:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Szerviz -
ETZ 250 - Szimeringcsere az első teleszkópban
(PeetAir & HyGy - 2003-04-14)
Mivel sokakat érdekelt a téma és már nálunk is esedékes volt egy szimering csere az első teleszkópban, úgy gondoltuk összekötjük a kellemest a hasznossal és megörökítjük a folyamatot az utókornak.
A művelethez a szerszámokon kivül szükségünk lesz két darab szimeringre és fél liter olajra.
A szimering megvételekoz ügyeljünk, hogy duplaperemű, tényleg teleszkópba való szimeringet vegyünk. Célszerű csapágyboltan
vásárolni, mivel a motoros boltokban gyakran nem ilyet adnak.
Az olaj megválasztása ízlés kérdése. Nekem a forgalomban levő lengéscsillapító olajok túl hígak voltak, ezért 15W-40-es
motorolajat töltöttem bele és bevált. Fékezéskor nem bólint akkorát, ezáltal jobb lett a fékhatás, valamint kanyarokban
stabilabnak érzem tőle a gépet.
1. lépés: A kerék kiszerelése.
Ahhoz, hogy a teleszkópokat lefelé ki tudjuk húzni először ki kell szednünk a kereket. Első lépésként 22-es kulcsal le kell
szednünk a tengelyen levő anyát, majd meg kell lazítanunk a biztosító csavart a másik oldaton (13-as kulcs). Ezután a
tengelyt ki tudjuk húzni. Ezek után le kell szerelnünk a sárvédőt is. |
2. lépés: A teleszkópok kiszerelése.
A teleszkóp két helyen van rögzítve. Az első hely a teleszkóp tetejénél van és egy műanyag kupak takarja el. Elsőször ezt a
kupakot kell leszednünk, melyet egy késsel v. lapos csavarhúzóval könnyedén megtehetünk, majd egy 24-es kulcsal ki kell
tekernünk a csavarokat. Itt lesz lehetőségünk az olaj feltöltésére és a későbbiekben esetleges olajpótlásra.
|
Miutan ezt mind a két oldalon elvégeztük a jobb oldalról le kell szerelnünk a tárcsaféket, melyet két csavar rögzít a
teleszkópszárhoz. Miután a fék lentvan meg kell lazítani az egyben az indexek rögzítésére szolgáló csavarokat. Eztán a
teleszkópok lefelé kihúzhatók.
|
3. lépés: A teleszkóp szétszerelése.
Fontos, hogy a kiszedett teleszkópot függőlegesen tartsuk, mivel különben könnyen magunkra önthetjük a benne maradt
olajat. Szétszerelésnél az első lépés az olaj kiöntése a telóból. A művelet során a teleszkópban lévő rugó is kiszedhető
(kiesik). |
A telót az alján levő csavar tartja össze. Ennek leszedéséhez azomban először ki kell szednünk az elötte átmenő
biztosítócsavart, melyhez két 13-as kulcsra lesz szükségünk. Ezután egy 10-es dugóskulcsal letekerjük az anyát. A művelet
után a teleszkóp széthúzható. Ezt óvatosan csináljuk, nehogy a bent lévő apróságok kihulljanak. |
4. lépés: Szimeringcsere, összeszerelés.
Elsőként a régi szimeringet kell kiszednünk. Ehhez tegyük le a telószárat állítva, majd egy csavarhúzó segítségével feszítsük
ki. Fontos, hogy a csavarhúzú alá tegyünk valami puha rongyot, hogy a teleszkópot ne sétrsük fel. Ha a szimering nagyon
szorosan a helyén van, esetleg szükség lehet a szár felmelegítésére. Esetünkben erre nem került sor. |
Ha kijött, fektessük rá a telószár tetejére az új szimeringet, ennek tetejére a régi szimeringet (hogy ne az újat üssük) és
kalapáccsal, finoman ütögetve üssük a helyére a szimeringet. Ha a szimering szépen felült, következhet az összeszerelés.
|
Csúsztassuk egymásba a teleszkóp két felét, majd tegyük bele vissza a rugót. Ezáltal azok nem fonak szétcsúszni. Tegyük a
helyükre az "apróságokat" (lásd:a képen), állítsuk fel, majd húzzuk rá a teleszkópszárat. Tegyük vissza a rögzítő anyát és a
biztosító csavart. |
5. lépés: Teleszkópok visszaszerelése, feltöltése.
Az összeszerelt telót visszacsúsztatjuk a helyére, majd becsavarjuk a tetején levő csavart. Elég kézzel meghúzni, csak
annyira, hogy a helyén tartsa a telót. A jobb oldali teleszkópra felcsavarozzuk a féket. |
Fontos, hogy amig a tárcsa nincs a fékpofák között ne húzzuk be a fékkart, mert a fékpofák össze fognak zárni és nem
lesz egyszerű szétfeszíteni őket. Ezután tegyük a helyére a kereket valamin a távtartókat és csúsztassuk a helyére a
tengelyt. |
Tekerjük fel a tengelyre az anyát (22-es kulcs) és tegyük helyére a biztosítócsavart is (13-as). Ezek után szereljük fel a
sárvédőt, majd húzzuk meg az indexet rögzítő csavarokat. Ha ezzel is megvagyunk, a teló tetején levő csavarok kicsvarása után
töltsünk 2.3dl olajat mindkét teleszkópba, majd csavarjuk vissza a csavarokat és ezúttal húzzuk is meg őket. |
Célszerű mégegyszer leellenőrítni, hogy minden csavart meghúztunk-e. Ha minden rendben van jöhet a tesztelés.
|
A leírássak mindenki csak saját felelőségére használja. Mivel a szerelés során olyan részekhez nyúlunk mint a fék,
kerék, teleszkóp, melyek tökéletes működése feltétele a biztonságos motorozásnak, nagyon körültekintően kell eljárni.
Sok sikert és jó motorozást mindekninek!
PeetAir & HyGy
|
|
|
|
|