Itt a szocimotoros oldalon olvastam az otthon készíthető elektronikus index reléről. Mivel korábban sohasem volt sikerélményem az otthon tákolt áramkörökkel, így ezt sem építettem meg, inkább a bimetálos index relé maradt a helyén. A türelmem akkor fogyott el, mikor az alig fél éves index relé beadta a kulcsot. Mint utólag kiderült, beázott. A Jawamon a tank hátsó része szépen bevezeti a vizet az ülés alá a kis műanyag rekeszbe, ahol helyet foglalt a szerkezet. Akkor elhatároztam magam, hogy ilyen bimetálos kütyüt a motoromba többet nem teszek. Helyette egy elektronikus index relét szereztem be.
A bekötésnél azonban gondok adódtak, mert nem akart működni az index. Az elektronikus index relének három lába van, a Jawanál ide pedig csak két kábel jön. Kipróbáltam minden variációt, de semmi. Így aztán egy az elektronikához értő barátomat kérdeztem meg, hogy mit lehetne tenni, mi lehet a gond. Ő azt mondta, hogy valószínűleg külön kell földet húzni a harmadik lábra, de most azt így fejből meg nem mondja, hogy melyikre mit kell kötni és azért nem biztos teljesen a dolgában. Gondoltam a szocimotoros oldal elektronika fórumába is felteszem a kérdést, hátha tud valaki segíteni. Gyorsan jött is a válasz, hogy melyik lábra mit kell kötni. Így aztán már aggodalom nélkül húztam egy föld kábelt, ami a mechanikus index relékhez nem kell. Nagy örömömre kifogástalanul működik és fordulatszámtól függetlenül azonos ütemben villog az indexem. Ha a hátsó index égő kiég, akkor az első gyorsabban villog, tehát időben tudomást szerzünk a műszaki hibáról.
Az index reléhez a Jawán két kábel jön. Egy barna és egy kék. Eredetileg a kék a + jelre, a barna a Z jelre kapcsolódik. Az elektronikus index relének három lába van 49, 49a és 31 jelöléssel. Így aztán a kék kábelt a 49 lábra, a barnát pedig a 49a lábra kell szúrni. Ezek után kell egy föld kábelt gyártani, amit a 31 jelű lábra kell bekötni és kész is vagyunk.
Úgy vettem észre, hogy az égő egy kicsit erősebben ég, feltehetően ez azért van, mert az elektronikus szerkezetnek kisebb a fogyasztása, mint a bimetálos testvérének. Az elektronikus relé 195 Sk -ba (szlovák korona) került, ami 1200-1300 Ft -nak megfelelő összeg. Skoda Felíciához kértem, de gondolom több autótípusban is hasonló vagy ugyanilyen van. Szerintetek ennyi pénzért érdemes otthon forrasztgatni? Szerintem nem! Végezetül néhány kép a gyári elektronikus index reléről.