Árpád - 2009-08-15 15:34:48
Ha kissebb vízcsöpp, bármi más megkapaszkodik valamelyik fúvókában néha ki tudja szívni a motor, ha tud járni még egy kicsit.A régebben motorozók közül szinte mindenki találkozott azzal a jelenséggel, hogy ha egy picit vizes volt a benzin , akadozott a motor, de kis szerncsével el lehetett vele araszolgatni, amíg vagy elfogyott a víz a benzinből, vagy hazaért az ember és kicserélte az üzemanyagot.Ha valami egyébb kis méretű anyag kerül a fúvókákba, akkor is hasonlón viselkedhet a motor. Ki hagy 1-2 ütemet, aztán gond nélkül tovább megy, ha a koszt át tudja szívni a fúvókán.
Nos ilyen esetekben előnyös az elektronikus gyújtás. Sokkal erőssebb szikrát ad, a benzinben szegény keveréket is be tudja gyújtani.Tehát például ha el van dugulva az alapjárati fúvóka induláskor, be tudja gyújtani a keveréket alapjárati nélkül is, csak a szivatóból és a főfúvókából származó benyából.. A járó motor kis szerencsével kiszívja a dugulást a fúvókából. A megszakítós gyújtás szikrája gyengébb, előfordul hogy már valamelyik fúvóka részleges dugulása esetén is lefullad a motor, mert a gyenge szikra nem tudja a szegény keveréket gyújtani.Lehet, hogy sok rugdosásra kijön végül a dugó, de az fárasztó dolog, és az esélye is kissebb, hogy szerencsés véget ér az eset. Összefoglalva: A járó motor néha eltünteti a karbiból a dugulást, az elektronikus gyújtás pedig segít abban, hogy szélsőségessebb körülmények között is járjon a motor.
Nem dugulásra, de hasonlóra egy példa:
Idén tavasszal valószínüleg a sok hőmérséklet változás miatt rengeteg kondenzvíz gyűlt össze a forgattyúsházban. Három rúgásra annyi víz gyűlt össze a gyertyában, hogy színültig tele lett az vízzel. A motor brummogott vagy kettőt minden kísérletre, aztán leállt. Egy óra rugdosás után(néha persze pihenők) már csak annyi víz volt, hogy félig volt a gyertya vízzel. Mechanikus megszakító esetén lehetett volna még vagy ötször ennyit rugdosni, hogy elkezdjen folyamatossan járni a motor. De a fetes végű gyújtásommal elindult végre folyamatossan. Még a kipuff könyök mellett is nyomta ki a vizet nagából a jószág.De járt. Egy óra rugdosás és a tankban lévő benzin lecserélése után gond nélkül szuperált. Még a csere benzinért is úgy mentem el, hogy a tankban lévő vizes benzin egy kicsit dadodogva, de elvitte a kútig. Ha nem ilyen a gyújtásom, órákig tologathattam volna, és gyalogolhattam volna a kútig a fájós lábammal. Jé, mégis van a példában dugulás is... |