Gyári elektronikus gyújtás 12V-os Jawahoz
(Csavajda Norbert - 2005-08-26)
A szocimotorok többsége, az ETZ-251 kivételével, a jó öreg megszakítós gyújtást használják. Ennek a gyújtásnak a működése rém egyszerű. A főtengely végén megtalálható bütyök mozgatja a megszakító kalapácsot, mely így minden fordulat mellett 1-szer nyit és zár a megfelelő pillanatban. A mechanikus gyújtás nagy előnye, hogy otthon is egyszerűen beállítható és javítható, azonban kopó alkatrészek találhatóak benne, így a megtett km-ek számával arányosan a gyújtás elállítódik. A probléma kikerülése végett fejlesztették ki az elektronikus gyújtásokat.
A Jawa megvásárlásakor meg kellett barátkozom a mechanikus gyújtás gondolatával. Készítettem „házi“ előgyújtásmérőt és kb. 800-1000km-ként eltöltöttem egy jó fél órát a garázsban azzal, hogy a megszakítókat állítottam be a gyári értékekre. Először itt a szoci honlapon olvastam a “házi készítésű” elektronikus gyújtásról. Elkezdtem tanulmányozni a különböző áramköröket. Őszintén megmondva zavarba jöttem tőlük, hiszen nem vagyok elektromos szakember. A Jawa honlapján olvastam, hogy az új 350-k már gyári elektronikus gyújtással kerülnek ki az utcára. A házi készítésű változatok végül kiforratlannak bizonyultak számomra, így inkább a gyári gyújtás mellett döntöttem. Mégis csak a gyári az igazi!
A Vape honlapján böngészve több féle verziót is találtam. A 6V és 12V-ost melyekhez új generátort, fesszabot is be kell építeni, valamint az egyszerűbb verziót, amelynél csak a gyújtást kell felszerelni a Magneton generátorra úgy, hogy a régi elektromos részt megtarthatom. A típus nagy előnye, hogy a régi generátorra bármiféle gyújtáshiba esetén visszatehetem a régi megszakítós rendszert, és (beállítás után) motorozhatok tovább. A megrendelés után 2héttel már nálam volt az összes alkatrész. THX Pdaranyi!
A Vape Mz-04 csomag az alábbiakból áll:
- alaplap
- forgórész
- szenzor (rögzítették az állórészre)
- trafó + tartó
| |
Az alaplapot egyszerűen csak felcsavarozod a régi alaplap (lásd a két alsó képen) helyére 2db csavarral. A főtengelyen található M6x65-ös csavar kicsavarásával a bütyök eltávolítható és a forgórészt máris felszerelheted. Az alaplapon található furatok egy kicsit nagyobbak, mint a csavarok, így csak minimálisan fordítható el, az alaplap és a gyújtás alig állítható.
A trafót a csomagban mellékelt tartó segítségével felcsavarozhatod a vázra a régi trafók helyére (lásd a két alsó képen). A tartó egyben a trafó testelését is hivatott elvégezni, úgyhogy fémesen kapcsolódjon a vázhoz! Ez után következik a beszerelt alkatrészek elektromos bekötése, mely végtelenül egyszerű (lásd a két alsó képen). A trafóra kell kötni a gyújtáskapcsolótól érkező tápkábelt, valamint a szenzortól érkező vezetéket. Ez utóbbi bekötésére a gyártó nem ad a csomagban külön vezetéket, hiszen felhasználhatjuk, a régi, az immáron felszabadult megszakítóvezetékek egyikét.
|
|
A gyártó által adott diagrammon láthatjuk, hogy a szenzor +/- 2fok pontossággal fix előgyújtást ad a motornak. Tehat nincs előgyújtásszabályzása, ami kétütemű motoroknál nem is olyan nagy tragédia. A gyújtással kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az 1db szenzor miatt a trafó 1 fordulat alatt kétszer szikráztat. A felső holtpont előtt az előgyújtásnak megfelelően, és ettől 180o-al elforgatott állapotban, az alsó holtpont előtt. Az alsó holtpont előtt azonban még tart a kipufogás és épp elkezdődik a gázcsere, így az alsó holtpont előtt leadott szikra nem gyújt be semmit sem (!) a hengerben. Viszont hideg indításkor az alsó holtponti szikra begyújthatja a túlszivatott motorból a kipufogóba került benzin-levegő keveréket, ami begyulladhat, és ilyenkor pukkan egyet. Ezért hideg indításkor felesleges a motort túlszivatni a szokásos 3szori (gyújtás nélküli) rárúgással. Célszerűbb csak egyszer szivatni és indítani vagy egyből ráadni a gyújtást és berúgni. Végül is az 1db szenzorral és az így egyszerűsödött trafó miatt egyszerűbb a szerkezet. (kevesebb alkatrész, ami elromolhat). Egyébként, ha a gyújtást rajta hagyjuk a járgányon, álló motor mellett a trafó és a benne található végtranzisztor nem ég le, mint a hagyományos vagy a Trabant gyújtás esetében (bár ezt még nem próbáltam csak olvastam).
Meglepődve tapasztaltam, hogy könnyen indult be a cseh gépsárkány, ami nem csoda, hiszen nagyobb energiájú szikrát ad (kb. 30kV-ot a hagyományos gyújtás 10-15kV-val szemben). Persze volt egy kis üröm is az örömben, ugyanis megismerkedtem a gyújtás rigolyájával is. Az első tesztút a VII. szocitúra volt. Szóval elmentünk a túrára és bekapcsolt lámpával sajnos ugyanolyan vacak töltést mutatott a műszerfalra szerelt feszmérő, mint a megszakító esetén. Sőt! Ha indexeltem, akkor ezúttal kimaradt a gyújtás, erősebb gázadásokra pedig gyérül reagált a gép. A kempingben Furfaraggal, Pdaranyival es Vaughannal kiderítettük, hogy testzárlat okozza a töltés hibáját. Az ülés alatt található egy csavar, ami összefog egy csomó testkábelt, sajnos el volt oxidálva. A problémát sikerült orvosolni. A testelés megjavítása (THX srácok!) után tökéletes volt a töltésem, és a gyújtás is kiválóan teljesít (ett). A tanulság az, amit a Vape mellékelt használati utasítása is ír (csehül természetesen). Mégpedig a töltésnek megfelelően kell működnie! Ez a gyújtás sokkal érzékenyebb a töltésproblémákra, mint a megszakítós őse. A túra hátralévő részén, és hazafelé is sikeresen vizsgázott az új gyújtás! Hidegen is pöccre indul, és kicsit könnyebben pörög fel a motor. A gép jól működik, már letekertem vele 1000km-t, Pdaranyi pedig már túl van 4000km is, ha jól tudom. Már el is felejtettem mi az a megszakító :-)!
Kapcsolódó linkek:
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/7150/300inst.htm
http://www.vape.cz
http://www.jawa.as
http://www.jawa.hu
http://www.mz-b.de
Üdv, Csnorbert
Jól működik a ketyere, DE ki-ki a saját felelősségére döntsön, ha akar gyári gyújtást!