Metamorf - 2004-09-09 16:02:12
Gondoltam most mrá én is hozzászólok ehhez az mz-jawa vitához. Magamról csak annyit, hogy végzettségemet tekintve autógépészmérnök vagyok motorfejlesztői mellékszakítánnyal, eddig több motorom közül volt 250-es etz-m és a mostani pedig a második jawa-m egy 634-es az előző pedig egy twin sport volt. Szóval azt szeretném gondolni magamról, hogy elfogulatlanság nélkül reálisan látom a két típus közti különbségeket. Mz-Etz: Nagyon megbízható konstrukció köszönhetően az igen hibatűrő kialakításnak barbárabb hozzá nem értőbb szereléseket is túl tud élni. A bölcsőváz hiánya a motorfelfüggesztő hátsó lemezek töréséhez szokott vezetni, valamint szinte mindegyik mz bolkja ferdén áll egy idő után a vázban, mivel a szekunder lánc egyszerűen elhúzza a blokot, bár ez gyakorlazilag semmijen hibát nem okoz csak esztétikum. Menettulajdonságait illetve fürge, de nem túl nyomatékos, 3000 fordulat alatt gyakorlatilag nincs benne erő, a súlypontja- valamint a lábtartók magas elhelyezkedése miatt a stabilitása hagy némi kivetni valót maga után. A rugóstagok és a lengéscsillapítás lágysága miatt kényelmes, de hajlamos a "hintázásra". Az ötfokozatú váltó és a jól kialakított karburátornak köszönhetően takarékos motornak ismertem meg ebben a kategóriában. AZ utazósebessége szintén jó, azt gondolom valamivel jobb a jawa-nál, itt jelentkezik a lágyan felfüggesztett blokk előnye, nevezetesen sokkal tompábbak a vibrációk nagy fordulatom, mint a jawa-nál.
Jawa: Nagy lökettérfogat ebben a kategóriában, a két hengernek köszönhetően egyenletesebb, simább motorjárás, nyomatékosabb (1500-tól húz)de a szilentblokkos felfüggesztés hiánya igen komoly vibrációkat okoz a markolaton 4000 fordulat környékén ez nagy mértékben rontja az utazósebesség nagyságát tekintettel a vezetési komfort hiányára. Az alacsony lábtartrók és a súlypont elhelyezkedésének köszönhetően a stabilitása igen jó, nagy utastömeg esetén is könnyen irányítható marad. Teljesítménye 1-2 LE-vel meghaladja az Etz-ét gyakorlatilag végsebessége a 250-es Etz-vel megegyezik tapasztalataim szerint. A konstrukció igen érzékseny a szakszerűtlen szerelésre, nagyon komolyan be kell tartani a gyártó által előírt javítási útmutatót. A tévhittel ellentétben amennyiben ez megtörténik, egy igen megbízható motor lesz az eredmény. Az Etz-vel ellentétben vannak orvosolandó konstrukciós hiányosságok de mindezek voszonylag könnyen és olcsón megszüntethetőek.
Összefoglalva, az etz egy fürgébb, szerelés szempontjából igénytelenebb motor, a jawa nyomatékosabb, nehezebb súlyú motorosoknak megfelelőbb típus. Mivel én 105 kiló vagyok és a feleségemmel gyakran megyünk együtt, ezért csak a jawa jöhetett szóba ebben az árkategóriában. Az etz-vel egyszerűen kinlódás volt ekorra tömeggel elindulni a lámpánál, illetve felhajtani az ürömi emelkedőn. Szóval nálam pusztán objektív okokból esett a választás a jawa-ra, mindanzonáltal gyakran szoktam ajánlani a kezdő motorosoknak az ETZ-t mivel azokat kevésbé tudják tönkretenni a barbár "szakemberek". A jawa-t is amikor vettem egy kikötésem volt, lehet bármilyen állapotban, de a blokkja legyen szűz. Bocs a bőbeszédüségemért! |