hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. december 13. csütörtök 
Luca, Otília

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Tuning, fejlesztés -
Gyári elektronikus gyújtás 12V-os Jawahoz
(Csavajda Norbert - 2005-08-26)

A szocimotorok többsége, az ETZ-251 kivételével, a jó öreg megszakítós gyújtást használják. Ennek a gyújtásnak a működése rém egyszerű. A főtengely végén megtalálható bütyök mozgatja a megszakító kalapácsot, mely így minden fordulat mellett 1-szer nyit és zár a megfelelő pillanatban. A mechanikus gyújtás nagy előnye, hogy otthon is egyszerűen beállítható és javítható, azonban kopó alkatrészek találhatóak benne, így a megtett km-ek számával arányosan a gyújtás elállítódik. A probléma kikerülése végett fejlesztették ki az elektronikus gyújtásokat.

rezonátor

A Jawa megvásárlásakor meg kellett barátkozom a mechanikus gyújtás gondolatával. Készítettem „házi“ előgyújtásmérőt és kb. 800-1000km-ként eltöltöttem egy jó fél órát a garázsban azzal, hogy a megszakítókat állítottam be a gyári értékekre. Először itt a szoci honlapon olvastam a “házi készítésű” elektronikus gyújtásról. Elkezdtem tanulmányozni a különböző áramköröket. Őszintén megmondva zavarba jöttem tőlük, hiszen nem vagyok elektromos szakember. A Jawa honlapján olvastam, hogy az új 350-k már gyári elektronikus gyújtással kerülnek ki az utcára. A házi készítésű változatok végül kiforratlannak bizonyultak számomra, így inkább a gyári gyújtás mellett döntöttem. Mégis csak a gyári az igazi!

A Vape honlapján böngészve több féle verziót is találtam. A 6V és 12V-ost melyekhez új generátort, fesszabot is be kell építeni, valamint az egyszerűbb verziót, amelynél csak a gyújtást kell felszerelni a Magneton generátorra úgy, hogy a régi elektromos részt megtarthatom. A típus nagy előnye, hogy a régi generátorra bármiféle gyújtáshiba esetén visszatehetem a régi megszakítós rendszert, és (beállítás után) motorozhatok tovább. A megrendelés után 2héttel már nálam volt az összes alkatrész. THX Pdaranyi!

A Vape Mz-04 csomag az alábbiakból áll:

  • alaplap
  • forgórész
  • szenzor (rögzítették az állórészre)
  • trafó + tartó
rezonátor


Az alaplapot egyszerűen csak felcsavarozod a régi alaplap (lásd a két alsó képen) helyére 2db csavarral. A főtengelyen található M6x65-ös csavar kicsavarásával a bütyök eltávolítható és a forgórészt máris felszerelheted. Az alaplapon található furatok egy kicsit nagyobbak, mint a csavarok, így csak minimálisan fordítható el, az alaplap és a gyújtás alig állítható.

rezonátor

rezonátor

A trafót a csomagban mellékelt tartó segítségével felcsavarozhatod a vázra a régi trafók helyére (lásd a két alsó képen). A tartó egyben a trafó testelését is hivatott elvégezni, úgyhogy fémesen kapcsolódjon a vázhoz! Ez után következik a beszerelt alkatrészek elektromos bekötése, mely végtelenül egyszerű (lásd a két alsó képen). A trafóra kell kötni a gyújtáskapcsolótól érkező tápkábelt, valamint a szenzortól érkező vezetéket. Ez utóbbi bekötésére a gyártó nem ad a csomagban külön vezetéket, hiszen felhasználhatjuk, a régi, az immáron felszabadult megszakítóvezetékek egyikét.

rezonátor

rezonátor

A gyártó által adott diagrammon láthatjuk, hogy a szenzor +/- 2fok pontossággal fix előgyújtást ad a motornak. Tehat nincs előgyújtásszabályzása, ami kétütemű motoroknál nem is olyan nagy tragédia. A gyújtással kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az 1db szenzor miatt a trafó 1 fordulat alatt kétszer szikráztat. A felső holtpont előtt az előgyújtásnak megfelelően, és ettől 180o-al elforgatott állapotban, az alsó holtpont előtt. rezonátorAz alsó holtpont előtt azonban még tart a kipufogás és épp elkezdődik a gázcsere, így az alsó holtpont előtt leadott szikra nem gyújt be semmit sem (!) a hengerben. Viszont hideg indításkor az alsó holtponti szikra begyújthatja a túlszivatott motorból a kipufogóba került benzin-levegő keveréket, ami begyulladhat, és ilyenkor pukkan egyet. Ezért hideg indításkor felesleges a motort túlszivatni a szokásos 3szori (gyújtás nélküli) rárúgással. Célszerűbb csak egyszer szivatni és indítani vagy egyből ráadni a gyújtást és berúgni. Végül is az 1db szenzorral és az így egyszerűsödött trafó miatt egyszerűbb a szerkezet. (kevesebb alkatrész, ami elromolhat). Egyébként, ha a gyújtást rajta hagyjuk a járgányon, álló motor mellett a trafó és a benne található végtranzisztor nem ég le, mint a hagyományos vagy a Trabant gyújtás esetében (bár ezt még nem próbáltam csak olvastam).

Meglepődve tapasztaltam, hogy könnyen indult be a cseh gépsárkány, ami nem csoda, hiszen nagyobb energiájú szikrát ad (kb. 30kV-ot a hagyományos gyújtás 10-15kV-val szemben). Persze volt egy kis üröm is az örömben, ugyanis megismerkedtem a gyújtás rigolyájával is. Az első tesztút a VII. szocitúra volt. Szóval elmentünk a túrára és bekapcsolt lámpával sajnos ugyanolyan vacak töltést mutatott a műszerfalra szerelt feszmérő, mint a megszakító esetén. Sőt! Ha indexeltem, akkor ezúttal kimaradt a gyújtás, erősebb gázadásokra pedig gyérül reagált a gép. A kempingben Furfaraggal, Pdaranyival es Vaughannal kiderítettük, hogy testzárlat okozza a töltés hibáját. Az ülés alatt található egy csavar, ami összefog egy csomó testkábelt, sajnos el volt oxidálva. A problémát sikerült orvosolni. A testelés megjavítása (THX srácok!) után tökéletes volt a töltésem, és a gyújtás is kiválóan teljesít (ett). A tanulság az, amit a Vape mellékelt használati utasítása is ír (csehül természetesen). Mégpedig a töltésnek megfelelően kell működnie! Ez a gyújtás sokkal érzékenyebb a töltésproblémákra, mint a megszakítós őse. A túra hátralévő részén, és hazafelé is sikeresen vizsgázott az új gyújtás! Hidegen is pöccre indul, és kicsit könnyebben pörög fel a motor. A gép jól működik, már letekertem vele 1000km-t, Pdaranyi pedig már túl van 4000km is, ha jól tudom. Már el is felejtettem mi az a megszakító :-)!

Kapcsolódó linkek:
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/7150/300inst.htm
http://www.vape.cz
http://www.jawa.as
http://www.jawa.hu
http://www.mz-b.de

Üdv, Csnorbert

Jól működik a ketyere, DE ki-ki a saját felelősségére döntsön, ha akar gyári gyújtást!

:: Fórumok ::
Jawa (27041)
Izs (610)
Motoros túra (17660)
MZ (48890)
police (1763)
Simson (3404)
Pannónia (6541)
Motorszervíz (2866)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu