hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 30. szombat 
András, Andor

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2007-04-17 12:18:35

Na tegnap egész nap Simánszky 6V-os CZ350-esének hibafeltárását végeztük.
A kiindulás az volt, egymástól függetlenül egy mechananikus és egy elektromos problámával állunk szemben.

Az elektromos hiba a "szokásos": nincs elegendő töltés, ráadott világítással (25+5+5=35W) csak nagyfordulaton, világítás nélkül csak alapjárat felett jár midkét henger.
Amit kijavíttottunk: Az állórész 6 tekercséből az egyik kettőt összekötő drót behajlott és a forgórész vasmagján keresztül testet kaphatott, ez már önmagában nagyon lecsökkenti a gerjesztést.
Ezután mérőpadon (fél jawa karter+hajdu mosógépmotor) kiderült, hogy a kisebb menetszámú 75W-os forgórész öngerjesztésben ~1200-es fordulaton még csak 5,5-6V-ot ad le, kb. 5-10W-ot ad le, de ez a feszültség még nem jön át a fesszab áramkapcsolóján. Egy 45W-os, sűrűbb menetes forgórésszel 1200-n a leadott feszültség 10,5-11 V, egy 21W-os izzót még 7,5-8V-on meghajt, simán lead ~25W-ot, ami már át is jön az áramkapcsolón. Így a motor kapott egy 45W-os forgórészt.
Eredmény: világítás nélkül a töltésjelző alapjáraton már nem ég, sőt a két henger kicsit emelt alapjáraton már aksi nélkül is egyenletesen jár, a dinamó alapjáraton kiszolgálja a gyújtás kb 15W-os igényét.
Ráadott világítással a két henger kb. fülre 2300-2500-tól jár egyenletesen aksi nélkül. Aksi nélkül kb. 4000-en már világítással is fix 7,3V van a rendszeren.
A gond az aksi, mert ha az aksi is rajta van a rendszeren, akkor a feszültség nem megy 6,4-6,5V fölé, és az aksiba befolyó töltőáram eléri az 5-6A-t ! A megoldást talán egy új vagy jól feltötltött aksiban látom, ami nem terheli úgy a rendszert.
Második lehetőség - talán - hogy az elektronikus (fet-es, kapcsolóüzemű) fesszabályzóban elmászik a szabályzás, ha a - hatalmas kapacitást képviselő - aksi is terheli a rendszert.
Ki kellene próbálni egy MZ elektronikus (sima transzisztoros, "munkapont-tolgatós") fesszabályzóval is, hátha.

a mechanikai hiba:
Kipróbáltuk a motor csak bal, aztán csak jobb hengerrel (a gyertyák bent voltak végig).
Ha a karbit úgy állítottuk, hogy a bal hengerrel a motor egy benzines, alacsony alapjáraton járjon, akkor ugyanezzel a karbibeállítással csak a jobb henger levegősen ordított, ez falslevegőt jelent.
Ennek kiküszöbölésére két dolgot tettünk. A jobb oldalon az olcsó gépipari szimeringet (aminek a tömítő"éle" 2500 km alatt kb 1 mm széles lapos felületté kopott - mint később kiderült a főtengelycsonkra kerül durva hosszirányú karcolás miatt, valósziúleg spént kapott az összehuzatásnál) lecseréltük egy viton minőségű elring, süllyesztett ajkas porvédősre.
A jobb hengerfejtömítést kicseréltük, mert a jobb hengerfej alatt olajfolyást fedeztünk fel (a tőcsavarok alig voltak meghúzva).
A két falslevegőforrás kiküszöbölése után a két henger töltésének "különbsége" már észrevehetően lecsökkent.
A bal-jobb henger egyenkénti próbálásakor, továbbra is bal henger a "benzines" a jobb meg "levegős", de azért már nem volt akkora különbség, egész elfogadható "kompromisszumos" alapjáratot lehetett neki állítani, ami már elég alacsony, de még a bal henger is jár.
A motor indíthatósága nagyságrendeket javult, hidegen úsztatás után 3-4-ik rúgásra, melegen a berugó 5-10cm-es lenyomására indul.
A recsegősnek gondolt váltó - az alacsonyra vehető alapjárat miatt - rengeteget javult.
A menettulajdonságok is sokkal jobbak lettek, a motor erőlködés és különösebb rezgések nélkül, jól húz a teljes fordulatszámtartományban, 3-ban 90-ig elforog, 90-100-as utazót kényelmesen tud. Bármi is okozza alapjáraton a hengertöltések külömbségét, terhelésen fordulaton már nem dominál annyira.

Hazafelé menet, este, lámpával 10 km után a jobb henger NGK 8-as gyertyája slusszos lett (kompresszió alatt már nem szikrázott), ekkor kicseréltük mindkét gyertyát isolator 260-asra. A következő 40 km az M0-on és Érden tökéletes volt, de Érden volt egy 15 perc kóválygás a kis utcákban lámpával, ezután a 6-os körforgalmakban a jobb henger megint kihagyott.
A feszültségmérés kimutatta, hogy az aksi még mindig nagyon durván lehúzza a rendszer feszültséget (lásd fentebb).
Gyors jobb-bal teszt, a bal gyönyörűen ketyegett, a jobb meg durrogott. A maradék jó NKG gyertyát megkapta a jobb henger, így végül további gond nélkül hazaértünk.
Szóval most már van egy egész jól "feljavított" CZ350-ünk, amiben azért kisfordulaton a bal henger még mindig benzines, ahhoz képest a jobb henger meg levegős, továbbá a "jawa hagyományaival" ellentétben csökkenő rendszerfeszülség esetén a jobb henger lesz hajlamos a leállásra, és eddig 2 gyertya tapasztalataiból ítélve a jobb henger valamiért "fogyasztja" a gyújtógyertyákat.
Azt hiszem ott tartunk, hogy ha az elektromos gondot megoldottuk, akkor esetleg mégis érdemes lenne a blokkot tényleg széthúzni és újra összetenni, mert a bár a motor jól használató, azért nekem még mindig nem tetszik (pl. a saját 350-esem tik-tak járásához képest), és a gyertyazabálásra is okot kell találni.

A kétütemű (tárcsás vezérlésű) trabantom is ette 50-100 km-enként a gyertyákat egyszer, a megoldás végül az volt hogy a hibás henger vezérlőtárcsája nem feküdt fel rendesen, a szívási ütem után a felömlési szakaszban sem zárt le és így a beszívott keverék egy részét visszatolta, ezért fent a hengerben nem az ideális arányú benzin-levegő keverék került).
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu