peti74 - 2006-12-09 17:06:52
Természetesen.
De nem érdemes magad fáradnod, meg otthon házilag erőlködnöd, mert egy magyar elektromérnök gyárt és árul is ilyet. IGC-60 a neve. Itt szocimotoroson a Motor elektronika fórumban Sunesz vállalta el a terjesztését. Ha jól tudom, akkor most 13e Ft-os darabáron kínálja őket.
Ha megelégszel egy használttal is akkor Goldnadel is kínál egyet 11k-ért. Illetve én is kínáltam egyet szintén 11k-ért, de arra már jeletkezett egy konkrét vevő (ha állja a szavát).
A trabi vagy ETZ féle hall jeladós, tranzisztoros gyújtáshoz tökéletesen illeszkedik. A jeladó és a gyújtáselektronika (ami végül is egy sima kivezérelt erősítő) közé kell tenni, persze megfelelően zavarvédett kábelekkel.
Létezik 6 és 12V-os verzióban, illetve egy és kéthengeres (soros, 180-fokkal elékelt) motorhoz is.
Nekem ez utóbbi működött sokáig a trabantomban, a középső és felső fordulatszámtartományban érezhetően erősebb lett a motor, főként a végsebességet növelte illetve érte el könnyebben, mert az előgyújtás növekedett a fordulatszámmal egy kikísérletezett görbe (kb. egy kiflialak) szerint. A fogyasztás főként a végsebesség közeli etapokon lényegesen csökkent (kb. 15%).
A trabi 26LE/56Nm/600kg önsúly adatokkal rendelkezik. Feltételezem, hogy egy ennél lényegesen jobb lóerő/nyomaték/súly arányokkal rendelkező MZ vagy Jawa esetén még látványosabb változsá érhető el.
Szóval van ilyen, véleményem szerint elérető áron.
Az IGC-60 elterjedésének két komoly korlátja van itt a szocomotoroson, annak ellenére, hogy a szociknak hasznára válna.
Az egyik, hogy tisztán megszakítós motorhoz nem illeszthető, mert legalább az erősítőfokozat kell hozzá, az pedig még mindig elég sok motorban nincs, csak abban, amelyikben eleve e-gyújtás van, még ha fix is.
A másik ok, hogy az IGC-vel "üres" ic-t kapsz, tehát magadnak kell felprogramozni, ami alapvetően nem lenne nehéz, még beszerelt állapotban sem, de azért kell hozzá legalább egy kísérletezésre szánt fél nap, egy fél tank benzin a próbautakhoz, illetve egy számítógép a motor közelében (a garázsban, teraszon vagy az udvaron -tehát egy laptop a legjobb) és egy nagy adag odafigyelés, jegyzetelés.
A trabit én is úgy programoztam be anno, hogy beraktam a laptopot a kocsiba és minden egyes görbe letöltés/változtatás után mentem psztlőrinc és vecsés között, mint a mérgezett egér. Azt hiszem kb. a 10-ik módosítás már egész jó lett.
Szóval sajnos jelenleg nem állnak rendelkezésre motorspecifikus görbék, pedig biztos jobban fogyna, ha az IGC-sek megosztanák egymással a tapasztalataikat. |