hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 21. szombat 
Tamás

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Motorátépítés, felújítás -
49 éves JAWA PERAK
(HyGy - PeetAir - 2003-01-03)

"Azt hiszem én már örökké motorozni fogok." Ezzel a mondattal zárta beszélgetésünket Hegedűs János a motoros postás. Ez a mondat valahogy megfogott és azóta is a fülemben cseng.

Mennyi idős a motor?

Én vagyok a harmadik tulajdonosa ez alatt a 49 év alatt. Meg van az eredeti szürke forgalmia. Egy komlói emberé volt előszőr, valószínű, hogy bányász utalványon jutott hozzá, mert abban az időben bármit úgy lehetett csak vásárolni. A bányászokat preferálták akkor, mivel ők voltak a népgazdaság termelési hősei.

Hogy került hozzád?

1972-ben szereztem jogsit, apám autóvillamossági műszerész volt. Javított motorokon is dinamót, töltést. Ez a szivar a Ledinán lakott, talán most is ott lakik és mára már 70 évesnél is jócskán idősebb lehet. Az övé volt ez a motor, apámhoz javítani hozta. Először töltés gondal, aztán a berugó karnál nem húzták meg eléggé a csavart, így tönkre tette az azon lévő bordákat és elforgott. Abban az időben ehhez a motorhoz nem lehetett pót alkatrészt kapni. Apám úgy oldotta meg, hogy elvágott valami pannónia berugót és ráhegesztette az eredeti helyére. A fószer persze rögtön tönkre vágta. A Pannonia alkatrész sem volt annyira jó minőségű. Én akkor mentem ezzel a motorral, az utca vége felé a rendőrök leszirénáztak egy ladával. Meg is büntettek vagy száz forintal, hogy 80-al száguldoztam. Próbáltam vitázni, de nem nagyon lehetett akkor, így hát ki kellett fizetni.

1987-ben beült az agyamba ez a motor. A seregben a parancsnokom adott egy plakátot Jawa-król -a BMW-n pesten osztogatták- azon rajta volt a típusok között. A köznyelvben peraknak hívják ezt a típust. Teljesen be voltam sózva, meg akartam keresni a szivart, szerencsére apám még emlékezett rá, hogy ki az. Mikor elmentem hozzá a motor az udvarban a sufni mellé volt támasztva. Elmondtam neki, hogy miért jöttem, de nem akarta eladni, mert valami orosz ismerőse megcsinálja. De Feri bácsi mondjon egy árat! Így egyeztünk meg 5000 forintban akkor. Meg volt mindene, de rettenetesen le volt pusztulva, a motorja, a váz kopott volt és csúnya. Egy danúvia ülés volt rátákolva, az az egybe ülés, de szerencsére a kuka mellé ki volt rakva az eredeti első nyereg.

Haza hoztam, leszedtem mindent a vázról. Az elektromos vezetékek még a lakkozott fajták voltak. Ezek idővel elöregszenek és széttörik a szigetelés rajtuk. Apámban bíztam, hogy újra köti de sajnos már a halálán volt. De meg volt a gyári bekötési rajz, így a gyári színek szerint bevezetékeztem. Volt, hogy három helyen volt egyszerre 3 darabban. A blokkot nem csináltam meg csak később, mert volt olyan blokk tartó csavar amit egyszerűen nem bírtam kilazítani. Később úgy kellett lefúrni a fejét.

Akkor még létezett Pécsen a Buza téren a motor bolt. Ott új csapágyakat vettem hozzá és egy vadonatúj gyári főtengelyt. A 30 évvel később gyártott főtengely egy az egybe jó volt bele. Ebből is látszik, hogy a Csehek nem sokat újítottak a szerkezeten.

Kétszer elmentem vele veterán találkozóra, ott főleg BMW-k meg ilyesmik voltak. Az egyiken első nap túra másnap pedig vacak idő volt. A BMW-sek lekicsinylően mondták, hogy mennyek én előre. Én beálltam egy kényelmes tempóra. Mikor oda értünk kérdezték: Tudod mennyivel mentél? Bazki 110-el mentél végig. Persze nem szabad hajszolni de ez kényelmes tempó volt neki.

Az egyik veterán klubban is bent vagyok, tavasszal elviszem ilyen veterán vizsgára is. Lesz rajta rendszám. Mikor ezen a motoron mész kicsit vissza esel 40 évvel korábbra. Bak teleszkóp van rajta, ez nem olyan konfortos mint a mai motorok, de akkor ez volt a technikai megoldás. A kormány két fél darabból áll. A sárvédő a gyári fényképen nem ilyen, viszont a hozzá tartozó tartók teljesen passzolnak valószínűleg átrakhatták annak idején őket, a hátsó lámpa sem teljesen ugyan olyan. És a berugó-váltó tengely megoldás sem az eredeti gyári mint már említettem. Marha stabil mert alacsonyan van a sújpontja és 19-es kerekek vannak rajta. 16 lóerő. Nem kell nagyon forgatni, aránylag nyomatékos motor. Az eredeti benzincsap is meg van hozzá, csak egyszer egy veterántalálkozó előtt az összes bele tankolt benzin elfojt belőle.

Volt itt pécsen egy békéscsabai fickó egy ilyen motorral. De mintha zavarta volna, hogy ugyan olyan motorunk van. Engem nem zavar, én szeretem a Jawakat és örülök, hogy több jó állapotú van belőle.

És ez a másik Jawa?

Ez még fiatal, csak körülbelül 30 éves. Katona koromban volt ilyenem. Első tulajtól vettem. Kicsit le kellett pucolni, de nem nagyon kellett rajta csinálni semmit sem. Ez volt a vége ennek a típusnak. De nem nagyon van mit mondani róla.

Látom van itt egy YAMAHA is? Ugyan ez nem szocialista de 2 ütemű, mondj már pár szót róla is ha már itt vagyunk.

Van még több motorom is ezen a hármon kívül. Ebben a Yamahában benne van minden technikai megoldás amit egy kétütemű motorba bele lehet tenni. Vízhűtés, membrános szívás vezérlés. Ez egy 250ccm-s, ez még jó ehhez a vázhoz. A 350-es már túl erős hozzá. Kb 140-150e forint az értéke. Megbízható, de ha mégis tönkre megy valami akkor nagyon drága az alkatrész hozzá.

Hegedüs János
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu