hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 27. szerda 
Virgil

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2007-01-23 23:39:48

Jó estét. Nem tűntem el, csak egyéb teendőim miatt, csak abba kotyogok bele mostanában, amibe tényleg lényeges.
Simi motorjában egy 6V 75W-os, negatív testelésű "hagyományos"jawa dinamó és a hozzá való kétoszlopos PAL szabályzó van.
Simi problémája abban rejlik, hogy van egy alapjárathoz közeli fordulatszámtartomány (fülre kb. 800-1400 között), amiben csökkenő fordulatszám folyamatát figyelembe a dinamó MÁR nem termel elég áramot, az áramkapcsoló relé viszont MÉG nem szakított meg, ami azt jelenti, hogy a dinamó olyan plusz terhelést (indítómotorként akar funkcionálni) jelent az akkumulátornak, ami miatt még a gyújtásnak nem jut elegendő áram, ilyenkor a motor dadog és egyhengerezik.

A hiba a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egész kis alapjáraton (amikor az áramkapcsol még nyitva van = tisztán akkumulátoros üzem) a motor szépen jár 2 hengerrel. Amint a motort felpörgetjük, az áramkapcsoló behúz, de az emelt fordulatszám miatt a dinamó elegendő áramot termel így a töltés még meg is támogja az aksit, a motor 2 hengerrel szépen jár, húz.
De amint a fordulatszám újra alapjárat felé közelít (pl. üresben, piros lámpánál), a dinamó töltése lecsökken, de az árakapcsoló még nem kapcsol szét, így már nem támogja, hanem az forgórészen keresztül szabályosan rövidrezárja az aksit, így a gyújtás akadozik, a motor egyhengerezik, nehezen pörgethető fel.
Ha nagynehezen felpörgethető, újra beindul mindkét henger.
Ha az áramkapcsoló relé érintkezői közé
kis papírdarabot teszünk (tisztán akkumulátoros üzem minden fordulaton), akkor a hibajelenség teljesen megszűnik, csakhát töltés nélkül az akksi kapacitása ilyenkor elég rövid hatótávolságot tesz lehetővé.

A jawa /cz alkatrészein belül maradva én az olcsó és jó megoldásra több lehetőséget is látok:

1. Az álllórész eddig D+ ra kötött végét kell letestelni, a másik vége kapja meg a + feszültséget a szabályzó keresztül (testre szabályzás az eddigi +ra szabályzás helyett). Ezáltal az MZ dinamóhoz kapható, a testre szabályzás elvét követő elekronikus szabályzó illeszhető a dinamóhoz. Ebben a szabályzóban zener referencia alapján egy tranzisztor végzi a szabályzást (örökre pontos lesz) és dióda végzi az áramkapcsolást (megszűnik a visszáram probléma).

2. Fel kell keresni azt a kisiparost, aki ezt az MZ elektronikus szabályzót gyártja és kell tőle rendelni egy hasonló, de +ra szabályzó elektronikát, ami minden variálás nélkül hozzáilleszthető a jawa/cz dinamóhoz. Simi is mesélt nekem egy ismerőséről, aki rendelt már ilyen jawa-specifikus szabályzót, illetve most vasárnap Janka Peti haverja említette (épp igc beszerlés közben), hogy ő ismeri azt a tagot (céget), aki ezeket a szabáylzókat gyártja. Ennek a vonalnak kéne utánajárni. Ez a megoldás azért lenne jó, mert ha bejön, akkor nagyon sok 6V-os Jawas/Cz-s töltés problémáját oldaná meg egy sorozatgyártású termék.

3. Marad a jawa mechanikus szabályzója, de az áramkapcsoló relét egy nagyáramú (mondjuk 20 A-es) diódával kell áthidalni, így a visszáramprobléma szintén megoldódik. Ekkor úgy kell a fesszabályzó oszlopot beállítani, hogy a diódán eső 0,7V-ot is "kitermelje" tehát a dinamón bekapcsolt fényszóróval kb. 8V-ra szabályozzon, ami a fogyasztókon 7,3 lesz. Ez egy kipróbált, működö alternatíva, nekem a csepptankosokban évekig ilyen diódával üzemeltek a 45W-os, állórészre szerelt szabályzós dinamók mindenféle meghibásodás nélkül. Néhány ismerős csepptankosába is beszereltem ezt a megoldást, rossz visszajelzést nem kaptam. Mindössze szánni kéne rá az időt, és pintosan kibogarászni, hogy a kétoszlopos PAL szabályzón melyik vezeték melyik, hol is kell áthidalni az áramkapcsolót (ahogy tettem anno csepptakossal).

Sajnos az időm eddig is csak korlátozottan engedte, hogy belemélyedjek a témába, de nagyon érdekel, és nem adtam fel.

Mindezeket azért írtam le, mert a VAPE-t nagyon korrekt és megbízható terméknek tartom, a 12V-osba belerakható gyújtás a maga kb. 22ezer Ft-os költségével még elfogadható áron van (bár 12V-ra a gyári trabi gyújtás a maga 4-5ezer Ft-jával azért még mindig sokkal jobb). De egy 6V-osba meg kell venni a generátort, a hozzá való szabályzót is és úgy a komplett elektronikus gyújtást, és ennek a készletnek az ára már közel 50ezer Ft (javítsatok ki ha tévedek) és ez már bizony a teljes motor árával van egy nagyságrendben.

Üdv,
Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu