peti74 - 2007-01-23 23:39:48
Jó estét. Nem tűntem el, csak egyéb teendőim miatt, csak abba kotyogok bele mostanában, amibe tényleg lényeges.
Simi motorjában egy 6V 75W-os, negatív testelésű "hagyományos"jawa dinamó és a hozzá való kétoszlopos PAL szabályzó van.
Simi problémája abban rejlik, hogy van egy alapjárathoz közeli fordulatszámtartomány (fülre kb. 800-1400 között), amiben csökkenő fordulatszám folyamatát figyelembe a dinamó MÁR nem termel elég áramot, az áramkapcsoló relé viszont MÉG nem szakított meg, ami azt jelenti, hogy a dinamó olyan plusz terhelést (indítómotorként akar funkcionálni) jelent az akkumulátornak, ami miatt még a gyújtásnak nem jut elegendő áram, ilyenkor a motor dadog és egyhengerezik.
A hiba a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egész kis alapjáraton (amikor az áramkapcsol még nyitva van = tisztán akkumulátoros üzem) a motor szépen jár 2 hengerrel. Amint a motort felpörgetjük, az áramkapcsoló behúz, de az emelt fordulatszám miatt a dinamó elegendő áramot termel így a töltés még meg is támogja az aksit, a motor 2 hengerrel szépen jár, húz.
De amint a fordulatszám újra alapjárat felé közelít (pl. üresben, piros lámpánál), a dinamó töltése lecsökken, de az árakapcsoló még nem kapcsol szét, így már nem támogja, hanem az forgórészen keresztül szabályosan rövidrezárja az aksit, így a gyújtás akadozik, a motor egyhengerezik, nehezen pörgethető fel.
Ha nagynehezen felpörgethető, újra beindul mindkét henger.
Ha az áramkapcsoló relé érintkezői közé
kis papírdarabot teszünk (tisztán akkumulátoros üzem minden fordulaton), akkor a hibajelenség teljesen megszűnik, csakhát töltés nélkül az akksi kapacitása ilyenkor elég rövid hatótávolságot tesz lehetővé.
A jawa /cz alkatrészein belül maradva én az olcsó és jó megoldásra több lehetőséget is látok:
1. Az álllórész eddig D+ ra kötött végét kell letestelni, a másik vége kapja meg a + feszültséget a szabályzó keresztül (testre szabályzás az eddigi +ra szabályzás helyett). Ezáltal az MZ dinamóhoz kapható, a testre szabályzás elvét követő elekronikus szabályzó illeszhető a dinamóhoz. Ebben a szabályzóban zener referencia alapján egy tranzisztor végzi a szabályzást (örökre pontos lesz) és dióda végzi az áramkapcsolást (megszűnik a visszáram probléma).
2. Fel kell keresni azt a kisiparost, aki ezt az MZ elektronikus szabályzót gyártja és kell tőle rendelni egy hasonló, de +ra szabályzó elektronikát, ami minden variálás nélkül hozzáilleszthető a jawa/cz dinamóhoz. Simi is mesélt nekem egy ismerőséről, aki rendelt már ilyen jawa-specifikus szabályzót, illetve most vasárnap Janka Peti haverja említette (épp igc beszerlés közben), hogy ő ismeri azt a tagot (céget), aki ezeket a szabáylzókat gyártja. Ennek a vonalnak kéne utánajárni. Ez a megoldás azért lenne jó, mert ha bejön, akkor nagyon sok 6V-os Jawas/Cz-s töltés problémáját oldaná meg egy sorozatgyártású termék.
3. Marad a jawa mechanikus szabályzója, de az áramkapcsoló relét egy nagyáramú (mondjuk 20 A-es) diódával kell áthidalni, így a visszáramprobléma szintén megoldódik. Ekkor úgy kell a fesszabályzó oszlopot beállítani, hogy a diódán eső 0,7V-ot is "kitermelje" tehát a dinamón bekapcsolt fényszóróval kb. 8V-ra szabályozzon, ami a fogyasztókon 7,3 lesz. Ez egy kipróbált, működö alternatíva, nekem a csepptankosokban évekig ilyen diódával üzemeltek a 45W-os, állórészre szerelt szabályzós dinamók mindenféle meghibásodás nélkül. Néhány ismerős csepptankosába is beszereltem ezt a megoldást, rossz visszajelzést nem kaptam. Mindössze szánni kéne rá az időt, és pintosan kibogarászni, hogy a kétoszlopos PAL szabályzón melyik vezeték melyik, hol is kell áthidalni az áramkapcsolót (ahogy tettem anno csepptakossal).
Sajnos az időm eddig is csak korlátozottan engedte, hogy belemélyedjek a témába, de nagyon érdekel, és nem adtam fel.
Mindezeket azért írtam le, mert a VAPE-t nagyon korrekt és megbízható terméknek tartom, a 12V-osba belerakható gyújtás a maga kb. 22ezer Ft-os költségével még elfogadható áron van (bár 12V-ra a gyári trabi gyújtás a maga 4-5ezer Ft-jával azért még mindig sokkal jobb). De egy 6V-osba meg kell venni a generátort, a hozzá való szabályzót is és úgy a komplett elektronikus gyújtást, és ennek a készletnek az ára már közel 50ezer Ft (javítsatok ki ha tévedek) és ez már bizony a teljes motor árával van egy nagyságrendben.
Üdv,
Peti74 |