hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 22. vasárnap 
Zénó

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Tuning, fejlesztés -
Jawa 638 váltó tunning
(Kisgergely András - 2005-04-17)

Mint azt a JAWA tulajdonosok már tapasztalták, a 638-asnak nem a legsikerültebb a váltója - hogy finoman fogalmazzak. Gyakori hiba, hogy 4-ből 3-ba váltásnál nagy reccsenés hallatszik a blokkból, amit az eltört léptetővilla, és annak elhajlott (vagy szintén eltört) tengelye ad ki. A sérült alkatrészek újakra cserélése sem oldja meg véglegesen a problémát. Én a második váltószerelés után döntöttem el, hogy kitalálok valamit ennek orvoslására. Sajnos az alkatrészekről és a munkafolyamatról nem készültek képek, de megpróbálom leírni a dolgokat úgy, hogy egyértelműek legyenek A szereléshez a szokásos dolgokon kívül kell még egy esztergályos, reszelők, és egy fúrógép.

Első lépés a fogaskerék-párok kapcsoló körmeinek megigazítása. Sajnos, hiába vesz az ember új fogaskereket, általában már gyárilag nem párhuzamosak a körmök oldalai egymással, hanem kicsit összetartanak, ezért az ott fellépő erők hatására ki szeretnének csúszni az ellendarab furatából. Satuba befogva óvatosan reszeljük a körmök oldalait egymással párhuzamosra, úgy, hogy a fogaskerék oldalával derékszöget zárjanak be - persze az éleket kicsit gömbölyítsük le! Így biztosíthatjuk, hogy az ellendarabon levő négyzet alakú furatokba simán bemenjenek, és amikor helyükön vannak akkor az átvitt erő, ne akarja szétnyomni a két fogaskereket. Ezzel végső soron elérjük, hogy nem a léptetővilla tartja a helyén a fogaskerekeket - amíg el nem kopik -, hanem azok saját magukat. Ezek után akár össze is rakhatjuk a blokkot, de célszerűbb a biztonság kedvéért egy kisebb átalakítást is elvégezni a váltón.

Kezdjük a villatengellyel: mérjük le a hosszát és az átmérőjét, majd esztergályossal készíttessünk valamilyen kemény, de rugalmas anyagból egy 2mm-rel nagyobb átmérőjűt. Én hengerfejcsavarból csináltattam, mivel az kemény, de megfelelően rugalmas is. Ezek után azokat a furatokat, amiken átmegy a tengely, tágítsuk ki annak átmérőjére. Ezt tehetjük fúrószárral is, de mivel a léptetővillák elég kemény anyagból vannak, célszerűbb ezeknél fúróba fogható kúpos köszörűvel csinálni. Köszörülés közben többször ellenőrizzük, hogy a tengely simán elforog-e a furatokban! Az sem jó, ha szorul, de az sem, ha sokkal nagyobb a furat. Ez után a blokkfelek következnek. A villatengelyt tartó furatokat szintén tágítsuk ki a tengely átmérőjére. Itt is vigyázzunk a pontos méretekre!

Ha mindennel készen vagyunk, akkor össze lehet rakni a blokkot. Még mielőtt visszaszerelnénk a motorba, kézzel még egyszer ellenőrizzük, hogy simán megy-e a váltás!

Ha mindent jól csináltunk, akkor biztosan sok kilométert fog kibírni szeretett gépünk váltója.

Semmilyen felelőséget nem vállalunk az átalakításból esetlegesen eredő károkért.


Ezt a levelet kaptam nemrég Horváth Zsolttól:

Nem olyan régen találtam rá oldalatokra, és azóta többé-kevésbé rendszeresen vissza járok mert magam is Mz megszállott és keleti motor rajongó vagyok. Gratulálok és további sok sikert ahhoz a munkához, amivel ezt az oldalt működtetitek. Általában csak olvasgatom a cikkeket és a fórumot, de most nem bírtam szó nélkül hagyni.

A legutóbb megjelent Jawa váltó tuning meglehetősen felületesre sikeredett. Gondolom nem ez volt a célja, de abban a formában, ahogy megjelent meglehetősen laikus sufni- tuningnak tetszik. A kevésbé hozzá értő számára otthoni barkácsolás szintjére helyezi ezt a beavatkozást, amitől én óva intenék mindenkit. Magát a módszer és eredményét nem ismerem, de a leírásban van jó néhány kritikus rész, amit pontosítani kellene vagy javítani! A Jawa és minden motor váltóműve hangos kapcsoláskor. Ez természetes valamilyen szinten, hiszen rövid élettartamuk miatt szinkrongyűrű nélkül készültek. Az erős, nem üzemszerű reccsenés oka lehet még: rosszul szétoldó kuplung, vezetési hiba, túl magas alapjárat, túl sűrű váltóműolaj. Mielött még valaki forgácsolásba kezd, érdemes lenne ezeket az utakat végig járni! Ha eltörik a váltó villa, akkor a probléma lehet, hogy nem a váltóban van hanem más alkatrészben, mondjuk a fogas kerekek kapcsolódásánál. A váltó villának nem feladata kapcsolt állapotban tartani a kerekeket! Miután a kapcsolást elvégezte, tehermentesítődik. Ha nem így van akkor kacsolási hiba van, eredménye kopott elszineződött villa, esetleg megszorulás, törés. Ez már előre jelzni a nehéz kapcsolás, és fémszemcsék megjelenése a váltó olajban. A kapcsoló körmök általában -váltóknál majd minden esetben- nem párhuzamos oldalúak. Felső felük szélesebb, úgy mondjuk hogy a kapcsolófelületnek 2-3fok-os hátrametszése van. Ez biztosítja terheléskor a kapcsoló körmök egymásban maradjanak. Ha ez nincs meg, mert lepattogott vagy elkopott akkor bizony terheli a villát vagy kidobja a fokozatot. A jelenleg kapható alkatrészek gyártásánál ezt sokszor nem veszik figyelembe, vagy nem ügyelnek rá, ezért rossz minőségűek. A kapcsoló körmöket ne akarjuk reszelgetni. Hogy sokáig működjenek ahhoz megfelelő helyzetben kell lenniük, ezt gyártáskor megfelelő osztással érik el. Ez kézzel reszelgetve megközelíteni sem tudjuk. Munkálkodásunk eredménye hogy egy vagy csak kettő köröm kapcsolódik majd és a kerék hamar tönkre megy. Igen a villa tengely kicserélése jobb anyagból készültre ez támogatandó, de nem elég egyszerűen esztergályoztatni. Azt az alkatrészt először esztergálják, majd hőkezelik, hogy felülete kemény legyen ne kopjon el, és a rajta lévő alkatrészek könnyen csúszhassanak. Ezután köszörülik, a felület pontossága és megfelelő felületminőség érdekében. (Legalább is így kellene.) A furatok kitágítása elvékonyítja villa anyagát, nem biztos, hogy nem fog eltörni... Az otthoni barkácsolás itt sem javasolható mert fontos tényező a villa derékszögelése. A furatnak és a villa kerékkel érintkező síkjának derékszögben kell lennie, különben beleszorul a kerék hornyába. Ez ha nem teljesül akkor szineződik a villa vagy berágódik. Ugyan ez következik be ha túlságosan bő a furat. A villa csúszás helyett befeszülhet, úgynevezett önzárás lép fel. A blokkfelekben lévő furatok, csapágyhelyek megmunkálása sem otthoni feladat. Ezeket megfelelő gépekkel tudják csak pontosan megmunkálni. Ha javítással pontatlanul módosítjuk ezeket akkor további hibákat okozhatunk. Ezt is hagyjuk inkább hozzáértő gépműhelyre. (A TSZ lakatosa nem biztos, hogy hozzá értő szakember). Még egy általános észrevétel. A motor fém részeinek megmunkálással való javítása azért sem javasolt, mert legtöbb alkatrész hőkezelt, nem egyszer úgynevezett betétedzésen esik át. Ez azt jelenti hogy a felülete nagyon kemény 1-2 mm vastagságban, magjában lágy de szívós, törésre nem érzékeny. Ha ezt a felületet lemunkáljuk és utána nem korrigáljuk akkor az így nyert alkatrész nem lesz hosszú életű.


Jött még levél ezt is kiteszem:

Helló!


Olvastam a szocimotoros oldalon a Jawa váltó tuning cikket és Horváth Zsolt levelét is. Az általa leírtakkal csak mélyen egyet tudok érteni.
Mivel én is boldog tulajdonosa vagyok egy Jawa 638 -nak, gondoltam leírom a saját tapasztalataimat is, és némi javaslatokat is.

Hogyan tegyem működőképessé a Jawa -m váltóját?

Természetesen egy ideig nagyon jól működö motorom, egy idő után a szokásos Jawa problémák sokaságát kezdte produkálni. Ilyen probléma a váltó meghibásodása is.
Kb. egy évvel ezelőtt kezdődött a kálváriám a sebesség váltóval. A hiba a következő volt: elkopott a 4. fokozat váltó villája, ezután összeakadt a váltó, 1 fogaskerék eltört, a villa tengely elhajlott, 1 villa elégett. Szemrevételezés után más alkatrész nem látszott hibásnak.

(Utólag kiderült, hogy nagyot tévedtem.) Mint mindenki én is elmetem a mocis boltba és megvásároltam a kellő alkatrészeket, amikre a boltos esküdözött hogy gyári. Váltó, motor összeszerel és hajrá. Ment is volna de a 1. fokozatot nehezen lehetett kapcsolni, a 4. fokozatott kidobálta. Motor, váltó szétszerel, újbóli váltó ellenőrzés. Nagy csodálkozásomra minden rendben volt. (Látszólag.) Ennek ellenére a kicsit is gyanús alkatrészeket újból kicseréltem. Összeszerelés. A hiba ugyan az. Mivel a motorra szükségem volt és úgy gondoltam hátha az a baj hogy egy kicsit össze kellene kopnia az új alkatrészeknek (bár ebben a gépszerelő szakmámal nem nagyon hittem) kb. 100 Km motoroztam vele. De sajnos a helyzet egyre rosszabb lett. Na ezután újból szétszereltem a váltót egy autószerelő barátommal több szem többet lát alapon. A szétszerelés után megállapítottuk, a 4. fokozat váltó villája újból erősen megkopott. Szintén vásároltunk új alkatrészeket, (villák, fogaskerekek). A váltó kulissza mindkettőnk szerint hibátlannak látszott. Az új villák már nem egészen. A gépkönyv által előírt hézagokat nem tartották a fogaskerekek között. Már gyárilag deformálódottak voltak. (Az ilyet szokták gyári selejtnek hívni!) Nem voltak derékszögben a villa tengelyre, ferdén kapcsolódtak a fogaskerekehez és a fogaskerekek vájatában is elég nagy volt a lógás. Ezt némi hideg formázással ( hajtogatás ) orvosoltuk. Ezután minden hézag és alkatrész rendben volt, szétszerelt állapotban a fokozatok kipróbálva kapcsolhatóak voltak, minden hibátlannak tűnt. Összeszereltük a váltót. Valamivel jobb lett a helyzet, de az 1. fokozatot még mindig nehezen, recsegve lehetett kapcsolni (itt megemlítem hogy, a kuplung kiemelt és kipróbált REPSOL hajtóműolajat használtunk tehát ez nem lehetett a baj.) , a 4. fokozat pedig igaz hogy ritkán de még mindig kiugrott. Na ezek után mivel sem én, sem autószerelő barátom nem értettük a probéma okát elkezdtem érdeklődni. Ismerősök, Jawa tulajok, szakkönyvek, Internet (többek között a szocimotoros oldalon a fórumon, HyGy-től.), de választ nem tudott adni senki.
Azért eredmény csak lett.

A kutakodás során melynek neve lehetne "Fedezd fel a Jawa váltó rejtelmeit." felfedeztünk egy - két dolgot. Azt az elvet folytatva, hogy a 634 -es váltójának bizonyos alkatrészei egyeznek a 638 -al, gondoltuk utána nézünk, a nagyon ritka 640- es Jawa alkatrészei egyeznek -e a 638 -al. Gondoltuk a gyárban a mérnökök hátha megoldották a váltó problémáját. Láss csodát! A legtöbb alkatrész ugyanaz, de a legfőbb külömbség a váltó villákban rejlik. A 638 -ban lemez villa van, a 640 - ben ÖNTVÉNY. Érdekesség, hogy általában a legtöbb motor típus váltójában öntvény villákat használnak. Tehát öntvény és még kapni is lehet, legalábbis a Kistarcsai motorosboltban.
Motor, váltó szétszerel. Most a jelszó a precizitás. Az összes alkatrész újbóli megvizsgálása, kopás, lógás, működés szerint. Még az új alkatrészeket is erősen megvizsgáltuk. A váltótengelyre felpróbáltuk az összes fogaskereket. Volt a gyári újjak közül amelyik lógott a bordán, stb. Előkerültek régi 634 -es váltók fogaskerekei is. Itt megjegyzeném némelyik illesztése jobb volt mint az újaknak. Villatengely nem kopott, nem görbe. A kulissza vizsgálatánál úgy döntöttünk cseréljük újra, habár még mindig nem látszott hibásnak.

Tehát válogatott fogaskerekek, új kulissza, 640 -es öntvény váltóvillák, új kuplung csapágy. Érdekesség, hogy az öntvény villák egyáltalán nem lógnak a fogaskerekek vájatában, hanem precízen illeszkednek, és természetesen teljesen derékszögűek a villatengelyre, amelyen könnyedén elmozdul, de nem kotyog. Az új kulisszát összehasonlítottuk a régivel. És bizony némi deformálódást így már észre lehetett venni. És a középső szegecselt csapon is nagyobb volt a lógás a régin.
Összeszereltük a váltót. Jóminőségő váltóolajat bele és hajrá.

A váltó mint a vaj. Még az életben nem volt ilyen finoman kapcsolható, még akkor sem mikor megvettem a motort, pedig még csak 5 ezer Km volt benne.
Minden fokozat könnyedén recsenés mentesen kapcsol. Még az 1. is. Vigyázni kell berúgáskor, mert a visszaugró berúgókar bekapcsol 1. -be. Menetközben váltáskor néha olyan érzése van az embernek, hogy nem is váltott még, pedig már a következő fokozatban van. A visszaváltás szintén ilyen. Finom, recsenés mentes. A váltó kar mozgatásánál szinte nem lehet érezni mikor kapcsol. Nyugati motorokat meghazudtoló finomság. Nem nagyzolok.

Röviden, tömören: Ha alkatrészt vásárolsz még a boltban próbáld ki az illesztéseket mert nagy a gyári szórás. Vidd magaddal a tengelyeket és próbáld rá a fogaskerekeket. Könyedén lazán muzduljanak, de oldalirányban nem lóghatnak. A fogaskerekek kapcsoló körmeinek hátra metszve kell lenni, amit az egymás mellé illesztet a fogaskereken szabad szemmel látni lehet. A csúszó fogaskerekeken lévő körmök könnyedén csúszanak a szabadon forgó fogaskerekek furataiba. Ha a váltóban törés vagy erősen kopott alkarész volt, javaslom a váltó kulissza minden esetben történő cserélését. Szabad szemmel nem látható deformálódások, kopások lehetnek rajta. Javaslom hogy csak az öntvény 640 -es villákat vedd meg. Ezek a villatengelyen könnyedén lógás nélkül csússzanak végig. Ha ez megvalósul akkor a tengely is jó. A csapágyak állapotát vizsgáld felül. Ha ezekkel az alkatrészekkel rakod össze a váltót, jóminőségű hajtóműolajat használsz, a kuplungot jól beállítod, garantáltan megvalósul az álom. Egy jól működő Jawa váltó.

A levelet ajánlom HyGy -nak, és mindenki más Jawa tulajnak.

Üdv. Csipak Dániel (csipidani@freemail.hu) és Nagyi
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu