Powerarc - 2004-10-11 09:51:49
Na, itt a hivatalos, érvényes előírás a motorkerékpárok irányjelzőivel kapcsolatban:
A B. Függelék B/08. számú melléklete a 6 /1990. (IV.12.) KöHÉM rendelethez
A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok világító és fényjelző berendezéseire vonatkozó követelmények
11. Motorkerékpárokra vonatkozó előírások
11.1. A motorkerékpárokat az alábbi világító és fényjelző berendezésekkel kell felszerelni:
11.1.1. távolsági fényszóró
11.1.2. tompított fényszóró,
11.1.3. irányjelző,
11.1.4. féklámpa,
11.1.5. első helyzetjelző lámpa,
11.1.6. hátsó helyzetjelző lámpa,
11.1.7. hátsó rendszám megvilágító berendezés,
11.1.8. hátsó, nem háromszögű fényvisszaverő.
11.2. A motorkerékpárok ezeken kívül az alábbi világító és fényjelző berendezésekkel szerelhetők fel:
11.2.1. ködfényszóró,
11.2.2. hátsó helyzetjelző ködlámpa,
11.2.3. elakadásjelző lámpa,
11.2.4. oldalsó, nem háromszögű fényvisszaverő.
11.2.5. mellső ködfényszóró,
11.2.6. hátsó helyzetjelző ködlámpa,
11.2.7. hátrameneti lámpa,
11.2.8. figyelmeztető villogó lámpa (elakadásjelzés).
14. Oldalkocsis motorkerékpárokra vonatkozó követelmények
14.1. Az oldalkocsis motorkerékpárokat az alábbi világító és fényjelző-berendezésekkel kell felszerelni:
14.1.1. távolsági fényszóró,
14.1.2. tompított fényszóró,
14.1.3. irányjelző,
14.1.4. féklámpa,
14.1.5. első helyzetjelző lámpa,
14.1.6. hátsó helyzetjelző lámpa,
14.1.7. hátsó rendszám megvilágító berendezés,
14.1.8. hátsó, nem háromszögű fényvisszaverő.
14.2. Az oldalkocsis motorkerékpárok az alábbi világító-, és fényjelző berendezésekkel szerelhetők fel:
14.2.1. ködfényszóró,
14.2.2. hátsó ködlámpa,
14.2.3. figyelmeztető villogólámpa,
14.2.4. oldalsó, nem háromszögű fényvisszaverő.
14.3. A 14.1. és 14.2. pontban felsorolt világító és fényjelző-berendezések felszerelésének a 14.6 pont vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően kell történnie.
14.4. A 14.1. és 14.2. pontban felsoroltaktól eltérő világító és fényjelző-berendezések felszerelése tilos.
14.5. A 14.1. és 14.2. pont szerinti, az M1 és N1 kategóriájú gépkocsikhoz történő alkalmazásra a vonatkozó A. Függelék A/21., A/22., A/23., A/24., A/25., A/26., A/28. vagy A/29. melléklete alapján típusjóváhagyott világító és fényjelző berendezések használata oldalkocsis motorkerékpárokon is megengedett.
14.6.3. Irányjelző
14.6.3.1. Száma: mindegyik oldalon kettő.
14.6.3.2. Felszerelési vázlat: két irányjelző elöl, két irányjelző hátul.
14.6.3.3. Elrendezés
14.6.3.3.1. Szélességben: a világítófelület hosszanti középsíktól legtávolabb eső szélei és a jármű legszélesebb pontja közti távolság legfeljebb 400 mm A világítófelületek belső széleinek egymástól legalább 600 mm távolságban kell lenniük. Az irányjelzők világítófelületei és a legközelebb eső tompított fényszórók között az alábbi minimális távolságot kell betartani:
a) 75 mm, ha a jelző legkisebb fényereje 90 cd,
b) 40 mm, ha a jelző legkisebb fényereje 175 cd,
c) 20 mm, ha a jelző legkisebb fényereje 250 cd,
d) legfeljebb 20 mm, ha a jelző legkisebb fényereje 400 cd.
14.6.3.3.2. Hosszirányban: a jármű külső hátsó végét határoló keresztsík és a hátsó irányjelző vonatkozási pontja közötti távolság előrefelé legfeljebb 300 mm. Az oldalkocsi első irányjelzőjének az oldalkocsi tengelye előtt, az oldalkocsi hátsó irányjelzőjének az oldalkocsi tengelye mögött kell lennie.
14.6.3.4. Geometriai láthatóság
14.6.3.4.1. Vízszintes szög: lásd 16. pont
14.6.3.4.2. Függőleges szög: a vízszintesből kiindulva 15° felfelé és 15° lefelé. A függőleges szög a vízszintes alá 5°-ra csökkenhet, ha az irányjelzőt 750 mm-nél alacsonyabbra szerelték.
14.6.3.5. Irányítás: előre.
Az első irányjelző a kormányszerkezet mozgásával együtt fordulhat el.
14.6.3.6. Egy vagy több lámpával való összeépítés megengedett.
14.6.3.7. Más lámpával való kombináció tilos.
14.6.3.8. Más lámpával való egymásba építés tilos.
14.6.3.9. Elektromos kapcsolás
Az irányjelző bekapcsolásának más lámpáktól függetlenül kell történnie. A jármű ugyanazon oldalán minden irányjelzőt ugyanannak a működtető-berendezésnek kell be- és kikapcsolnia.
14.6.3.10. Működésellenőrzés: előírt.
Optikai, akusztikai vagy mindkettő lehet. Ha optikai , zöld villogófényt kell sugároznia és minden vezetési testhelyzetből láthatónak kell lennie: már egy irányjelző működészavara esetén ki kell aludnia, villogás nélkül tovább kell világítania vagy a villogási frekvenciában jelentős változást kell mutatnia. Ha az ellenőrzőberendezés akusztikus, világosan hallhatónak kell lennie, és működés esetén azonos üzemviszonyokat kell mutatnia, mint az optikus működésellenőrzésnek.
14.6.3.11. Egyéb előírások
Az alábbi jellemzők mérése során a generátornak a motor és a világítóberendezések működtetéséhez szükséges áramköröktől eltérő áramfogyasztó berendezést nem szabad táplálnia.
14.6.3.11.1. A villogófény bekapcsolásakor a lámpa felgyulladásának legalább egy másodpercen belül meg kell történnie: kikapcsoláskor a lámpa kialvásának legalább másfél másodperc múlva kell bekövetkeznie.
14.6.3.11.2. Minden járműre, amelynek irányjelzőit egyenárammal táplálják, az alábbiak érvényesek:
14.6.3.11.2.1. a villogási frekvenciának 90 ± 30 periódus/perc-nek kell lennie;
14.6.3.11.2.2. a jármű azonos oldalán lévő irányjelzőknek ugyanazon frekvenciával, azonos fázisban kell villogniuk.
14.6.3.11.3. Olyan járművekre, amelyek irányjelzőit váltóárammal táplálják - ha a motor fordulatszáma a jármű maximális sebességének megfelelő fordulatszám 50 és 100%-a között van – az alábbiak érvényesek:
14.6.3.11.3.1. a villogási frekvenciának 90 ± 30 periódus/perc-nek kell lennie;
14.6.3.11.3.2. ugyanazon járműoldalon lévő irányjelzőknek egyidejűleg vagy ellenfázisban szabad villogniuk. A 15. pont szerinti zónákban az első lámpák hátulról, a hátsó lámpák elölről nem látszódhatnak.
14.6.3.11.4. Olyan járművekre, melyek irányjelzőit váltóárammal táplálják - ha a motor fordulatszáma a gyártó által megadott üresjárati fordulatszám és a jármű maximális sebességének megfelelő fordulatszám 50%-a között van – az alábbiak érvényesek:
14.6.3.11.4.1. a villogási frekvenciának 90+30 és 90-45 periódus/ perc között kell lennie;
14.6.3.11.4.2. ugyanazon járműoldalon lévő irányjelzőknek egyidejűleg vagy ellenfázisban szabad villogniuk. A 15. pont szerinti zónákban az első lámpák hátulról, a hátsó lámpák elölről nem látszódhatnak.
14.6.3.11.5. Az irányjelző nem rövidzárlat okozta működési zavarainál a többi lámpának tovább kell villogna vagy világítania, de ebben az esetben a villogási frekvencia eltérhet az előírt frekvenciától.
A felszerelési vázlatot lásd itt:
http://kep.tar.hu/powerarc/images/pic6308947.jpg |