hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. október 23. kedd 
Gyöngyi

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Tuning, fejlesztés -
Programozható előgyújtás vezérlés szocimotorra
(Szrnka György és Pool - 2005-11-08)

Tíz évvel ezelőtt nem hittem volna, hogy egyszer eljön az az idő, amikor egy programozható előgyújtás vezérlő beépítése egy MZ-be, vagy egy Jawa-ba könnyedén elérhető és megvalósítható lesz. Pedig eljött az idő, mert egy lelkes magyar fejlesztő egy olyan programozható előgyújtás vezérlést tervezett és gyártott le, amivel mindez valósággá vált. A gyújtás átprogramozása a saját számítógépünkkel történik az elektronikához mellékelt szoftver segítségével, kommunikáció COM vagy soros porton keresztül történik.

A kétütemű motorok gyújtásigénye fordulatszámtól és terheléstől függően más és más. Ennek ellenére a szocimotorok nincsenek ellátva előgyújtás vezérléssel, pedig jó néhány plusz lóerőt csalogathatnánk vassárkányunkba. Aki tuningolni szeretné kétütemű erőművét én személyesen a rezonátort és az előgyújtás vezérlést ajánlanám. Fontos megjegyezni azt is, hogy az előgyújtás vezérléssel nyert plusz lóerők mellett, bármilyen meglepő is,  fogyasztásunk csökkenni fog.
 
Kétütemű szociautóknál már régóta alkalmaznak előgyújtás szabályozást, ami a kornak megfelelően mechanikus rendszerű volt. Azonban a mechanikus rendszerű, röpsúlyos előgyújtás-vezérlés hátrányos tulajdonságai – melyek tulajdonképpen mindenféle mechanikus szerkezetre jellemzőek – régóta ismertek, de a mikroelektronika széleskörű elterjedéséig nem volt realitása annak, hogy a feladatot megbízhatóan és precízen más módon meg lehessen oldani. Motorkerékpároknál a helyszűke is korlátozta a röpsúlyos rendszer elterjedését. Az elektronikus motorvezérlő rendszerek (ECU) megjelenésével azonban a probléma - elegánsan - kezelhetővé vált, sőt, az alapfeladaton (mármint a fordulatszám-függő előgyújtás-vezérlésen) túl egyéb fejlesztésekre, tökéletesítésekre is lehetőség nyílt. A mai modern autókban és motorkerékpárokban – már a kiskategóriásokban is - fejlett elektronika vezérli és felügyeli a motor működését, egyszerre szolgálva ezzel a teljesítmény-maximalizálás, a takarékosság és a környezetvédelem együttes, kompromisszumoktól súlyos szempontjait.
 
A bemutatott eszköz nem tör ilyen magas babérokra. Célja mindössze a régi, egyszerű motorok fordulatszám-függő előgyújtás-igényének kielégítése, azaz a motor üzemének részleges optimalizálása. Használatával mégis ugrásszerű javulás érhető el a motor teljesítményében, mert:
  • Lehetővé válik tetszőleges előgyújtás függvény beállítása és gyors, kényelmes átprogramozása. A motorhoz és a körülményekhez legjobban illeszkedő beállítás egyszerűen dokumentálható, eltárolható és visszaállítható.
  • A röpsúlyos vezérlőét messze meghaladó beállítási finomság és visszaállási pontosság érhető el, és kiküszöbölhető a kopásból, öregedésből adódó elállítódás is.
  • A hagyományostól eltérően nem csak monoton növekvő, hanem tetszőleges függvény alakítható ki, azaz magasabb fordulaton vissza lehet venni az előgyújtásból. Ezáltal alacsony fordulaton nagyobb nyomatékot lehet elérni, magas fordulaton pedig elkerülhető a kopogásos égés.
  • Programozható a nyitási idő, így magas fordulaton több idő maradhat a transzformátor feltöltődésére.
  • Programozható a zárási idő is, ezáltal alacsony fordulaton nem melegszik feleslegesen a transzformátor, így nagyobb telítési áram tud rajta kialakulni, ami nagyobb szikraenergiát eredményez.
 
A készüléknek néhány további szolgáltatása is van, melyek közvetlenül nem függnek össze az előgyújtással:
  • Lehetőség van több lépcsőben programozható lágy leszabályozásra, így a határolás beálltakor a motor járása egyenletesebb marad, nem rángat.
  • A váltásjelző segít abban, hogy optimális fordulatszámon váltsunk fokozatot.
  • Programozható a holtponti jelváltás iránya, ezáltal a készülék közbeiktatásával lehetőség nyílik ellenkező fázisban működő jeladó és gyújtómodul illesztésére (pl. elektronikus jeladó alkalmazására az eddig megszakítóval használt elektronikus gyújtóegységhez).
  • Egy speciálisan erre a célra fejlesztett (IGN-TUNER) készülék csatlakoztatásával - akár próbapadon, akár normál menet közben - lehetőség nyílik az optimális előgyújtás-függvény kikísérletezésére különböző üzemi körülmények között.
 
A készülék rövid bemutatása:
 
A cikk tárgyát képző programozható előgyújtás vezérlő készülék az IGC-60 nevet kapta. Az IGC-60 egycsatornás készülék, ami jelen esetben azt jelenti, hogy egy bemenettel és egy kimenettel rendelkezik, így egy jeladó jelét tudja feldolgozni. Elosztós gyújtási rendszerben természetesen ezzel az egy jellel tetszőleges számú henger gyújtását meg tudjuk oldani (a készülék 2/3/4/5/6/8 hengeres üzemmódra alkalmas), ám elosztó nélküli rendszerben csak egyetlen hengerét. Kivételt képez ez alól az ún. “wasted spark” rendszer, amely két hengerhez tartozó ikertranszformátorral működik, illetve az IGC-60 legutolsó mutánsa, amely a Hall-jeladós, 2 ütemű Trabant gyújtásrendszeréhez lett kifejlesztve. Ez, mint ismeretes, egy jeladóval működik, de a jel mindkét élének kihasználásával 2 különálló transzformátort működtet.
 
Az IGC-60 úgy lett tervezve, hogy a szokásos Hall-jeladók (esetleg optikai jeladók) jelét fogadja, és azt a gyújtómodult hajtsa meg, amely addig a Hall-jeladó kimenetéről kapta a vezérlést. Az ismert Hall-jeladók túlnyomó többségénél a holtpontot a kimenőjel lefutó éle reprezentálja, de az IGC-60 mind a bemenetén, mind a kimenetén átállítható úgy, hogy az ellenkező élt tekintse holtpontnak. Erre egyébként a bemeneten akkor is szükség lehet, ha (“egyelőre”) mechanikus megszakítót kívánjuk használni. Azt azonban tudnunk kell, hogy a mechanikus (kalapácsos) megszakító pontatlanságát és idő utáni elállítódását a rendszer tovább viszi. Így hát motorunkat érdemes előtte hall jeladósra átalakítani. A készülék sikeres alkalmazásának feltétele, hogy a jeladó stabil, rezgésmentes jelet szolgáltasson. Gépkocsiknál alkalmazott áttétellel hajtott (pl. szokásos elosztós), gyakran kopott jeladók ezt nem teszik lehetővé. Ilyenkor az IGC-60 használatának nem sok értelme van. Induktív jeladót a készülék jelenlegi verziói nem tudnak fogadni.
 
A készülék konstrukciósan egy kb. gyufásdoboz méretű műanyag házba van szerelve, és alapkivitelben mindössze 4 vezetékkel rendelkezik: test, +12V tápfeszültség, bemenet, kimenet. Csatlakoztatása ennél fogva rendkívül egyszerű; mindössze el kell látni tápfeszültséggel, és a Hall-jeladó és a gyújtómodul közötti eredeti összeköttetést megszakítva, abba beiktatni.
 
Az IGC-60 ún. kétdimenziós vezérlést valósít meg. A terhelésfüggő előgyújtás-igényt (melynek kielégítésére a hagyományos rendszerben a “vákuumos” előgyújtás-vezérlő hivatott), a készülék nem kezeli.  Azonban az IGC-60 továbbfejlesztéséből megszületett a VGC-120 nevű készülék, ami már együtt oldja meg a fordulatszám- és a terhelésfüggő előgyújtás-vezérlést.
 
A készülék részletesebb leírása és jellemzői az alábbi honlapon érhetők el: www.roxel.hu
Ugyancsak innen tölthető le az az ingyenes működtető program, amellyel megszerkeszthető a kívánt előgyújtás-függvény, beállíthatók az alap- és opcionális paraméterek, majd ezek letölthetők a készülékbe. A letöltött paraméterek természetesen kikapcsolt állapotban is megőrződnek az alkalmazott mikrovezérlő EEPROM memóriájában.
 
A cikkben nem érintett kérdésekben, esetleg újabb mutánsok kifejlesztése érdekében a szerző-fejlesztőt (aki valaha maga is MZ-vel motorozott, majd Trabival autózott) közvetlenül célszerű megkeresni:
 
Szrnka György
Digitális elektronikai szakmérnök
(1) 256 9831
(20) 385 6692
 
A jelen cikk szakmai részének legnagyobb hányada Szrnka Györgytől származik és megemlíteném, hogy a készülődő saját motorunk elektronikus egységeinek tervezésében is nagy segítséget fog nyújtani.
 
 
Pool
:: Fórumok ::
Motoros túra (17652)
MZ (48890)
Jawa (27037)
police (1763)
Simson (3404)
Izs (609)
Pannónia (6541)
Motorszervíz (2866)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu