hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. október 20. vasárnap 
Vendel

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2006-03-10 16:00:17

A TSMZ-ben 6V-os dinamó van, de ahogy elnéztem ugyanaz a kisiparos gyárthatja a hozzá való feszszabot,mint az ETZ-ét.

Megosztanám, ami eddig számomra kiderült ezekről a fekete dobozos magyar kisipari fesszabályzókról:
- a szerelési minőségét tekintve nincs vele gond, nem olvadnak el és nem rázkódnak ki belőle az alkatrészek.
- az egyoldalas nyák és a látszólagos felületszerelés csak az egyszerűbb kivitel miatt van, mert így rá lehet ragasztani a nyákot a tranzisztor (és dinamó esetén a dióda) hűtőbordájaként funkcionáló aluminimlemezre, alapvtően ötletes.
- Mind a 12V-os, mind a 6V-os áramkörökre igaz, hogy a kiskereskedelmi forgalomban kapható, 5%-os tűrésű alkatrészekből van építve. Mivel a fesszabályzás egy ellenállásosztó és egy referenciafeszültséget adó zener dióda által összeadott feszültség alapján történik, ezért ha az alkatrészek 5%-os eltérései a névlegestől pont szerencsétlen módon adódnak össze, akkor elképzelhető, hogy az egyik fesszabályzó 13,2V-ra, a másik meg 13,8V-ra vág. Ettől függetlenül a a 12V-os feszszabok között aránylag kicsi a szórás, de bizonyára itt is ki lehet fogni jobb és rosszabb példányokat.
- Az igazán nagy szórás a 6V-os feszszabok között van, és ennek oka pedig a következő :
Az egyenáramú dinamók szabályzásába a feszültség figyelése mellett egy áramkorlátozást is bele kell építeni, mert ezeket a dinamókat nem szabad a névleges teljesítményüknél nagyobb teljesítmény leadására kényszeríteni (különben hamar leég a forgórész). Az elektronikus fesszabályzók egy un. sönt-ellenálláson átfolyó áramot figyelnek a rajtuk átfolyó feszültség segítségével. Ezt a söntellenállást a nyáklap egy darabjából képzik ki, mivel itt mindössze tized ohm nagyságrendre van szükség. Sajnos mind a réz vastagsága, mind a forrasztás minősége, sőt a forrasztás helye is befolyásolja e söntellenállás értékét. Az áramkorlátozás a feszabályzó ágba van kötve, tehát a túláramot a feszszabályzáshoz hasonlóan a gerjesztés csökkentésével végzi el.
Így fordulhat elő az, hogy sajnos vannak olyan áramkörök, amelyek a 6V/60W-os MZ dinamóból csak 40-45 W-ot tudnak kivenni és/vagy nem képesek pl. 6,5V fölé vinni a szabályzott feszültséget.
Én ezeket a hibákat kis mértékben az alkatrészek pontatlanságának és legfőképpen persze a gyártás utáni minőségellenőrzés (ellenőrző mérés) teljes hiányának tudom be !!
Vásárláskor egyszerűen ki kell fogni a jól sikerült áramkört, vagy megbeszélni az eladóval, hogy cseréle vissza az árút, ha pl. egy autóvillamossági műhely bevizsgálja és pontatlannak találja.

Maga a konstrukció tehát jó, mindössze jobban és rosszabul sikerült áramkörökről beszélhetünk.

6V-os dinamóhoz mi is gyártottunk, anno 5 éve saját tervezésű elektronikus fesszabályzót. A szerkezet feszszabályzása kiválóan működött, az áramkorlát söntellenállását nem tudtuk megoldani (0,05 ohm kellett volna). Ha akkor eszünkbe jut, hogy a nyákból képezzük ki, megvalósítottuk volna. További agyalás helyett Futár Petitől vettem ilyen fekete dobozosat, és azóta is azt használom, kifogtam egy jót.

Ezt az egészet csak azért írtam, hogy a lássátok, a magyar kisipari e. feszszabályzók nem szarok vagy jók, hanem jobban vagy rosszabbul sikerültek.

Üdv,
Peti74
:: Fórumok ::
Motoros túra (17987)
MZ (49044)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu