Nem kell drága, pályára alkalmas sportmotort vásárolni, drága fejlesztésekre és gumikra költeni. Hála Bambi mesternek aki az
MZ kupa versenyzői szakosztályának elnöke. 2005-ben megrendezték az évezred első
magyarországi MZ kupáját. A versenyen
széria állapotú ETZ 250 és 251-es motorokkal lehet nevezni. A versenykiírást a szűk zsebekre méretezték, ezért szinte minden tuning tiltott. A közel egyforma tudású motoroknak köszönhetően, ezen a versenysorozaton végre nem a pénzen, hanem inkább a
pilóta képességein múlik az elért eredmény. Aki volt már pályanapon, az nagyon értékeli ezt, hiszen nincs is bosszantóbb annál, mint a kanyarban rontani a köridőnket egy célegyenesben nálunk gyorsabb motor mögött.
Mivel én magam is teljesen kezdő vagyok a versenyzés területén, ezért remélem ez a
2006-os szezont magába foglaló cikksorozat, hasznos és érdekes olvasmány lesz, n
em csak a hozzám hasonló, kezdő versenyzőjelölteknek, hanem a többi motoros számára is.
Saját élményeimen és tapasztalataim alapján igyekszem leírni egy kezdő szemszögéből minden szükséges teendőt és tudnivalót a
papírmunkával, valamint a motor
műszaki felkészítésével kapcsolatban. Szeretnék ezen felül betekintést nyújtani a motorversenyzők viszonylag zárt de reményeim szerint adrenalinnal telített világába.
Első lépések
Még karácsony előtt HyGy felvett engem is a Szocimotoros oldal önkéntes szerkesztői közé. Át is adta nekem az időhiány miatt eddig elhanyagolt anyagokat és én lelkesen átbogarásztam. Találtam egy régi cikket az éppen akkor induló MZ kupasorozatról. Bár a konkrét beszámoló nem került ki, a versenyzői szakosztály indulásáról a Szocimotoros is beszámolt. Elolvastam és nagyon beindultam a témára, fel is vettem a kapcsolatot az MZ klubbal, ők pedig tovább növelték lelkesedésemet. Már láttam magam előtt, ahogy bravúros technikával mindenkit lehagyok és elsőként engem intenek le a kockás zászlóval.
Bár egyenlőre nincs az MZ kupa kiírásában szereplő 250-es ETZ motorom, szent elhatározásommá vált hogy szerzek egyet. Mivel van egy 125-os MZ TS-em ami teljesen jól bevált a napi közlekedésben és nem szeretném lecserélni egy drágábban adózó motorra, így leendő ETZ-m forgalomból kivont jármű lesz. Ez pedig lehetővé teszi, hogy
felkészítése során kizárólag a
versenykiírásnak és a versenyzéshez szükséges paramétereknek feleljen meg. Természetesen egy
teljesen gyári kiépítésű, utcai ETZ-vel is neki lehet vágni a kalandnak, de úgy gondolom, ha már így alakult, akkor érdemes kihasználom, hogy ezt a motort csak pályán fogom használni, ezzel egyszerűsítve a gép szerkezetét és csökkentve a szerelésre fordított időt, valamint a meghibásodás lehetőségét.
De ne rohanjunk ennyire előre. Első lépésként
szükségünk van egy MAMS veterán "C" típusú versenyzői licencre. Ilyet a MAMS-al együttműködő
motoros klubbon keresztül igényelhetünk néhány nem túl bonyolult feltétel teljesülése esetén. Ha nem vagyunk egy klubnak sem a tagjai, akkor a
Blue Scorpions Motoros Clubon keresztül intézhető
14000forintért, amely már magában foglalja a
licenc díját, a klubtagsági díjat, az éves biztosítást, és a kártya árát is. Ez
Bambin keresztül intézhető, telefonon:
06 20 342 0977
Összefoglalva a licenc beszerzéséhez az alábbi dolgokat kell tennünk:
1.
Letöltjük és kitöltjük az űrlapot, vagy Bambi műhelyében is kérhetünk egyet.
2. Ehhez csatoljunk még egy
igazolvány képet, vagy CD-n egy igazolványkép szerű fotót is beadhatunk.
3. Hozzá tűzzünk egy olvasható
fénymásolatot a jogsiról, ha nincs akkor egy sportorvosi igazolást.
4. Felhívjuk
Bambit a 0620 3420977-es számon, megbeszélünk vele egy találkozót.
5. Elmegyünk hozzá az említett
papírokkal és 14000Forintal a zsebünkben, majd követve az instrukcióit egy kis lelkesítő beszélgetés után, Bambi mestert sikeresen feltartva a munkában, még nagyobb lelkesedéssel távozunk.
Mivel a papírmunka várható
átfutási ideje 2-3 hét, ezért, ha elszántuk magunkat a versenyzésre, akkor
sürgősen intézzük az engedélyt, mert az első verseny
április 2-án lesz az
Euro Ringen. Elvileg van lehetőség a helyszínen is kiváltani az engedélyt, de ez szerencse és térerő függő, ráadásul verseny előtt amúgy is megy a kapkodás, nem érdemes ezzel is bonyolítani az életünket.
A „C” licenc díján felül minket terhel még a
nevezési díj. Mivel a verseny költségeit igyekeznek minimalizálni, a nevezési díj a résztvevők számától is függ, de ígéretek szerint 12000forintot nem haladja meg.
Általában
6000-7000Forint környékére számíthatunk. Ez az összeg a pályabérlésre és rendezésre megy, ami figyelemre méltóan alacsony összeg, tekintve, hogy egy motoros nyílt napot minimum 10000forintunk bánja. Persze aki egyszer kipróbálta a kanyargós aszfaltcsíkot az, súlyosan pályafüggővé válik, hiszen a pályamotorozással lehet leghatékonyabban
adrenalint gyártani
benzinből.
További részletes információ, valamint a
versenynaptár és a
versenykiírások az
MZ_kupa oldalán érhetők el. Javaslom mindenkinek az oldal böngészését, mert
ennek tartalma az irányadó.