levendel - 2006-04-13 23:12:47
Zapkorte! Te tényleg csak fikázni jársz ide, alig volt szoci járműved és azon se tudtál úrrá lenni, úgyhogy kuss és izgasd inkább a bicikliseket! ;-)
Fullkopy! Az energia megmaradásának törvénye rámutat, hogy az enyergia nem vész el, hanem átalakul. Ezt nem a Kabos Gyula találta ki, tényleg így van :). A mozgási energia a súrlódás következtében hővé alakul, ami a fém alkatrészekben elvezetődik, illetve ezekről sugárzás útján a környezetbe átadódik. Ha a fékszerkezet túlmelegszik, a környezet által átvett(levegő) hőenergia kevesebb, mint ami termelődik, akkor az energia - tetszik, nem tetszik - megmarad mozgásinak, nű=0 felé tendál, a betét is leéghet következményként, és olyankor kész a baj.
A tárcsafék hatásfoka azért jobb, mert jobb a hűtése - értsd: azonos idő alatt több hőenergiát passzol le a környezetének, ezért elég (és szükséges) a kis súrlódó felület.
Piri! Téged olvasva olyan érzésem van, mintha az egy évvel ezelőtti belső monológomat hallanám. Csakhogy azóta tapasztalatokat szereztem a járművel és most már másról monologizálok...
Egyébként azért hasznos az emzé dobfék, mert megtanítja az embert motorozni. Motoros fejjel gondolkodni. Hamar rájövünk, hogy a vészhelyzetek elkerülésének csak egy mellékes módja a fékezgetés (értékelhető eredménye az ilyesminek úgysincs egy TS emzén), emellett ösztönszerűen kialakul a menekülőutak számontartása bármilyen forgalmi helyzetben, és állandó jelleggel.
Az egyik haverom hamar megunta az ilyesféle motorosleckéket, vett egy tárcsafékes rizskályhát és vagy háromszor orrolt bele az előtte blokkoló autó hátuljába, a jó fékében bízva. A fék persze jó volt, de a fékút így is kevésnek bizonyult mert nem szokta meg a kisagya az állandó készenlétet, így szóba se jöhetett már a kikerülés.
Persze azóta is így vezet, hüledezve nézem, hogy bőven féktávolságon belül és mindig az előtte haladó jármű közepét követve, vagy a jobb szélen, ami ha lehet még rosszabb. De hát ezt ő tudja...
Szóval kis kitérő után azt mondom, hogy dobfékes TS oldalkocsit nagyon nehéz megállítani. Amikor vizsgára vittem a járművet, frissen illesztett, "harapós" betétekkel indultam, de a Németvölgyi út aljára gyakorlatilag megszűnt minden fékhatás. A vizsgán szerencsére nem nézték a fékeket és azóta megszoktam ezeket az állapotokat, de azért először egy kicsit ledöbbentem, hogy fehérednek az ujjaim, görbül a fékpedál, a fogat meg enyhén gyorsul a piros lámpa felé :( |