:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Szerviz -
ETZ - A hátsó rugóstag szerelése
(Tesho - 2004-02-13)
Mivel többeknél is felmerült a hátsó rugóstag szervizelése a nem
kielégítő csillapítás, olajfolyás stb miatt, közzéteszem a saját
tapasztalataimat. Sokan idegenkednek a rugóstag szétszedésétől,
mert a szakirodalom a legtöbb esetben nem részletezi vagy szervízt
ajánl, a gyári célszerszámra hivatkozva...
Az elégtelen csillapítás általában a olajszcsillapító egységre vezethető
vissza, tehát ennek a szétszedését, szimmering-cseréjét és olajjal való
feltöltését fogom ismertetni. Ezen kívül a rugók fáradása jöhet még
szóba, ami csak akkor igényel cserét, ha a bal és a jobbaldi rugók
hossza eltérő, vagy az összeülés mértéke túl nagy. (Eredeti
hosszúságuk 260mm, külső átmérő 55mm, huzalátmérő 7mm).
A művelethez szükségünk lesz elsősorban a rugóstagra :), némi (kb 1,5-
2 dl) lengéscsillapító olajra, szimmeringre (10*19*7-es, ami
kísértetiesen hasonlít a főfékhenger belsőajkas szimmeringjére,
azonban annak a mérete 10*20*7-es!). Aki akar, hozhat magával még
egy embert, de a művelet egyedül is kivitelezhető.
Mielőtt kiszerelnénk a rugóstagot a helyéről, feltétlenül állítsuk át szóló
üzemmódra, így kisebb lesz a rugó előfeszítése és a saját munkánkat
könnyítjük meg vele. Ha mégis elmulasztjuk, később a satuba fogva is
átállíthatjuk. Az alsó és felső csavarok kicsavarásával a rugóstag
kiemelhető a helyéről.
Tegyünk egy rongyot a földre, állítsuk rá a rugóstagot az alsó szemnél,
majd nyomjuk lefelé csak magát a rugót. Ha ügyesek vagyunk -nem kell
túl erősnek lenni, kivéve ha nem állítottuk át szóló üzemmódba-, a felső
műanyag félgyűrűk könnyedén kijönnek a helyükről, de ha van
segítségünk, ő könnyebben kiemelheti őket, amig mi erőlködve
igyekszünk legyőzni a rugóerőt.
A munkapadon folytatva a szétszedést, a műanyag védőhengert
húzzuk át a felső szemen keresztül, némi csavarlazító vagy egyéb
sikosító nagyban megkönnyítheti ezt a folyamatot, ugyanis kissé szorul.
Félősebbek letekerhetik a felső szemet a rögzítőanyáját kilazítva,
ezután azonban csavarják vissza, mert szükség lesz rá. Aki az áthúzás
mellett dönt (mint én :)), miközben felfelé húzza a védőhengert, közben
egy csavarhúzóval nyomja lefelé az alsó szem alatt található vastag
védőgumit, mert az a hengernek tapadva megnehezíti a lehúzást. Miután ez sikerült, a rugó már könnyedén lehúzható, az simán átfér.
Ezután fogjuk be függőlegesen satuba az alsó szemnél a rugóstagot.
El is érkeztünk magához az olajcsillapító-egységhez. Egy alumíniumból
készült zárócsavar zárja le, amelyen 4 bemélyedés található. Ennek a
csavarnak a kitekeréséhez kell(ene) a gyári körmöskulcs. Ha nincs,
akkor -fő a találékonyság-, bármivel helyettesíthető, ami a célnak
megfelel, de VIGYÁZAT!!! A zárócsavar könnyen deformálódik, óvatosan
kell vele bánni!! Én a képen látható többfunkciós "célszerszámot"
használtam, azon van egy kiálló rész, ami tökéletesen megfelel erre a
célra, ha nem túl vastag és belefér a bemélyedésekbe.
A "célszerszámot" ütögetve a csavar ki fog csavarodni a helyéről, de
nem árt, ha váltogatjuk a bemélyedéseket, nehogy átszakadjanak!
Nehezen indul meg,de ha már elindult, könnyedén megy. Ügyeljünk
továbbá a nyomórúdra, nehogy megsértsük, mert akkor később folyatni
fog a rugóstag és akkor már csak a csere segíthet. A kicsavart csavar
alatt láthatóvá válik a szimmering. Érdemes ronggyal vagy dróttal az
eddig kiszedett alaktrészeket hozzárögzíteni a felső szemhez, hogy ne
zavarjanak.
Itt következik az egész szerelési folyamat -szerintem- legnehezebb, legnagyobb körültekintést és óvatosságot igénylő része: a csillapítóegység kivétele a házból. A rajzon 4-es számmal jelölt
szerkezeti elem peremén tömítőgyűrű van, amivel a házhoz szorul, így
végezve el tömítő funkcióját, de a kiszerelését is megnehezítve.
Másrészt a hermetikusan lezárt olajtér is ellentart, amennyiben már
nem lett nagyon levegős a rendszer. A rugóstag felső szeménél fogva
próbáljuk meg kirántani a csillapítóegységet. Nem könnyű feladat. Ha
nem megy és elég óvatosak vagyunk, benyúlhatunk és
megpróbálhatunk csavarhúzóval segíteni rajta, de vigyázzunk a
zárócsavar menetére!!
Ha sikerült, öntsük ki a régi olajat. A külső csőben találhatunk egy
kisebb belső csövet, vegyük ki és ezt is alaposan tisztítsuk le, különös
tekintettel az aljára, ugyanígy az egész csillapítóegységet tisztítsuk
meg, hiszen a nem megfelelő csillapítást okozhatta a szelepek
elpiszkolódása is! A régi szimmering helyére tegyük be az újat úgy,
hogy behelyezés előtt bekenjük egy kis olajjal a külső (később a belső)
oldalát, így könnyebben beül a helyére. Érdemes még lehúzni az
állítókart a csőről és letisztítani mindkettőt, így könnyebben fog majd
járni és könnyebben lehet majd átállítani egy ill. kétszemélyes módba.
Összeszereléskor a képen látható módon járjunk el: egy megfelelő
edénybe helyezzük a rugóstag alsó részét, benne a belső csővel. Töltsük színültig az olajjal! Fontos, hogy a rugóstag végig függőleges helyzetben legyen! Ezután fogjuk meg a csillapítóegységet és nagyon
lassan csúsztassuk bele a belső csőbe. A felesleges olaj ki fog
csordogálni, ami tiszta tálka esetén később visszaönthető a flakonba. A
szimmeringet tartalmazó "gombát" nyomjuk be eredeti helyzetébe. A
cél az,hogy levegő ne maradjon a csillapítóegységben! Ezt lassú fel-le
mozgatással is elősegíthetjük. Ha összeszerelés után szörcsögő
hangot hallunk, elrontottuk! :-) A zárócsavart is tekerjük be, majd
minden egyéb alaktrészt visszarakhatunk megfelelő tisztítás és
lekezelés után.
Az ellenőrzést is függőleges helyzetben végezzük és figyeljük meg,
hogy a csillapitás mértéke egyforma-e a középhelyzetnél, illetve a
lökethossz alsó és felső vége felé. Ha nem, akkor a cső hordó alakúra
kopott és cserére szorul.
Továbbá most is -mint mindig-, amennyiben Neked vagy a rugóstagod
bármely részének sérülése következik be, semmilyen felelősséget nem
vállalok, teljes mértékben elhatárolódom a történtektől, sem anyagi,
sem jogi értelemben elégtételre nem vagyok kötelezhető!
Amennyiben további kérdéseid lennének, keress a fórumon, bárkinek
szívesen segítek -ha tudok.
Sikeres szerelést és kellemes motorozást kívánok!
Tesho
Az oldal készítői semmilyen felelőséget nem vállalnak a cikkből eredő akármilyen sérülésért, meghibásodásért. A cikkben olvasottakat mindenki csak a saját felelőségére használhatja. - szerk.
|
|
|
|