hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. augusztus 20. hétfö 
István

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Szerviz -
ETZ 250 - Szimeringcsere az első teleszkópban
(PeetAir & HyGy - 2003-04-14)

Mivel sokakat érdekelt a téma és már nálunk is esedékes volt egy szimering csere az első teleszkópban, úgy gondoltuk összekötjük a kellemest a hasznossal és megörökítjük a folyamatot az utókornak.

A művelethez a szerszámokon kivül szükségünk lesz két darab szimeringre és fél liter olajra.
A szimering megvételekoz ügyeljünk, hogy duplaperemű, tényleg teleszkópba való szimeringet vegyünk. Célszerű csapágyboltan vásárolni, mivel a motoros boltokban gyakran nem ilyet adnak.
Az olaj megválasztása ízlés kérdése. Nekem a forgalomban levő lengéscsillapító olajok túl hígak voltak, ezért 15W-40-es motorolajat töltöttem bele és bevált. Fékezéskor nem bólint akkorát, ezáltal jobb lett a fékhatás, valamint kanyarokban stabilabnak érzem tőle a gépet.

1. lépés: A kerék kiszerelése.
Ahhoz, hogy a teleszkópokat lefelé ki tudjuk húzni először ki kell szednünk a kereket. Első lépésként 22-es kulcsal le kell szednünk a tengelyen levő anyát, majd meg kell lazítanunk a biztosító csavart a másik oldaton (13-as kulcs). Ezután a tengelyt ki tudjuk húzni. Ezek után le kell szerelnünk a sárvédőt is.


2. lépés: A teleszkópok kiszerelése.
A teleszkóp két helyen van rögzítve. Az első hely a teleszkóp tetejénél van és egy műanyag kupak takarja el. Elsőször ezt a kupakot kell leszednünk, melyet egy késsel v. lapos csavarhúzóval könnyedén megtehetünk, majd egy 24-es kulcsal ki kell tekernünk a csavarokat. Itt lesz lehetőségünk az olaj feltöltésére és a későbbiekben esetleges olajpótlásra.

Miutan ezt mind a két oldalon elvégeztük a jobb oldalról le kell szerelnünk a tárcsaféket, melyet két csavar rögzít a teleszkópszárhoz. Miután a fék lentvan meg kell lazítani az egyben az indexek rögzítésére szolgáló csavarokat. Eztán a teleszkópok lefelé kihúzhatók.


3. lépés: A teleszkóp szétszerelése.
Fontos, hogy a kiszedett teleszkópot függőlegesen tartsuk, mivel különben könnyen magunkra önthetjük a benne maradt olajat. Szétszerelésnél az első lépés az olaj kiöntése a telóból. A művelet során a teleszkópban lévő rugó is kiszedhető (kiesik).

A telót az alján levő csavar tartja össze. Ennek leszedéséhez azomban először ki kell szednünk az elötte átmenő biztosítócsavart, melyhez két 13-as kulcsra lesz szükségünk. Ezután egy 10-es dugóskulcsal letekerjük az anyát. A művelet után a teleszkóp széthúzható. Ezt óvatosan csináljuk, nehogy a bent lévő apróságok kihulljanak.


4. lépés: Szimeringcsere, összeszerelés.
Elsőként a régi szimeringet kell kiszednünk. Ehhez tegyük le a telószárat állítva, majd egy csavarhúzó segítségével feszítsük ki. Fontos, hogy a csavarhúzú alá tegyünk valami puha rongyot, hogy a teleszkópot ne sétrsük fel. Ha a szimering nagyon szorosan a helyén van, esetleg szükség lehet a szár felmelegítésére. Esetünkben erre nem került sor.

Ha kijött, fektessük rá a telószár tetejére az új szimeringet, ennek tetejére a régi szimeringet (hogy ne az újat üssük) és kalapáccsal, finoman ütögetve üssük a helyére a szimeringet. Ha a szimering szépen felült, következhet az összeszerelés.

Csúsztassuk egymásba a teleszkóp két felét, majd tegyük bele vissza a rugót. Ezáltal azok nem fonak szétcsúszni. Tegyük a helyükre az "apróságokat" (lásd:a képen), állítsuk fel, majd húzzuk rá a teleszkópszárat. Tegyük vissza a rögzítő anyát és a biztosító csavart.


5. lépés: Teleszkópok visszaszerelése, feltöltése.
Az összeszerelt telót visszacsúsztatjuk a helyére, majd becsavarjuk a tetején levő csavart. Elég kézzel meghúzni, csak annyira, hogy a helyén tartsa a telót. A jobb oldali teleszkópra felcsavarozzuk a féket.

Fontos, hogy amig a tárcsa nincs a fékpofák között ne húzzuk be a fékkart, mert a fékpofák össze fognak zárni és nem lesz egyszerű szétfeszíteni őket. Ezután tegyük a helyére a kereket valamin a távtartókat és csúsztassuk a helyére a tengelyt.

Tekerjük fel a tengelyre az anyát (22-es kulcs) és tegyük helyére a biztosítócsavart is (13-as). Ezek után szereljük fel a sárvédőt, majd húzzuk meg az indexet rögzítő csavarokat. Ha ezzel is megvagyunk, a teló tetején levő csavarok kicsvarása után töltsünk 2.3dl olajat mindkét teleszkópba, majd csavarjuk vissza a csavarokat és ezúttal húzzuk is meg őket.

Célszerű mégegyszer leellenőrítni, hogy minden csavart meghúztunk-e. Ha minden rendben van jöhet a tesztelés.


A leírássak mindenki csak saját felelőségére használja. Mivel a szerelés során olyan részekhez nyúlunk mint a fék, kerék, teleszkóp, melyek tökéletes működése feltétele a biztonságos motorozásnak, nagyon körültekintően kell eljárni.

Sok sikert és jó motorozást mindekninek!

PeetAir & HyGy
:: Fórumok ::
Motoros túra (17629)
Simson (3403)
Jawa (27036)
MZ (48864)
Izs (609)
Pannónia (6541)
Motorszervíz (2866)
police (1762)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu