peti74 - 2006-11-18 21:53:56
emzoli !
Laikusok számára lehet, hogy hihető és megalapozott, az amit írsz, bár az üzletemet mindenképpen rontod vele.
De aki becsülettel rakott már össze új blokkot (én konrétran legalább 40-et biztosan, ETZ és jawat, 1 és 2 hengerest egyaránt) az tudja, hogy a hajtókar "kiderékszögelése" úgyis csak akkor következik, amikor a főtengely már benne van a karterban és a hajtókaron rajta van a dugattyú (de a gyűrűk még nincsenek rajta, és a csapszeg-seegerek sincsenek még a dugattyúban).
Feltesszük a teljesen tiszta hengert a gyűrűk nélüli dugóra, figyelve arra, hogy a karter hengertalp feülete is tiszta legyen. Alsó és felső holtponton figyeljük, hogy könnyedén lehet-e billenteni a dugattyút előre-hátra. Aki látott már ilyet, azt tudja, hogy egy frissen fúrt 5 század mm-es illesztás esetén a dugót érezhetően és szemmel láthatóen lehet mindkét ponton billenteni a hengerben, abban az esetben, ha dugattyú palástja és hengerfurat palástja tökéletesen párhuzamos egymással - mert végülis ez a lényeg, ez a követelmény.
Amennyiben nem billen szépen és könnyedés, vagy nem billen egyáltalán, akkor a hengert levesszük és a csapszegbe dugott hosszú, erős csavarhúzóval finoman billentünk a dugón (hajlítunk a hajtókaron, ami hajlani fog, hiszen csak alul és felül edzett, középen relative puha). A folyamatot addig ismételjük, amig párhuzamos palástokat nem kapunk.
Profik 5 százados hézagmérőt is szoktak erőlteni a hengerfal és dugó közé, magam nem élek e módszerrel. A billentés, bár kissé "öreszakisnak" tűnik, de higgyétek el, tökéletesen beállítható vele a párhuzam, vagyis "kiderékszögelhető" a hajtókar.
Én amondó vagyok, hogy aki nagyon szeretne egy olyan motort, amit szépen be tud majd járatni, soha nem fog megragadni, a konstrukcióban rejlő teljesítményt valóban leadja és hosszú az élettartama, az a precíz szerelés és ajó minőségű alkatrészek mellett inkább arra figyeljen, hogy olyan gépműhelybe vigye a hengerét, ahol nem fúrják kúposra, hordó alakúra, és ahol derékszögű lesz a furat a hengertalpra. Fúrást minden rozoga műhelyben vállalnak, jó fúrást és hónolást csak kevésben. A szarul/rossz minőségű, öreg gépen/félrefúrt henger - amit az általad emlegetett "átlagfelasználó" még ritkábban ellenőriz, mint a derékszöglést - sokkal több bajnak (pl. állandó megragadásna)a forrása lesz, mint egy kiderékszögeletlen hajtókar.
Egy szó, mint száz, a hajtókarnak nem muszály megfelelnie semmiféle általad felhozott párhuzamosságvizsgálatnak. Úgyis csak az összeszerelés folyamán kell biztosítani a henger és dugó párhuzamosságát.
Üdv,
Peti74 |