hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 27. szerda 
Virgil

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


Keri - 2010-12-02 23:42:35

Pedig Attila elég jól elmondta, azért is nem magyaráztam én is, de akkor elmondom a bonyolultabb változatot.

Amikor kontrollálatlanul csúszik egy gumikerék, akkor irányíthatatlanul mész abba az irányba amerre a lendület visz. Nem tudsz kormányozni, vagy erősebben fékezni.

Azonban van egy keskeny határ a csúszás és tapadás között, amikor már csúszik, de még irányítható a gumi valamennyire.
Ez a határ tényleg nagyon keskeny. (bár függ a gumi minőségétől) Általában motoron kanyarodás közben szinte lehetetlen ezen a csúszáshatáron tartani, mert ha kicsit is megcsúszik akkor, lecsökken a kereket visszafogó tapadási erő, a motor felpörög, a kerék kipörög, jóval a tapadási határ fölé és kicsúszik alólad a motor.

Szerencsére nem ilyen reménytelen a helyzet.
Ha gázzal mész egy kanyarban, a motor vonóereje is a hozzáadódik a gumit érő erőkhöz és levonódik az oldal tapadás lehetséges erejéből, vagyis gázzal előbb kicsúszik ugyan abban a kanyarban a motort.
Azonban ha elég jók a reflexeid, miközben elkezd csúszni a motor még van időd elengedni a gázt, ilyenkor a megszűnik a vonóerő, ami lecsökkenti a kerékre ható összes erőt, így van esély arra hogy megtapadjon a kerék és ne ess el.

Ez egy egyenletes nyomatékú motornál így szokott történni ahogy fent leírtam.

Azonban egy rángató motornál amikor átléped a csúszáshatárt és megcsúszik a motor, nagyon gyorsan (a reflexeidnél gyorsabban) bekövetkezik egy szakasz amikor nincs vonóerő a keréken, ezért meg tud újra tapadni, és így bár pici részeken előbb megcsúszhat, de lesznek részek ahol tapad, így pedig valamennyire irányítható marad csúszás közben is a motor.

Lényegében azt érzed, mintha a tapadás és csúszás közötti határsáv rendkívüli módon kiszélesedett volna.

Rövidebben. Olyan mintha egy menetstabilizáló elektronikát raknának a motorra, csak ez a stabilitás a henger elrendezés sajátosságaiból adódik.

Az is igaz, hogy minél nyomatékosabb egy motor, annál szélesebb ez a határsáv, mivel ha meg is csúszik kevésbé pörög fel a motor.

Jawa 2T ezért ott terhelés nélkül nagyon pörög. De egy 4T motor, főleg a nagy lökettérfogatúak, és a hosszú löketűek, fordulatszáma nem függ annyira a terheléstől, így egy egyenletesen járó sportmotorral is könnyebb ezen a csúszáshatáron irányítani a motort, mint egy 1 hengeresángatós MZ-vel.
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu