peti74 - 2005-02-25 19:02:56
Öregapó !
Még mindig nem értem mi a probléma. Dinamó esetében a fordulatszám-üresjáratifeszültség grafikon tényleg nem olyan meredek, hogy alapjáraton töltene, és diódás áramkapcsoló esetén tényleg valamivel nagyobb fordulaton jön el az pont, amikor a B+-on már nem nő tovább a feszültség, ahhoz képest amit a dinamó tudna. DE ! Az elektronikus feszszabályzók áramkapcsolása még mindig sokkal jobb, mint a mechanikus szabályzóké.
Indoklás: a félvezető azonnal kapcsol, amint a dinamón megjelenő feszültség 0,7 V-tal meghaladja az aksi feszültségét, és visszafelé csak akkor zár. A félvezetőn ugyan esik feszültség, de teljesítményt gyakorlatilag nem vesz fel, és visszáramot nem enged a dinamó felé. A mechanikus szabályzó áramkapcsolója csak akkor kapcsol, ha a termelt feszültség és az aksi feszültség különbsége hajt akkora áramot a tekercsen, hogy behúzzon, ez gyakorlatban olyan 0,5 A lehet, tehát itt is igaz, hogy a dinamó feszültsége nem akkortól került a fogyasztókra, amikor lehetne, hanem csak nagyob fordulatszámon, és ugyanígy nagyobb fordulaton old is ki. És ez csak abban az esetben igaz, ha a mechanikus szabályzó hibátlan és jól van beállítva. Ha valami baja van (márpedig előbb utóbb minden mechanikus szabályzónak lesz), akkor vagy még rosszabb feltételekkel kapcsol be az áramkapcsolója és akkor nincs töltés kis-közepes fordulaton, vagy hamar kapcsol (egyoszlopos szabályzónál előfordul pl. MZ) és akkor azaksi inditómotor akar csinálni a dinamóból, előbb utóbb leég a forgórész. Szerintem egy félvezetős áramkapcsoló összességében jobb megoldás bármilyen relénél, és akkor még nem szóltam a rezgőnyelves mechanikus szabályzók többi betegségéről.
Nekem több 6V-os jawam van. Van olyan is (350-es), amiben MZ dinamó van a hozzá kapható kisipari elektronikus fesszabályzóval (fekete dobozos). Teljesen jó kis szekezet, pontosan szabályoz, ahogy az elvárható, ezt a motort inkább hosszab túrákra használom, problémám soha nem volt vele. Van olyan jawam is (250,350) amiben a gyári dinamó és feszszabályzó páros van, de az áramkapcsoló előtt ki van vezetve róla a szabályzott feszültség egy diódán keresztül az aksira és a fogyasztókra. A diódán esik 0,7 V, ezért a szabályzón a levágási feszültség fel van véve közel 8 V-ra. Ez a szerkezet így sokkal jobb és megbízhatóbb lett, mint a mechanikus áramkapcsolással bármikor. A pozitív testelés itt megmaradt.
A lényeg : ezek a motorok nekem évek óta, több tízezer km óta hibátlanul működnek, tapasztalatból is merem neked ajánlani, hogy a diódától nem kell parázni, az észrevehető változás pozitív lesz, tetszeni fog, bármit mond most az elméleted.
Üdv,
Peti74
u.i. elolvastam az előző írásodat még egyszer, neked 6 V-os dinamód van, a generátorokat (3 fázis, váltóáram) felesleges volt belekevernem. Ott nincs is igazi áramkapcsolás, mert az egyenirányítóról érkező áram csak egyirányba folyhat. A generátorokat most tényleg hagyjuk.
|