peti74 - 2007-03-02 16:43:02
Tisztességes dugót ? Jawaba, CZ-be én eddig mindig gyári dugót raktam.
Úgy 10 éve még volt belőle betárazva néhány hengerfúró kisiparosnak (az egyik ilyen volt Nagytétényben Kasztner János, akkoriban dugattyúja, gyűrűje, csapszege volt neki rogyásig, de kritikán aluli minőségben fúrt, ezért mindig egy ócska hengert kapott fúrni aztán éb vett dugót megfurattam a Szikszaival).
Futár Petinél évekig volt több-kevesebb 350-es jawa gyári dugó, talán még most is tud szerezni.
Szlovákiai jawa boltokban (pl. Jarovcében) biztosan van most is. Ha jól tudom Magush említette, hogy néhány hét múlva megy ki.
A jawa/CZ fúrási lépcső tényleg 0,25 mm. A 350-es jawa alapmérete 68 mm, tehát a 59-es henger az már 4-ik (és egyben az utolsó) túlméret.
Egyet azonban tisztázzunk: 7 danos hülyeség megfuratni egy hengert dugó nélkül, a jó fúrás 0-ik szabálya, hogy mindig az adott dugóhoz fúrják a hengert. Na már most, ha szerzel majd egy 4-ik túlos dugót, akkor vidd el egy jó műhelybe a dugódat és a hengeredet is és illesszék hozzá legalább 5 (de szerintem inkább 6 századra), valószinű, hogy csak bele kell majd hónolni, vagy a hónolóra tett csiszolópapírral belecsiszolni.
És most jön, amit sokan nem tudnak. A gyári jawa dugattyúk (az MZ-vel ellentétben) nincsenek hőkezelve, ami azt jelenti hogy végső méretüket az első komolyabb melegedés után, bent a motorban, a bejáratás elsó néhányszáz km-re alatt érik el.
Ezért kb. 4-500 km után húzd le a hengeredet majd a hengert és a dugót újra méresd meg egy jó műhelyben mikrométerel és tapintóval, hogyha megtudd, hogy dugó tágult vagy esett, mert ha tágult akkor újra bele kell hónolni a hengerbe.
Én már jártam úgy frissen összerakott 634-essel, hogy a pontosan 6 századra illesztett dugós motort (ahol az összeválogatott gyűrűk hézaga mind 0,15-0,2 volt), aztán 400 km múlva visszahozta srác, hogy szorulási hajlama lenne a motornak városban. Szétszedtük, és kiderült, hogy az egyik henger illesztése 8 századra nőtt, míg a másik 3 századra csökkent ! Ebbe bele kellett újra hónolni, amivel a nagyon enyhe szorulási nyomok is eltűntek a hengerfalról, és onnantól kezdve nem volt baj a motorral. A srác az összerakás után, az egyébként 500 km-es friss motorral simán bevállalt egy Bp-Debrecen-Bp-et egy nap alatt probléma nélkül.
És hangsúlyoznám, az tévhit, hogy a 3 vagy 4 százdra fúrt motor lesz erős és a 6 vagy 7 századra fúrt meg gyenge. Éppen fordítva lesz. A 3-4 százados motornak elég esélyes egy megszorulás, ekkor a surlódás helyéb a hirtelen hőmennyiségtől a dugattyú palástja üvegkeményre edződik és végigkarcolja a hengerfalat (ráadásul, ha a dugattyúról nem köszörüljük le ezt a megedződött rétetget, akkor a hengerfal tönretétele minden km-rel csak rosszabb lesz). Innetől kezdve a gyűrűk nem tudnak majd rendesen tömíteni, és oda az erő.
Ellenben egy 6-7 századra illesztett motornál a dugó soha nem ér majd a hengerfalhoz, így nem szól bele a hengerfal és gyűrűk összekkopásából eredő tömítésbe, jó lesz a kompresszió sok km-en át.
Ha a fúrás jó, akkor a frissen összerakott motornál inkább arra figyeljetek hogy ki legyen derékszögelve, mert akkor a dugattyúpalást tutira prhuzamos lesz a hengerfallal, így a benne lévő dugattyúk szépen illeszkednek majd. Továbbá a szerelési gyűrűhézag ne legyen több 0,2-0,25 mm-nél (de 0,15-nél kisebb se), mert mire rendesen bekopik, addigra elérheti a 0,4-0,5 mm-t (hónolási felülettől és a gyűrű minőségétől függően) innentől a kopás lelassul (feltéve, hogy egy szar illesztés, vagy egy szar hőtágulás, vagy benzinszegény keverék, vagy kevés olaj - vagy mind együtt - megszorult dugattyú nem rondított bele a képbe), de 1 mm-es hézag már észrevehető gyengülést okoz majd. A kérdés csak az, hogy az éppen bajáratott állapotból mennyi idő alatt jut el újra a kopottig. Sztem pl. egy 634-nek ehhez kb. 40ezer km kell, feltéve, hogy minden egyéb feltétel (jó minőségű gyűrű, jó olaj, kenés, tiszta légszűrő) adott.
A megszorulás romboló hatásának kivédésére a legelső lépés pedig a helyes (inkább nagyobb, mint kisebb)illesztés. Ha a dugattyú illesztése a kezdeti hőkezelés után is megmaradt 6-7 század, akkor azt a motor sokkal kevésbé lesz érzékeny, ha egy-egy alkalommal kevesebb az olaj, ha nyáron muszály araszolni a dugóban, vagy ha az egyik megszakító úgy elkopott, hogy a két henger gyújtása köszönövisznyba sincs egymással.
Ez itt a lényeg, ilyenekre figyeljetek, amikor erős és megbízható motort akartok.
Szóval mindenki azt hisz, amit akar, de én olyan műhelyben soha nem furatnék, ahol a kérésemre nem mérik meg a szemem láttára a dugattyút és a hengert mikrométerrel. Sajnos annyira elterjedt tévhit, hogy az extrém kis dugattyúillesztés az erős motor feltétele, hogy sok hülye azért balhézik össze a gépműhelyel, mert "túl lötyögős lett", így a gépműhelyesek inkább megcsinálják kicsire, "szorulósra", hiszen a kuncsaftok többségének úgyis ez kell.
Én ezért nem bízom a legtöbb gépműhelyben, és ezért mondom azt, hogy a "frissen fúrt" henger sok esetben a legveszélyesebb, ha értitek mire gondolok. |