-F-nek a megvétel óta nem volt
olyan jó fogyasztása, mint a túrán. Az MZ is nagyon barátságosan fogyasztott, a Zágrábi
dugós részen ment fel 4.6 l-re, de a túra átlaga 4.3 körülre jött ki. Műszaki probléma nem volt,
csak tankolni kellett Az összes költséget figyelembe véve is nagyon barátságos összeget
sikerült kihozni. Részemről kevés ajándékkal és üdítővel megúsztam 30.000 Ft-ból, de a
többieknek sem volt sokkal nagyobb a költségük. [Nekem a kicsit nagyobb fogyival (mert
ugye aki nem spórolja ki a benzint valami olajféleség betöltögetésével! ) meg a több hideg
benzinkutas üdcsivel együtt 37.000,- ben megállt a költség! Élveztem a dolgot, jó móka volt! -
Vinnye]
Goss és Vinnye
|
|
|
|