hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. június 19. kedd 
Gyárfás

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Motortervezés -
 
 
 
 
 
Mottó: „Soha ne kételkedj abban, hogy gondolkodó,
elkötelezett polgárok kicsiny csoportja megváltoztat-
hatja a világot. Valójában semmi más nem volt még
erre képes.”
 
 
 
 
 
 

 
Motortervezés - koncepció
(Pool - 2005-07-22)

Motorunk koncepciója összeállt. Természetesen, ha a tervezés során úgy adódik, akkor kisebb változások fognak még történni. Egyedi motorunk koncepciója hétköznapinak mondható, semmi újdonságot nem akartam belevinni. Kísérletezésre nincs laboratóriumunk, pénzünk és időnk sem, ezért a hagyományos, kitaposott utat választottam. Motorunk egy részét felhasznált alkatrészek fogják alkotni, mert nincs értelme legyártani pl. karburátort, gyújtógyertyát, golyóscsapágyat, de még sok más alkatrészt sem.

A motort nem egyedül tervezem, hanem több hozzáértő segítségével, közreműködésével. Egyedül sokkal tovább tartana, és nem is lennék képes olyan jó konstrukciót összehozni, amit közösen fogunk. Már az is nagy segítség, ha bizonyos konstrukciós megoldásokat meg tudok vitatni másokkal. A motor tehát nem az enyém, hanem a miénk. Azonban azt is tudni kell, hogy a tervezés demokratikusan nem hatékony, nem igazán működőképes. Kell, akinek a kezében van a döntési jog, aki eldönti merre menjünk, mert teljes egyetértés soha nem lesz még az egyes részletmegoldásokban sem, és nem lenne jó, ha ez lassítaná az előrehaladást. A végső döntés tehát az én kezemben van. Remélem ez senkinek sem veszi el a kedvét.

 
A motor műszaki paraméterei:

- Egyhengeres, léghűtésű, négyütemű benzinmotor
- Furat: 79 mm
- Löket: 81,5 mm
- Lökettérfogat: 399,49 ccm
- Maximális teljesítmény: 20 kW (27 LE), 6500 1/min fordulatszámnál
- Maximális forgatónyomaték: 31 Nm, 5000 1/min fordulatszámnál
- Végsebesség: 130 Km/ó
- Sebességfokozatok száma: 5

- Hengerenkénti szelepszám: 2 kétkarú himbával működtetett
- Sűrítési arány: 1:10
- Keverékképzés: 1 db Keihin karbulátor 34 mm-es torokátmérővel
- Tengelykapcsoló: többtárcsás olajban futó
- Olajzás: nedves karteres olajzás
- Kiegyensúlyozás: 1 kiegyensúlyozó tengellyel

- Gyújtás: elektronikus gyújtás, hengerenként 2 gyújtógyertyával
- Akkumlátor: 12V, 10Ah
- Generátor: 180 W
- Indítás: önindítóval

- Vezérműtengely hajtás: fogasszíjjal
- Primer hajtás: fogaskerékkel
- Szekunder hajtás: lánccal

- Vázszerkezet: bölcsőváz
- Váz anyaga: acél
- Villaszög: 62 fok
- Tengelytáv: 1430 mm
- Rúgóút elöl/hátul: 190 / 160 mm
- Gumiabroncs elöl: 90 / 90 - 19, drótküllős kerék
- Gumiabroncs hátul: 120 / 90 - 17, drótküllős kerék
- Fék elöl/hátul: tárcsa / tárcsa
- Ülésmagasság: 80 cm
- Üzemanyag tartály: min. 18 liter
- Teletankolt tömeg: max. 190 kg

 
Miért ilyen lett a motor? Az egyhengeres léghűtésű négyütemű benzinmotor a legegyszerűbb konstrukció és most ez az elsőszámú szempont. (Kétütemű motor nem jöhetett szóba)

Miért pont 400 köbcentis? Többen észrevételezték, hogy jobb lenne elmenni 600 köbcentiig, hogy nagyobb legyen a teljesítmény és a nyomaték. Ezzel én is egyetértek, viszont a furatot már nem akartam növelni, mert a lángutak túl nagyok lennének, és ha csak önmagában növelem a furatot, akkor az égéstér is ellaposodik, ami az égési folyamatot rontja. Úgy gondolom, hogy ez a furatméret is már a határon van. A löketet sem akartam nagyobbra venni az elfogadható furat/löket arány miatt. Egyébként a löket növelésével nyomatékot lehet növelni, de teljesítményt nem, mert hosszabb lökettel a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámmal is lejjebb kell menni a dugattyú középsebesség miatt, aminek felső határa 20 m/s körül van. Készítettem egy programot, ahol el lehet játszani különböző motorkoncepciók között. A letöltéséhez klikkelj IDE. A program egy zip filet tartalmaz, amiben a kitömörítés után egy „Teljesítmény.exe” és egy „Olvasdel.txt” file található.

A vezérműmaghajtás azért lett szíj, mert ez egyszerűbben kivitelezhető, olcsóbb és karbantartása is egyszerű. Ezzel szemben a lánc hangos és a láncfeszítőkkel mindig probléma szokott lenni. Szíj vezérműhajtás a Ducatin van, de megfigyelhető még más motorokon is. A szíj hátránya, hogy viszonylag szélesebb az építése és elkülönített hely kell neki, mert olajat nem kaphat. Viszont mivel egyhengeres a motor, így a blokk úgy is szélesebb lesz. Az elkülönített meghajtás sem okoz különösebb problémát.

A kiegyenlítő tengely a rezgéseket hivatott csökkenteni, mert az egyhengeres négyütemű motornál már zavaró lehet, de így az élettartam is növekszik.

Mivel nem erőgépet építünk és magas fordulatszámok sincsenek így a 2 szelep elegendő. Ezzel a konstrukció egyszerűsödik némileg, az égésteret ideálisabbra lehet alakítani és a két gyújtógyertyát is a megfelelő helyre lehet rakni.

Szekunder hajtás választás a láncra esett, mert ez a legegyszerűbb, legolcsóbb, legkönnyebb. Az egyszerűség és olcsóság miatt esett a választás a karburátorra is.

A motorunkhoz már más motorokon bevált alkatrészeket is fel fogunk használni, mert egy sor alkatrészt értelmetlen lenne legyártani. A felhasználható alkatrészek palettája nagyon nagy, és attól, hogy ezeket felhasználjuk, még a motorunk egyedi marad. Legóból is lehet egyedi mentőautót és disznóólat is építeni, holott ugyanazokból a darabokból áll.

Saját gyártású lesz:
Motor:
főtengely, kiegyensúlyozó tengely, vezérműtengely, jobb és bal oldali blokk, jobb- és bal oldaldekli, henger, hengerfej, szelepfedél
Futómű: váz, tank, ülés

Felhasznált alkatrész lesz:
Motor:
dugattyú gyűrűkkel és csapszeggel, hajtókar, generátor, karburátor, gyújtógyertya, golyóscsapágyak
Futómű: felni, gumiabroncs, fékrendszer, markolat és kapcsolók, első-hátsó lámpa, indexek, első-hátsó rugós tag

Néhány meglévő alkatrészt nem egy az egyben építünk be, hanem megfelelően átalakítjuk. A fent felsorolt alkatrészlista nem teljes és van még néhány részegység, amit még nem tudjuk, hogy legyártunk e vagy sem.

El kell mondanom azt is, hogy a projektre egyelőre 0 Ft áll rendelkezésre. Ez addig nem is fog változni, míg nincs meg legalább papíron a terv, mert addig senki sem fogja támogatni motorunkat, addig nem vesznek komolyan, nem látnak garanciát a motorunk elkészítésére.

A motortervezéshez már összegyűltünk néhányan, de még mindig várunk olyan hozzáértőket, akik a tervezés, vagy a gyártás valamelyik részében közreműködnének. Keresünk egy olyan tapasztalt menedzsert is, aki elvállalná az egyedi motorunk anyagi részének megszerzését szponzoroktól.

:: Fórumok ::
Motoros túra (17576)
Jawa (27028)
Pannónia (6539)
MZ (48855)
Izs (607)
Motorszervíz (2866)
police (1762)
Simson (3402)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu