hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 21. szombat 
Tamás

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Motorátépítés, felújítás -
1966-os Jawa 350-360/00 restaurációja
(Bánlaki Kristóf - 2003-06-01)

Hát az egész úgy kezdődött, hogy megláttam a haveromnál a garázsban ezt a gyönyörűséget (Jawa350-360/00 1966-os), ami 1974 óta állt mozdítatlanul békésen a garázsban, ezután eltelt másfél év azzal, hogy fűztem az agyát, hogy adja el nekem, én rendbe teszem, míg aztán engedett az unszolásnak, és barter-üzletet kötöttünk.

Tőlem kapott egy erősítőt én meg vihettem a Jawát, ami nem hasonlított a valódi önmagára, de én rendkívül optimista voltam (vagyok) és büszkén toltam el nagyapámhoz, hogy csodálja meg, hisz ő is nagy motoros volt annak idején. Kezdtem azzal, hogy szétbontottam és apránként hazahordtam a műhelybe a darabokat, letisztogattam őket és szétszortíroztam külön a krómozni, külön a festeni ill. külön a javítanivaló alkatrészeket.

Ez volt tavaly télen. Így látszik, hogy nem kapkodom el a dolgot, hisz még ma sincs teljesen kész. Szóval elsőként a krómozni való cuccokat szedtem össze egy dobozba és amit kellett javítani (pl.: kipuffanókat befoltozni stb.) azokat megjavíttattam majd elkezdem valami krómozó üzemet keresgélni a környéken, hát nem volt egyszerű feladat. Végül sok-sok utánakérdezgetés eredményeként találtam a székesfehérvári Galván-Technik nevű üzemet, melyről csak jókat mondott mindenki akinek dolga volt velük.

Hát odajutni az egy külön cikk lehetne, az Isten háta mögé könnyebb eljutni mint oda, no a lényeg, hogy meglett és 6 hét múlva már hozhattam is haza a szép, mondhatnám teljesen megújult alkatrészeket. Mielőtt elvittem volna kb. 3 hétig vakartam a rozsdát a felnikről, egyengettem a küllőket és a különféle vasakat, mert ugye utána már nem ildomos ilyenfajta munkákat végezni rajtuk. Féltem is egy kicsit attól hogy, majd amikor lesavazzák a cuccokat esetleg kilyukadnak a felnik, mert helyenként nagyon el volt vékonyodva az acél. No de aztán nem lett semmi baj.

Jöhetett a festés, ez már nagyobb előkészületeket igényelt, mert szinte minden alkatrészen volt valami javítanivaló, a hátsó sárhányó annyira levelesre volt rohadva, hogy kifoltoztatni sem volt érdemes, azt Kecskemétről a Jawa Klub vezetőjétől tudtam szerezni (Tóth László – tolac@freemail.hu), ezúton is köszönet érte! Elöl a kormányon lévő „fejidom” is össze-vissza volt görbülve, ki kellett kalapálni, de egész tökéletesre sikeredett szóval még sorolhatnám a sok nyavalyát, ami nem tagadom, gyakran elvette a kedvemet az egésztől és arra gondoltam, hogy belököm egy gödörbe az egész francot, de valahányszor megnéztem az eredeti képet amit a garázsban csináltam, mindig elképzeltem, hogy milyen jól fog majd ez kinézni, ha minden kész lesz rajta.

Szóval a festés is kész lett, erről is láthattok fotókat, a tankra és az oldal-deklikre még akarok csináltatni vékony aranycsíkokat, ahol a króm és a festés összeér a tankon, valamint a mélyedésekbe a dekliken, ez még nincs a fényképeken. Az alumínium részeket homok-fúvattam így a kerékdobokat, a motor deklijeit a hengerfejeket stb.

Hát ezzel a munka java megvolna, jöhet a motor restaurációja. Mikor először megláttam a motort (még évekkel ezelőtt) már akkor sem lehetett lenyomni a berugókart, biztos voltam benne, hogy beállt, na persze, de nem mindegy, hogy mi állt be rajta. A legrosszabbtól tartottam, hogy a gyűrűk és a henger fala rozsdás és ez rohadt össze. Szép lassan elkezdtük szétszedni apámmal, egyre kíváncsibb voltam már a probléma okára. Mikor lehúztuk a hengert akkor láttam, hogy a hengereknek és a gyűrűknek semmi bajuk ezután széthúztuk a blokkot, csak akkor derült ki, hogy a főtengelycsapágyak vannak teljesen összerohadva, olyannyira, hogy képtelenség volt megmozdítani.

Bevásároltam az összes csapágyból és szimeringekből újakat (SKF) és azzal összeraktuk a motort. No persze ehhez is túrtam az internetet folyamatosan, hátha találok vmi. hasznosat érdekeset, mert például a főtengelycsapággyal meg voltam lőve rendesen. Nem tudtam széthúzatni senkivel a főtengelyt (Ezt magam is tanusíthatom, a Jawa főtengelyt nem szeretik a szakik. - HyGy), míg Győrben találtam egy palit aki ezzel foglalkozik, profi módon befogta a tengelyt és a sonkáknál fogva szét, majd az új csapágy rátétele után összesajtolta a főtengelyt (a két sonka között van a harmadik csapágy).

Ami még ma is megoldatlan probléma számomra a gyújtás, ugyanis a forgórészen a lemezkék (nem tudom, hogy hívják pontosan) helyenként összecsúsztak, úgy tűnik mintha a forgórész belevert volna az állórészbe, ezt nagyjából sikerült kikézimunkáznom, ahogy a fényképen is látszik, ez elég idegölő munka volt elhihetitek.

A fékpofákra rakattam új ferodort, a dobokat leszabályoztattam , a kerékcsapágyakat is kicseréltem, most küllőzik és „centírozzák” a kerekeimet, erre várok és ha kész van szeretném „lábra állítani” a vázat, hogy össze lehessen rakni az egészet.

Szóval kb. itt tartok most, egyelőre annyi darabban van a moci, ahányból összerakták a gyárban de legalább már csak magamra vagyok utalva és nem kell várnom más munkájára, mert általában a kisiparosok nem szeretik elsietni a munkát, tisztelet a kivételnek.

No ez volna dióhéjban a motor eddigi (újkori) története. Tulajdonképpen a sok-sok utánajárás az, ami leginkább szükségeltetik az egész restaurációhoz, és persze némi kitartás sem árt, nem igazán pénz kérdése, hiszen a festésen, a krómozáson és az új csapágyakon kívül semmit nem kellett megvennem. Szeretném, ha már a nyár közepén hasíthatnék vele. Az egész során begyűjtöttem némi anyagot innen-onnan (fényképek, írások) ezekhez a masinákhoz, ezeket is elküldhetem ha érdekel valakit.

Akit érdekel valamilyen részlet (mert kb. még tízszer ennyit mesélhetnék az eseményekről) vagy esetleg árak, ilyesmi, az írjon bátran a kristof.banlaki@axelero.hu -ra, és ha tudok segítek.

Tisztelettel:

Bánlaki Kristóf
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu