peti74 - 2007-02-25 11:38:26
Sziasztok !
Kb. két héttel ezelőtt megkaptam annak egy embernek a telefonszámát, aki a legkülönfélébb keleti járművekhez készít elektronikus feszültségszabályzókat. Mint kiderült ő készíti többek között az 6V-os MZ-k és 12V-os ETZ-k (fekete dobozos, alulemezes) elektronikus szabályzóját is. A telefonos egyeztetés után elvállalta, hogy elkészít egy fesszabályzó prototípust a 6V-os, 75 W-os, negatív testelésű Jawa dinamóhoz.
(Azért kellett jawa specifikus szabáylzót "rendelni", mert a jawa dinamóhoz nem jó a 6V-os MZ elektronikus szabályzója mert a jawa állórésze pont fordítva működik, mint az MZ-jé. A gerjesztés egyik vége D+-on van, míg a másik végét a szabályzó a testről közelíti D+-felé leszabályzáskor).
Az pedig egész onnan indult, hogy a
kétoszlopos PAL fesszabályzó áramkapcsolóját elég nehéz jól beállítani (néha teljesen lehetetlen). Ezért aztán mindig marad egy olyan alapjárat közeli fordulatszámtartomány, amikor a dinamó már kevesebbett tölt, mint az akksi feszültsége, de az áramkapcsoló még nem nyitott ki, ilyenkor az akksi a forgórész kb. 3 ohm-os ellenállásán keresztül gyakorlatilag rövidre van zárva. az egész folyamatnak "hiszterézise" van, ami azt jelenti, hogy alapjáratról (amikor a fogyasztók, többek között a gyújtás akkuról megy) növekvő fordulatszám esetén csak olyan magas fordulatszámon húz be az áramkapcsoló, amikor már eleget tölt a dinamó, ilyenkor a tehát a "letestelős" részt átugorja a szabályzó. Csökkenő fordulatszám esetén azonban csak jóval kisebb fordulatszámon - bent a "letestelős" zónába kapcsol szét az áramkapcsoló - szerencsétlen esetben csak a karburátor által meghatározott alapjárati fordulatszám alatt, vagyis soha, vagy csak akkor, amikor a gyújtáskihagyások miatt az alapjárat egészen lecsökkent.
Ezt az szerencsétlen állapot megszakítós gyújtás esetén nem minden esetben okoz észrevehető problémát, mert a megszakítós gyújtás már 3-4 Voltos akkufeszültség estén is ad szikrát. Ellenben ha a motorban elektronikus gyújtás van, akkor a "letestestelt" akksi feszültsége miatt, az elektronika egyszerűen nem működik, így észrevehető és bosszantó gyújtáskihagyásokat eredményez, amit a motoros csak a fordulatszám folyamatos alapjárat felett tartásával tud kiküszöbölni, pl. álló helyzetben.
Szóval a tag elektronikus szabályzója (ami egy fél gyufásdoboz méretű, 3 vezeték +test kivezetésű, FET-tes megoldású, kapcsolóüzemű szabályzó) ezt a problémát hivatott kiküszöbölni.Ma délelőtt ezt prototípust sikerült kipróbálni egy 6V 75W-os dinamón, és jól működik. A hall jeladós elekronikus gyújtás + elektronikus fesszabályzó együttes tesztje még hátravan, de én ezek alapján én bizakodó vagyok.
Emberünknek kilátásba helyeztem, hogy sikeres teszt esetén nagyobb mennyiséget is gyárthat belőle, mert azért még elég sok 6V-os 350-es rohangál az országban.
Arra is gondoltam, hogy összehozom Futárpetivel, hátha ő elkezdené árulni ezt a 6V-os jawaba "plug&play" módon berakható elektronikus szabályzót, én nem kívánok ilyesmivel dílekedni, engem addig érdekel a dolog, amíg megvalósul.
Az egésznek az lényege, hogy egy ilyen szabályzóval megnyílna az út a 6V-os jawak problémamentes elekronikus gyújtása felé is.
A kérdésem az, hogy lenne-e 6V-os jawasok között igény ilyen elektronikus fesszabályzóra ? Érdemes-e a gyártót hitegetnem nagyobb tétel (pl. akár 100 db legyártásával) ? Szerintetek elfogyna-e 100 db ilyen szabályzó egy motorosboltban mondjuk egy év alatt ?
(bocs ha hosszú voltam) |