Keri - 2010-12-02 23:42:35
Pedig Attila elég jól elmondta, azért is nem magyaráztam én is, de akkor elmondom a bonyolultabb változatot.
Amikor kontrollálatlanul csúszik egy gumikerék, akkor irányíthatatlanul mész abba az irányba amerre a lendület visz. Nem tudsz kormányozni, vagy erősebben fékezni.
Azonban van egy keskeny határ a csúszás és tapadás között, amikor már csúszik, de még irányítható a gumi valamennyire.
Ez a határ tényleg nagyon keskeny. (bár függ a gumi minőségétől) Általában motoron kanyarodás közben szinte lehetetlen ezen a csúszáshatáron tartani, mert ha kicsit is megcsúszik akkor, lecsökken a kereket visszafogó tapadási erő, a motor felpörög, a kerék kipörög, jóval a tapadási határ fölé és kicsúszik alólad a motor.
Szerencsére nem ilyen reménytelen a helyzet.
Ha gázzal mész egy kanyarban, a motor vonóereje is a hozzáadódik a gumit érő erőkhöz és levonódik az oldal tapadás lehetséges erejéből, vagyis gázzal előbb kicsúszik ugyan abban a kanyarban a motort.
Azonban ha elég jók a reflexeid, miközben elkezd csúszni a motor még van időd elengedni a gázt, ilyenkor a megszűnik a vonóerő, ami lecsökkenti a kerékre ható összes erőt, így van esély arra hogy megtapadjon a kerék és ne ess el.
Ez egy egyenletes nyomatékú motornál így szokott történni ahogy fent leírtam.
Azonban egy rángató motornál amikor átléped a csúszáshatárt és megcsúszik a motor, nagyon gyorsan (a reflexeidnél gyorsabban) bekövetkezik egy szakasz amikor nincs vonóerő a keréken, ezért meg tud újra tapadni, és így bár pici részeken előbb megcsúszhat, de lesznek részek ahol tapad, így pedig valamennyire irányítható marad csúszás közben is a motor.
Lényegében azt érzed, mintha a tapadás és csúszás közötti határsáv rendkívüli módon kiszélesedett volna.
Rövidebben. Olyan mintha egy menetstabilizáló elektronikát raknának a motorra, csak ez a stabilitás a henger elrendezés sajátosságaiból adódik.
Az is igaz, hogy minél nyomatékosabb egy motor, annál szélesebb ez a határsáv, mivel ha meg is csúszik kevésbé pörög fel a motor.
Jawa 2T ezért ott terhelés nélkül nagyon pörög. De egy 4T motor, főleg a nagy lökettérfogatúak, és a hosszú löketűek, fordulatszáma nem függ annyira a terheléstől, így egy egyenletesen járó sportmotorral is könnyebb ezen a csúszáshatáron irányítani a motort, mint egy 1 hengeresángatós MZ-vel.
|