hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 21. csütörtök 
Olivér

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Szerviz -
ETZ - A hátsó rugóstag szerelése
(Tesho - 2004-02-13)

Mivel többeknél is felmerült a hátsó rugóstag szervizelése a nem kielégítő csillapítás, olajfolyás stb miatt, közzéteszem a saját tapasztalataimat. Sokan idegenkednek a rugóstag szétszedésétől, mert a szakirodalom a legtöbb esetben nem részletezi vagy szervízt ajánl, a gyári célszerszámra hivatkozva...

Az elégtelen csillapítás általában a olajszcsillapító egységre vezethető vissza, tehát ennek a szétszedését, szimmering-cseréjét és olajjal való feltöltését fogom ismertetni. Ezen kívül a rugók fáradása jöhet még szóba, ami csak akkor igényel cserét, ha a bal és a jobbaldi rugók hossza eltérő, vagy az összeülés mértéke túl nagy. (Eredeti hosszúságuk 260mm, külső átmérő 55mm, huzalátmérő 7mm).


A művelethez szükségünk lesz elsősorban a rugóstagra :), némi (kb 1,5- 2 dl) lengéscsillapító olajra, szimmeringre (10*19*7-es, ami kísértetiesen hasonlít a főfékhenger belsőajkas szimmeringjére, azonban annak a mérete 10*20*7-es!). Aki akar, hozhat magával még egy embert, de a művelet egyedül is kivitelezhető.

Mielőtt kiszerelnénk a rugóstagot a helyéről, feltétlenül állítsuk át szóló üzemmódra, így kisebb lesz a rugó előfeszítése és a saját munkánkat könnyítjük meg vele. Ha mégis elmulasztjuk, később a satuba fogva is átállíthatjuk. Az alsó és felső csavarok kicsavarásával a rugóstag kiemelhető a helyéről.

Tegyünk egy rongyot a földre, állítsuk rá a rugóstagot az alsó szemnél, majd nyomjuk lefelé csak magát a rugót. Ha ügyesek vagyunk -nem kell túl erősnek lenni, kivéve ha nem állítottuk át szóló üzemmódba-, a felső műanyag félgyűrűk könnyedén kijönnek a helyükről, de ha van segítségünk, ő könnyebben kiemelheti őket, amig mi erőlködve igyekszünk legyőzni a rugóerőt.

A munkapadon folytatva a szétszedést, a műanyag védőhengert húzzuk át a felső szemen keresztül, némi csavarlazító vagy egyéb sikosító nagyban megkönnyítheti ezt a folyamatot, ugyanis kissé szorul. Félősebbek letekerhetik a felső szemet a rögzítőanyáját kilazítva, ezután azonban csavarják vissza, mert szükség lesz rá. Aki az áthúzás mellett dönt (mint én :)), miközben felfelé húzza a védőhengert, közben egy csavarhúzóval nyomja lefelé az alsó szem alatt található vastag védőgumit, mert az a hengernek tapadva megnehezíti a lehúzást. Miután ez sikerült, a rugó már könnyedén lehúzható, az simán átfér.

Ezután fogjuk be függőlegesen satuba az alsó szemnél a rugóstagot. El is érkeztünk magához az olajcsillapító-egységhez. Egy alumíniumból készült zárócsavar zárja le, amelyen 4 bemélyedés található. Ennek a csavarnak a kitekeréséhez kell(ene) a gyári körmöskulcs. Ha nincs, akkor -fő a találékonyság-, bármivel helyettesíthető, ami a célnak megfelel, de VIGYÁZAT!!! A zárócsavar könnyen deformálódik, óvatosan kell vele bánni!! Én a képen látható többfunkciós "célszerszámot" használtam, azon van egy kiálló rész, ami tökéletesen megfelel erre a célra, ha nem túl vastag és belefér a bemélyedésekbe.

A "célszerszámot" ütögetve a csavar ki fog csavarodni a helyéről, de nem árt, ha váltogatjuk a bemélyedéseket, nehogy átszakadjanak! Nehezen indul meg,de ha már elindult, könnyedén megy. Ügyeljünk továbbá a nyomórúdra, nehogy megsértsük, mert akkor később folyatni fog a rugóstag és akkor már csak a csere segíthet. A kicsavart csavar alatt láthatóvá válik a szimmering. Érdemes ronggyal vagy dróttal az eddig kiszedett alaktrészeket hozzárögzíteni a felső szemhez, hogy ne zavarjanak.

Itt következik az egész szerelési folyamat -szerintem- legnehezebb, legnagyobb körültekintést és óvatosságot igénylő része: a csillapítóegység kivétele a házból. A rajzon 4-es számmal jelölt szerkezeti elem peremén tömítőgyűrű van, amivel a házhoz szorul, így végezve el tömítő funkcióját, de a kiszerelését is megnehezítve. Másrészt a hermetikusan lezárt olajtér is ellentart, amennyiben már nem lett nagyon levegős a rendszer. A rugóstag felső szeménél fogva próbáljuk meg kirántani a csillapítóegységet. Nem könnyű feladat. Ha nem megy és elég óvatosak vagyunk, benyúlhatunk és megpróbálhatunk csavarhúzóval segíteni rajta, de vigyázzunk a zárócsavar menetére!!

Ha sikerült, öntsük ki a régi olajat. A külső csőben találhatunk egy kisebb belső csövet, vegyük ki és ezt is alaposan tisztítsuk le, különös tekintettel az aljára, ugyanígy az egész csillapítóegységet tisztítsuk meg, hiszen a nem megfelelő csillapítást okozhatta a szelepek elpiszkolódása is! A régi szimmering helyére tegyük be az újat úgy, hogy behelyezés előtt bekenjük egy kis olajjal a külső (később a belső) oldalát, így könnyebben beül a helyére. Érdemes még lehúzni az állítókart a csőről és letisztítani mindkettőt, így könnyebben fog majd járni és könnyebben lehet majd átállítani egy ill. kétszemélyes módba.

Összeszereléskor a képen látható módon járjunk el: egy megfelelő edénybe helyezzük a rugóstag alsó részét, benne a belső csővel. Töltsük színültig az olajjal! Fontos, hogy a rugóstag végig függőleges helyzetben legyen! Ezután fogjuk meg a csillapítóegységet és nagyon lassan csúsztassuk bele a belső csőbe. A felesleges olaj ki fog csordogálni, ami tiszta tálka esetén később visszaönthető a flakonba. A szimmeringet tartalmazó "gombát" nyomjuk be eredeti helyzetébe. A cél az,hogy levegő ne maradjon a csillapítóegységben! Ezt lassú fel-le mozgatással is elősegíthetjük. Ha összeszerelés után szörcsögő hangot hallunk, elrontottuk! :-) A zárócsavart is tekerjük be, majd minden egyéb alaktrészt visszarakhatunk megfelelő tisztítás és lekezelés után.

Az ellenőrzést is függőleges helyzetben végezzük és figyeljük meg, hogy a csillapitás mértéke egyforma-e a középhelyzetnél, illetve a lökethossz alsó és felső vége felé. Ha nem, akkor a cső hordó alakúra kopott és cserére szorul.

Továbbá most is -mint mindig-, amennyiben Neked vagy a rugóstagod bármely részének sérülése következik be, semmilyen felelősséget nem vállalok, teljes mértékben elhatárolódom a történtektől, sem anyagi, sem jogi értelemben elégtételre nem vagyok kötelezhető!



Amennyiben további kérdéseid lennének, keress a fórumon, bárkinek szívesen segítek -ha tudok.

Sikeres szerelést és kellemes motorozást kívánok!

Tesho

Az oldal készítői semmilyen felelőséget nem vállalnak a cikkből eredő akármilyen sérülésért, meghibásodásért. A cikkben olvasottakat mindenki csak a saját felelőségére használhatja. - szerk.
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu