hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. február 22. csütörtök 
Gerzson

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Tuning, fejlesztés -
Elektronikus gyújtás
(HyGy & Kéri Laci - 2002-10-11)

Utálod, hogy állandóan gyújtást kell állítanod, nem minden fordulaton húz a motor, nehezen indul? Hát csinálj egy elektronikus gyújtást, hall kapcsolóval!

Bevezetés

Ez e gyújtás az induktív elven mûködõ gyújtási rendszerekkel mûködik, ahol a gyújtási energiát a tekercs (gyújtótrafóban) tárolja.

Nem akarok sokat szövegelni az egészrõl, szal a lényeg.

A hagyományos gyújtás a megszakítóból, szikraoltó kondenzátorból, gyújtó trafóból áll. A megszakító zárt állapotában a trafó primer tekercsén áram folyik, amely kiépít egy erõs mágneses teret a trafóban. A megszakítás pillanatában ez a mágneses tér összeomlik, és egy kb. 300V feszültségű impulzust hoz létre a primer tekercsben. Ugyan ez az impulzus a transzformátor szekunder tekercsén egy körülbelül 30kV nagyságú impulzust hoz létre. Ezt az impulzust vezetjük a gyertyához. A szikraoltó kondenzátor a megszakító érintkezőinek elhasználódását csökkenti, valamint zavarszûrõ szerepe van.

A hagyományos gyújtás hátrányai:
  • megszakító érintkezõje elhasználódik
  • pergés lép fel a megszakító érinkezõi között

    Az elektronikus gyújtás elõnyei:
  • nagyobb szikra
  • stabilabb szikra
  • kevesebb fogyasztás
  • könnyebb hidegindítás
    A gyújtás

    A gyújtás alapjául a rádiotechnika 92-es évkönyve szolgált.

    Az 1. ábrán látható kapcsolási rajz az elektronikus gyújtás.
    A jeladó itt egy hall kapcsoló, azért esett a választásunk erre, mert ez a igényli a legkevesebb karbantartást (elvileg semmit). Az infrásnál fenn áll a veszélye, hogy az adó vagy a vevõ led elkoszolódik.
    A működési leírását egyenlőre kihagyom, majd talan egyszer később lesz idő. :) De szikrázik higyjétek el!

    A 2. ábrán a NYAK látható. Még csak próbaverzió, később lesz szebb is. (remélem)


    A 3. ábrán a beültetési rajz látható.


    A 4. ábrán a gyújtás bekötése látható.



    hall kapcsoló szerelési vázlata

    Ez pedig az új jeladó elképzelés:

    Ez pedig az ebonitrúd amibõl ki lesz alakítva:

    Jelenleg még nincs fent a helyén, amint fent lesz arról is csinálunk képeket. Még meg kell csinálni a hall kapcsoló és a mágnes felrögzítését. Jelenleg itt tart a project.

    Képek az elkészült gyújtásról (a két hengeres Jawa-hoz):
    (egyelőre kicsit rosz minöségűek a képek, de majd lesznek jobbak is.)




    Elkészült az új strapabíróbb nyákterv. :) Kiprobálva még nem lett, de az elõzõt terveztem picit át nyáktervezõ programmal, szóval mûködnie kell. De még nem próbáltam ki.
    íme:





    bye
    HyGy


    Elektronikus elõgyújtás szabályzás
  • figyelem az ezt követő leírás soha nem került megépítésre és kipróbálásra, és ennél egyszerűbb algoritmusok is léteznek már (Kéri Laci)

    Ki ne vette volna észre egy-egy gyújtásállítás után, ha nagyobbra vette az előgyújtást bizonyos fordulatszámokon jobban megy a motor, másokon meg rosszabbul. Ha visszaállította, akkor megint változott a helyzet. Milyen jó lenne menet közben állítgatni, hogy mindig jól menjen kedvenc motorunk, de nehéz menet közben meg erre is figyelni, még nehezebb állítgatni is. Mi lenne, ha egy ügyes automatára bíznánk ezt? Az alábbi eszköz pontosan ezt csinálja, de hogy működik?

    Mivel a meggyújtott benzin-levegő keverék elégéséhez idő kell ezért a munkavégzés előtt nem sokkal már meg kell gyújtani, ahhoz hogy a munkavégzés fázisában maximális hatékonysággal mozgathassa a dugattyút és azon keresztül az egész motort. Az hogy menyivel előbb kell meggyújtani, nagyon sok mindentől függ, de mindig az a cél, hogy a motor károsodása nélkül maximális hatékonyságot érjünk el.
    Mivel ez az idő, erősen fordulatszámfüggő, ezért vettem egy computert, aminek megmondtam, hogy melyik fordulatszámon menyivel kell előbb gyújtani, illetve mivel a jövőbe nem látunk, egy a holtpont és a várható gyújtáspont előtti jelöléshez képest menyivel később kell gyújtani.
    A computer memóriájában 255db fordulatszámnál előforduló előgyújtás érték van eltárolva. A motor működése közben, folyamatosan figyeli a fordulatszámot, és amikor megkapja a figyelmeztetést, hogy rövidesen gyújtani kell, megnézi a pillanatnyi fordulatszámnál menyi idő elteltével kell gyújtania. Mikor a figyelmeztető jelhez képest letelt az idő kiadja a gyújtás áramkörnek a gyújtás parancsot. Így a memóriában tárolt értékekkel szabadon és pontosan változtathatjuk a gyújtás pillanatát, minden fordulatszámon a motornak megfelelő értekre, érezhető menetdinamikai és hatásfokjavulást elérve ezzel. Vagyis jobban fog gyorsulni a motorunk,és ha nincs ólomkezünk még kevesebbet is fogyaszt. A computernek egy PIC16f877-es chipet használok, ami elég kicsi és tartalmazza a memóriát is, ezért nagyon egyszerű, olcsó lehet az áramkör. Ez az eszköz könnyedén beilleszthető bármilyen elektronikus gyújtásba, javítva hatékonyságát.

    A nem végleges assembly program innen letölthető. A bekötési rajza pedig innen tölthető le. Későbbiekben megírandó motordiagnosztikai programmal kiegészítve, könnyedén saját motorunkhoz igazíthatjuk a rendszer paramétereit.
    Kéri Laci

    Hja és itt mindenki mindent csak a saját felelõsségére épithet meg. Mi felelõsséget nem vállalunk a cikkben foglaltakért. Vigyázz mert az áramkör tartalmaz nagyfeszültésgû részeket (a trafó) amitõl meg is halhatsz.
  • :: Fórumok ::
    Motoros túra (17971)
    MZ (49030)
    Jawa (27120)
    Motorszervíz (2867)
    Simson (3406)
    Izs (611)
    police (1763)
    Pannónia (6541)
    Dnepr (125)
    Ural (61)
    Átépítés (910)
    Csepel (1960)
    Junak (318)

    :: Keresés ::




    www.motoros.hu