hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 22. vasárnap 
Zénó

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Motorátépítés, felújítás -
Harapós darázs
(PeetAir & HyGy - 2002-10-25)

Mit lehet kihozni egy ETZ-ből? Patartics Mátyás feltehetőleg közel jár a megoldáshoz. Szinte mindent átalakított amit lehetett és nem is rossz eredménnyel. Mára a motor eladó (+36702457969) , Mátyás belefáradt a sok átalakításba.

Kint jártunk Patartics Mátyásnál megnézni az átépített ETZ-t.
Mikor megérkeztünk már első ránézésre látszott, hogy jól van tartva a motor. Szépen csillogott villogott az egész. Sehol egy kis kosz rajta. Miközben kitolta az udvarra, beszélgetni kezdtünk.

Most terveztem, hogy átfújom valami metál színre, de inkább megszabadulnék tőle, mert nincs rá időm, van mikor sokáig rá se nézek.

- Hallottam, hogy tunningolva is van.

Számításaim szerint 311ccm most, a henger 69mm-ről fel van fúrva 75mm-re. A legnagyobb trabant dugó van benne, 75mm-es, spéci grafit ötvözet, súlyban egyezik az ETZ-jével. Két mm-el nagyobb a trabant dugója, 1mm vastag bronz persely van benne, de azzal még soha nem volt baj. A felömlők is ki vannak bővíttve. Minden csapágy ki van cserélve.

-Mennyire strapabíró így a motor a tunning után?

Szerintem normális üzemmódban hajtva kibír annyit mint az eredeti ETZ . De én szét szoktam hajtani. A gyertyákat szereti megenni a nagy igénybevétel miatt.
Az áttétele is nyújtva van. Most 20 fogas van fent. 21-es is volt, de túl hosszú volt, az 5. fokozatot úgy már nem lehetett használni. Most 100-nál kb 3800-at forog. Elvileg olyan 150-160-at lehet vele menni, de 140-nél, ha már egy pici egyeletlenség van a kerékben, vagy nem jó az együtt futásuk, vagy ha valami szél fúj akkor már nagyon bizonytalan, ez a váz nem erre lett tervezve.

A karbi fel van fúrva 3mm-rel, a levegőt is teljesen szabadon szívhatja, egy tisztítható Skoda olajszűrő van benne. A bekarburálása nagyon nehéz volt. A karbinál a szívócső is ki van bővítve. Egy darab gumit tettem a karbi tetejére, mert ott is szokott falsot szívni.

Mivel megváltozott a legszûrõ mérete, feketére porszóratott Pannónia oldaldeknik vannak rajta.
Az egész elektronikát át kellett építeni az ülés alá, a biztosítékok is ott vannak. Az aksi az oldaldekniben maradt, ahogy az ETZ-n eredetileg is van, sõt még az elsõsegély készlet is befért mellé. A másik oldalon pedig a légszûrõ foglal helyet az oldaldekniben.

Az ülést is átszabtam, bevágtam a közepén, és összenyomtam, a szivacsba is belemélyítettem, finoman egy csiszoló korongal ki lehet kagylósitani, a műbőr huzatot is én csináltam rá, de már nem nagyon emlékszem, mert régen volt.

A blokk is porszóratva van, a henger, a hengerfej és a kipufogókönyök pedig hőálló fekete sprayel van lefújva, időnként újra kell fújni -attól függően, hogy, hogy megy vele az ember- a krómozás mindig elszíneződött, az nem volt olyan jó. A hátsó ív neon lámpa műanyag armatúrájából van.

Jáwa csepptank van rajta a kissebbik azt hiszem 13 literes. A fényezést is én csináltam még régen (10 éve), de lehet hogy át fogom fújni. Eredetileg fekete volt, de a fekete nagyon kényes szín. Ezért fújtam át citromsárgára amibe egy pici narancssárga is van keverve. Nagyon vigyázok rá, soha nem hagyom a napon állni, ha találkozóra megyek is viszek magammal egy motorponyvát, és letakarom vele.

A háttámlát azért csináltam, mert mindig ráültek a hátsó mûanyagra és eltört, rettentő időigényes egy ilyen kicsi dolgot is kitalálni és megépíteni.

Ez már a harmadik változata a motornak. Régen pl. volt, hogy kispolszki lámpa volt rajta, volt hogy légterelõket is kapott.

Hátul 110/90-es gumi van. A jó és új gumi nagyon fontos!
Volt hogy mentem japán motorosokkal együtt találkozóra, mondták hogy én menjek elöl, és mindig meg kellett várnom őket, igaz az egyenesekben gyorsabbak voltak mint én, de a kanyarokban nem tudtak menni, nem volt pénzük új gumira, nekem meg nem volt olyan drága az MZ-re két új gumi.

Mondták nekem annó, hogy próbáljak már futott jappán gumival menni, mert az jobban tapad, de miután párszor megcsúszott az elsõ kerék maradtam a jól bevált volt szocialista országokban gyártott kerekeknél, lényeg hogy új legyen.

Az ETZ nem olyan jó konstrukció, a régi TS-ek sokkal strapabíróbbak voltak.
A teleszkóp szimeringek nem bírják, a lánckeréknél is elszokott menni a szimering, és a féktartálynál is folyni szokott.
A láncra is érzékeny az ETZ, nem bírja a strapát.
Háromszor volt már sebváltó- hibás.
A tengelyeken volt, hogy elmozdult a zéger gyűrű. A hibás zégergyűrűtől kidobálja a sebességet.
De a nagyobb hibák szerencsére általában Pécsett történtek.

Már több mint 10 éve megvan ez a motorom, 83-as konstrukció. Ez alatt a 10 év alatt 3 trabi dugattyút fogyasztott el. Az előző kettő megszorult, azért kellett kicserélni.
Egyszer mikor az Alföldre mentem, odafelémenet megszorult, aztán kicsit vártam, és felmentem meg visszajöttem vele, de visszafele már az 5.-et nem is lehetett használni, olyan gyenge lett a motor.
Így hát egyre nagyobb dugót vettem, most már ez a legnagyobb trabi- dugó, ha ez is megadja magát nem lehet tovább fúrni, de nem baj mert van egy másik hengerem is.

Volt egy spéci rezonátoros kipufogó csövem, de olyan gyenge lett tőle a motor, hogy 100-nál többet nem ment. Utána kipróbáltam egy sima gyárit, ég és föld volt. A kipufogóval sokat kísérleteztem, de egyik sem volt olyan jó mint az eredeti gyári dob.

Az első teleszkópból levágtam 30mm-t. A hátsó lámpa és az ív cetka , az első két fényszóró ködlámpa átalakítva.

A gyújtást nem bántottam, az eredeti van fent, soha nem volt vele semmi bajom.

Bár a trafóval egyszer megjártam. Az a mondás, hogy ami jól működik ne javítsd. Igy hát kicseréltem a trafót, egy újra. Utána egy évig minden bajom volt a gyújtással mire rájöttem, hogy az új trafó a hibás.

- Mennyi így a motor fogyasztása tunningolva?

Mentünk sima tunning nélküli ETZ-vel találkozóra, Pécsről indultunk mind a ketten, és Dunaföldvárnál egyformán tankoltunk mind a ketten, 6-6.5 litert, meg voltunk pakolva mind a ketten.
De az nem éri utol ezt a motort. 120-ig nagyon jól gyorsul 4-be és akkor rakom neki az 5-öt. Az előzés nem gond, de 100 alatt nem szeret menni 5-ben.

- Az első féken látom nem változtattál, elég ez ehhez a megnövekedett teljesítményhez?

Az első fék nagyon jó ehhez a tömeghez és sebességhez. Nem érdemes megduplázni.

- Mennyiért adnád el?

Nehéz kérdés, mert rengeteg munka volt vele, de 100e alatt semmiképp sem.

Kaptunk utólag még két képet, egy régebbi kinézetérõl ugyanennek a motornak. Ime:

:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu