hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 02. hétfö 
Melinda, Vivien

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Szerviz -
Jó a tárcsafék ha jó
(Kovács Péter - 2004-07-01)

Bizonyára mindenki felfedezte már, hogy kedvenc ETZ-jén elöl tárcsafék van :) (aki nem az forduljon kezelőorvosához, gyógyszerészéhez). Bizonyára ti is nagy örömmel fogadtátok ezt a tényt első pillantásra, és mindaddig örültetek is neki, mígnem egy szép nyári napon elkezdett koncertezni a cucc, és nem Mozartot nyomott, hanem fülsiketítő vinnyogást, karistolást, meg ilyesmi. Ezután a tárcsa felülete színes csíkokkal díszült.

Bizony ez típushiba. Sajna a tárcsafék, bár hatásfoka jó, és a konstrukció is félig, a rossz fél elviszi a jó okozta örömet. Mivel az én picikémen is volt vele sok gond, gondoltam az összegyűjtött technikai tapasztalataim lefirkantom, hogy nektek kevesebb szívás után működjön a dolog.


Egy kis elvi bemutató

Alapvetően 4 fő részből áll a fékrendszer:
  • főfékhenger (ami a kormányon van, ezt mozgatod ha fékezel)
  • fékcső
  • féknyereg (ez harap rá a tárcsára)
  • féktárcsa
A hibák és megoldásuk

A főfékhenger hibái

Első hiba, ami előfordulhat, hogy a fékfolyadék a fékkari oldalon elkezd szivárogni. Mit tesz erre az ember, elmegy a mocis boltba, és vesz hozzá egy javítókészletet (ami inkább rontókészlet) beszereli, ha be bírja, és elhűlve tapasztalja, hogy szarabb lett mint volt. Ugyanis azok a tömítő szelencék, amit a boltokban ide árulnak nem bírják a fékolajat (vicces mi).

A készletben vagy külön árult apróbb gumikarmantyú bátran használható, az többnyire oké szokott lenni.

(A kiarmantyút is érdemes kivenni és a mögötte lévő részből kiszedni a vízkövet. - szerk. thx to bambi)

Megoldás:
Le kell mérni a főfékhengeren a furat átmérőjét és mélységét, ahová illeszkedik a tömítés és le kell mérni a fém dugattyú nyakának átmérőjét, majd el kell menni egy jóféle szimering üzletbe és venni egy ezen méretekhez kérni egy drágább fajta DUPLAAJKÚ szimeringet, majd ezt otthon szépen bele kloffolni (nem árt, ha előtte beteszitek a dugattyút) a kloffolásra az a legjobb mód, ha kerestek egy olyan krovaszemet, ami illeszkedik a szimering peremére. Finom, de határozott mozdulatokkal üssétek helyre a cuccot. (én a régi szimeringet is fel szoktam használni az új beütésére- szerk.)
Semmihez nem írok konkrét méreteket, mert lehet valakinek után gyártott főfékhengere, dugattyúja stb, amihez nem passzol az ami pl az én mocimban van.

A fékcső

Igazándiból mindenki azt hiszi, hogy ez egy lényegtelen cucc, mer csak egy sima cső oszt jóvan. De ez nem igaz, igenis fontos szerepe van. Nem csak az, hogy lecsorogjon benne az olaj a féknyeregbe. Igen nagy nyomást kell kibírnia, és rugalmasnak kell legyen a fala, mert ez befolyásolja a fékhatást emellett a keresztmetszete folyamatosan szűkül, mert a puha belső gumiréteg megdagad a fékoljatól.
A csőnek hajlékonynak kell lennie, nem lehet rajta külső sérülés, olyan helyen kell elvezetni, hogy a teló teljesen kirugózott állapotában se feszüljön. Ha ezen dolgok valamelyike nem stimmel bizony cserélni kell a csövet.
Hogy veszed észre ha gond van vele: Ha a fékkarod felkeményedik, de ha satura húzgálod se fog rendesen a fék, vagy a fék lassan kezd harapni, ezek annak a jelei, hogy a fékcső keresztmetszete kicsi, vagy nem rugalmas a cső belső fala.

Megoldás:
Nincs más megoldás, csak a csere. A boltban feltétlenül próbáljátok ki, hogy át tudtok-e fújni a csövön, ha nem az gond.

A féknyereg


A legtöbb probléma színtere. Általános gond, hogy beszorul, illetve nyikorogva fog a fék. Esetleg folyik belőle az olaj.

Megoldás:

 Ha szorul:
Ezen úgy tudsz segíteni, ha leszereled, kiveszed belőle a betéteket, és megjáratod, vagyis kipumpálod, majd visszanyomod, és ezzel játszol egy jó ideig, VIGYÁZZ nehogy annyira kinyomd a fékdugattyúkat, hogy kiessenek, ezért tanácsos, valami lécfélét közéjük tenni.

Ha nyikorogva fog:
Ez alighanem a fékbetétek hibája, itt a legjobb megoldás a csere, javaslom az EBC betéteket, vagy valami egyéb MÁRKÁS cuccot, de semmiképp sem azt, amit ETZ-hez árulnak a mocisboltban.

 Ha folyik az olaj:
Először nézd meg a fékcső csavarját, és a légtelenítőt, nem lazák-e, illetve, hogy ott szivárog-e a trutyi, ha igen próbálj utánuk húzni, ha ez nem megoldható próbálj fékcsövet cserélni, ha ez sem jó, akkor el kell vinned egy esztergályoshoz, aki csinál bele egy sík toldatot vagy megreparálja a menetet és a felületet. Ha nem itt folyik, hanem a fékbetét mögül, akkor nézz utána, hogy a fékdugattyútól vagy a féknyereg két fele közül szivárog, ha a két fél közül, akkor szedd szét a nyerget, és cseréld ki a köztük lévő O-gyűrűt, ha a dugattyútól szivárog akkor bizony csőre mentél! Ebben az esetben nem tudok semmi bíztatót mondani, ugyanis nem kapsz bele jó karmantyút, amit a boltban adnak, az a fékolajtól úgy megdagad, hogy az életben nem szeded le majd a nyerget a tárcsáról. Esetleg gyártathatsz hozzá kurva drágán, vagy vehetsz másik féknyerget még drágábban.
Fontos, még hogy jól rögzítsétek a telóhoz!

A féktárcsa

Íme ismét egy alkatrész, ami sokak szerint csak egy acélkorong, mindegy hogy áll, mindegy milyen vastag, nem baj ha kilyuggatják, hogy vagányabb legyen. Ismét azt kell mondjam nem így van. Nagyon is fontos minden adata, a színét kivéve.

A féktárcsa bizony idővel elhasználódik, ez az idő erősen függ a fékbetét minőségétől. Ha a féktárcsa felületén jól látható és érezhető hullámok, bordák találhatók fel kell szabályozni.

(Olyan féktárcsa szabályzót kell keresni, aki egy fogásból meg tudja csinálni a féktárcsa mind a két oldalát. Ha nem akkor nagy valószínűséggel ütni fog. -szerk thx to bambi)

Leszereléskor jelöljétek be, hogyan állt a tárcsa a felnin!!

Ekkor sok ember, mivel nem akar egy vagyont fizetni a szabályzásért elmegy a kolhozba a Józsi bácsihoz, aki egy sörér legyezővé esztergálja a tárcsáját. Igazából semmi bajom Józsi bácsival, de ha ő csinálja rögtön vigyünk neki 3-4 sört, és kérjük meg a következőkre:

  • ne esztergálja a tárcsát 4,1-4 mm alá
  • mindkét felét úgy esztergálja, hogy ne vegye ki közben a tárcsát a gépből, tehát ne fordítsa meg hanem a kést tegye egyik ill. másik oldalra.
  • csináljon a közepébe egy fém pogácsát, amivel esztergálás közben kitámasztja a tárcsát a másik oldalról.
  • semmiképp ne szabályozza fel azt a felületet ahol a tárcsa a kerékagyra illeszkedik, vagy ha nagyon gáz (ami szinte lehetetlen) akkor is csak ezredeket szedjen le belőle.
Ja és véletlen se jusson eszünkbe, hogy a féktárcsát a felnin szabályoztassuk fel!!

Ha Józsibá nem hajlandó ezekre, ne hagyjuk nála a tárcsát, mert ha nem így lesz szabályozva, és nem is CNC-n akkor bizony a fék fog bennünket pumpálni, és nem fordítva!

Ha frankón felszabályozták a tárcsát jöhet a visszarakás, figyeljetek rá, hogy ugyanúgy kerüljön vissza a tárcsa, ahogy volt, (ha új tárcsát vesztek, és nincs a felnin és a tárcsán egy kis nyíl akkor mindegy, ha van szemben álljanak a nyilak).

Fontos a felcsavarozás sorrendje, tehát:
  • mindenekelőtt csiszolópapírral csiszoljátok meg a tárcsa illeszkedő felületét, és a kerékagy ugyanezen részét
  • először minden csavart tegyünk be a helyérem, és kézzel lazán húzzuk meg
  • azután átlósan álljatok neki meghúzgálni a csavarokat (ne olyan vadul)
  • ha végigértünk, körkörösen induljunk el egyik irányban, és izomból tépjük rá a csavarokat.
Ezek után szereljük be a kereket, és húzzuk meg az első tengely nagy anyáját, úgy, hogy a telóban lévő csavart lazán hagyjuk (tehát a tengelyt fogd le valamivel, pl dugj bele egy csavarhúzót). Aztán a telókat párhuzamosra beállítva kell meghózni a teló végében lévő csavart. Utána felszerelni a féknyerget.

Optimális esetben a féktárcsa a féknyereg résének közepén fut, ha ez nagyobb mértékben eltér valamelyik irányba, akkor bizony a féktárcsa alá alátétet kell csináltatni, vagy le kell belőle esztergálni. Ezután jöhetnek vissza a fékbetétek, és elvileg minden oké!

Megjegyzés:
A féknyeregben a fékbetéteket két kis csap rögzíti ezek között pedig egy kereszt alakú kis acélos laprugó van (a képen felső sor, jobb szélső). Ez idővel elveszti ruganyosságát, ekkor a fékbetétek „ketyegő hangot adnak” lehet rajta segíteni cserével, vagy egyszerűen hajlítással is.

A rögzítő csapoknak a fékbetét lyukában könnyen kell mozognia, ellenkező esetben bővítsünk a fékbetét lyukán, különben nem fog jól működni a dolog.
A féknyereghez lehet kapni porvédő funkciót ellátó gumi fütyiket ezeket érdemes felkínlódni a dugattyú peremére, mert sokat jelent, aki nagyon szeret pepecselni, az tömhet a kis fütyibe némi zsírt, vagy olajat is nyomhat bele.

A légtelenítést nem írom le, mert azt már megírta nektek valaki.

Sok sikert!
Ha kérdés van: nemo@primposta.com
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu