hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. június 19. kedd 
Gyárfás

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Motorátépítés, felújítás -
Balkan 50
(Dudás Péter - 2007-10-25)

A Balkan 50-et Bulgáriában gyártották. A képen látható példányt éppen 1970-ben. A lepusztult motort „viccbõl” vettem meg, mert senki nem merte bevállalni a fõtengely, kuplung stb... siralmas állapota miatt a felújítást. Arra gondoltam, szinte minden csavarja eredeti, egyszer majd valakinek sokat ér.

(A képek sajnos nem túl jó minőségűek mert mobil telefonnal készültek. - szerk.) 
 
A menetkész műA motor egy rövid löketű kétütemű vashengeres. A háromfokozatú, húzóékes, illesztőszeges kapcsolású váltó tengelyén elhelyezett háromtárcsás kuplung gyenge Simson utánzat (a lamellák mérete azonos, de gyárilag parafásak és csak három rugó van benne). A gyújtás megszakítós lendkerék-mágneses, külön tekerccsel a féklámpának. Gyárilag van rajta kürt és tompított reflektor, a gyújtáskapcsoló nagyjából Komar. A porlasztó Bing, 17-es torokkal.
 
A kerekek 19 collosak, a felnik nagyjából Komar, a fékdobok pedig Simson koppintások. A motor egész könnyű, mindössze 62 kg. A teljesítmény a forgalmija szerint 3,6 Le. Óra szerint 75 km/h a végsebessége, amit -viszaszámolva az áttételből- 7500-as fordulaton ér el.
Mivel sajnáltam a gyári vashengert gyilkolni, a főtengelyt meg átalakítottam olyanra, hogy nem kunszt felújítani, tettem a motorra egy Simson 50-es hengert, 51-es dugattyúval, meg MZ 125 karbival.… így most 11 000-nél él igazán.

Azzal most nem akarom húzni az időt, hogy mit kell csinálni a zégergyűrűkkel, hogy ne rezegjen be a fülük, hogy a dugattyú kenését hogyan kell segíteni, hogy mennyi és milyen olaj kell majd a benzinhez, meg hogyan kell egy kipufogót meg egy szívócsövet 11 000-re méretezni, főleg, hogy miért éppen annyira, és egy ilyen „hosszú” váltóhoz miért tettem előre eggyel kisebb lánckereket.

Tájékoztatásul még fontos, hogy a gépen Babetta gyújtás van, szerteszét könnyített forgórésszel, valamint a kuplung már régen 4 db Simson lamellával és 6 db TS 125/150 rugóval üzemel.

Nézzük inkább képekben a metamorfózist!
  
A kiinduló pont az volt, hogy a tőcsavarozás és a lökethossz egyezik. A hengertalpon látszik, hogy a gyári felömlőknél a Simson annyival szélesebb, hogy rést hagy a motorházon lévő csatornák mellett. Ezt megoldandó szükséges lesz a hengertalp alá egy 5 mm vastag közbetét lemez. Ennek alja a motorház, teteje a henger felömlőit mintázza.
 
 
Balról az S-50 henger, ami 15 mm-rel magasabb. Az S-51 dugattyú 8 mm-rel hosszabb a  csapszegfurattól mint a gyári, így már csak 7 mm-t kell a hengerből elvenni. Ehhez hozzájön az 5 mm felömlő adapter lemez, tehát 12-t munkálunk le. A csapszeg átmérője mindkét motoron 12 mm. (A dugattyú 38-as átmérője csalóka, csak méréshez használtam, a motorba egy 42-es került.) Még a kipufogó hollander menete is azonos.
 
A hengertalpból lemartam 8 mm-t, annyit, hogy a szívórés ne szakadjon át. A szívócsőnek is csináltam egy kis helyet. A hengerfej felől további 4 mm-t vettem le, így a hüvelynek maradt egy kis pereme. A pótfelömlőket is be kellett munkálni az alumíniumba. Aztán a hüvely hengertalp felőli illesztő átmérőjét kellett méretre esztergálni és a hengerfej felől a tömítő peremről is levettem a 4 mm felesleget. A nyíllal jelölt furatokban egy-egy darab köracél van, keresztben kifúrt, M6 menettel a szívócső csavarjainak.
 
Rövid számolgatás után kiderült, hogy a vezérlésen a szívórés helyzete miatt ő maga a határ, méghozzá 11 000 1/min fordulatnál. Erre lett hangolva a 4 db felömlő és a kipufogó időkeresztmetszete is. Reszelgetés után összemelegítés, hengerfúrás, sarokletörés a csatornáknál és kész a henger.


 
 
 
A szívócső 22 mm-es belső átmérőjű, valamilyen ¾”-os csőből és forrcsőívekből lett CO2-dal hegesztve. A csatlakozó síklap 3 mm-es lemezből készült. A csavaroknál a hűtőbordáknak feszített rugók csak az esetleges rezgéseket csökkentik.
 
 
 
 
 
A hengerfej egy S-51-esről való. Kimértem, ezzel a furattal (42 mm) 12-es kompressziót ad, a préssáv is aránylag széles, úgyhogy a polírozáson kívül nem változtattam rajta. Persze a tőcsavarozást át kellett fúrni az S-50-hez. A karburátor TS 125-ös MZ-ről való, sokat nem tudok róla mondani, indul és forog vele, nagyjából jól is megy, most karburálnám a motort, de hűvös van hozzá. A szívócsövet két laposacéllal kikötöttem a váznyúlvány meglévő menetes furataihoz a rezgések miatt. A légszűrő valami robogó sportlégszűrő a megfelelő méretben.

Végül méreteztem rá egy kipufogót és nagyjából kész is. Az első menetpróba után bíztatóak az eredmények.   

 
Dudás Péter 
:: Fórumok ::
Motoros túra (17576)
Jawa (27028)
Pannónia (6539)
MZ (48855)
Izs (607)
Motorszervíz (2866)
police (1762)
Simson (3402)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu