Powerarc - 2010-12-19 14:35:27
Így igaz, az oldalkocsi felszerelése nem minősül átalakításnak. Kicsit utánanézve a dolgoknak így már azt látom, hogy bármilyen csónakot lehet egy motorra ráakasztani, ha vagy van hozzá gyári vagy univerzális felfogató készlet, vagy házilagos a megoldás de műszakilag megfelelő, ezt a műszaki vizsgán leellenőrzik. A jogszabály lehetővé teszi, hogy az oldalkocsin ne legyen üzemi fék abban az esetben, ha anélkül is teljesíti az előírt fékhatást. Előttetek ismert az a tény, hogy a Jawa dobfékei még tökéletes állapotukban sem biztosítanak eget rengető lassulást, de biztosan a szükséges lassulás megvan. Dehogy egy fékezetlen oldalkocsi esetén meglenne-e, az már erősen kérdéses, hisz a szóló motor max. tömege kb. 350kg lehet, az oldalkocsis fogat meg majd 450kg!!! Szóval én fék nélküli oldalkocsit egyetlen Jawa-ra sem tennék, még a tárcsafékesre sem. A fékezetlen oldalkocsi tömege egy utassal együtt elég nagy ahhoz, hogy egy erőteljes fékezésénél balra próbálja a motort terelni, őszintén szólva a szemközti sávba nem szívesen keverednék át. Még a fékkel ellátott oldalkocsinál is nagyon össze kell hangolni a motor hátsó fékével, hogy szinkronban működjenek. Lehet hogy vannak helyek ahol bármiféle kókány járművet le lehet vizsgáztatni, ami egészen addig jó lehet, amíg nem történik baj, mert akkor lehet akár börtönben is csücsülni, rosszabb esetben egy koporsóban. A tervezés nem egészen úgy működik, hogy hasunkra ütünk aztán összetákolunk valamit, ha valahol nem jó majd finomítjuk és majd lerajzoljuk. Nem. Születik egy elképzelés, milyen jármű is lenne, az egy főtervben a fő méretekkel lefektetésre kerül. Abból aztán fog készülni egy prototípus, de a fő dolgok ugyanúgy tervrajzok alapján, ha valahol valami nem passzol, akkor ott rögtönöznek. A sok teszt, meg próba után lesz majd belőle szériadokumentáció. Az oldalkocsis motor vezetéséről annyit, hogy abszolút kezdő, de másoknak is vigyázniuk kell, mert nem könnyű vezetni. Egy üres, pattogó csónak is elég kényelmetlenné tudja a vezetést tenni, nem is beszélve arról, hogy egy kereszteződésben a jobbra kanyarodáskor hamar fel lehet borulni, bal kanyarban meg hajlamos sodródni az eleje.
És valamelyik irányban el fog húzni, nem lehet úgy beállítani, hogy üresen vagy megpakolva egyenesen menjen. A tartós 80-85 még elfogadhatóan biztonságos, nem érdemes feljebb tornázni, mert a teherautók végett legalább 95 kellene, az már nagyon nem biztonságos. Így sem fogyaszt keveset, pláne még akkor. Az enyémnek van még egy kellemetlen tulajdonsága, 30-40 között iszonyúan beszitál a kormány, még szorító ellenére is, fogni kell rendesen. Hobbiszintre persze elfogadhatóak ezek, de évente mondjuk több ezer km-et levezetni már nem.
Így igaz, az oldalkocsi felszerelése nem minősül átalakításnak. Kicsit utánanézve a dolgoknak így már azt látom, hogy bármilyen csónakot lehet egy motorra ráakasztani, ha vagy van hozzá gyári vagy univerzális felfogató készlet, vagy házilagos a megoldás de műszakilag megfelelő, ezt a műszaki vizsgán leellenőrzik. A jogszabály lehetővé teszi, hogy az oldalkocsin ne legyen üzemi fék abban az esetben, ha anélkül is teljesíti az előírt fékhatást. Előttetek ismert az a tény, hogy a Jawa dobfékei még tökéletes állapotukban sem biztosítanak eget rengető lassulást, de biztosan a szükséges lassulás megvan. Dehogy egy fékezetlen oldalkocsi esetén meglenne-e, az már erősen kérdéses, hisz a szóló motor max. tömege kb. 350kg lehet, az oldalkocsis fogat meg majd 450kg!!! Szóval én fék nélküli oldalkocsit egyetlen Jawa-ra sem tennék, még a tárcsafékesre sem. A fékezetlen oldalkocsi tömege egy utassal együtt elég nagy ahhoz, hogy egy erőteljes fékezésénél balra próbálja a motort terelni, őszintén szólva a szemközti sávba nem szívesen keverednék át. Még a fékkel ellátott oldalkocsinál is nagyon össze kell hangolni a motor hátsó fékével, hogy szinkronban működjenek. Lehet hogy vannak helyek ahol bármiféle kókány járművet le lehet vizsgáztatni, ami egészen addig jó lehet, amíg nem történik baj, mert akkor lehet akár börtönben is csücsülni, rosszabb esetben egy koporsóban. A tervezés nem egészen úgy működik, hogy hasunkra ütünk aztán összetákolunk valamit, ha valahol nem jó majd finomítjuk és majd lerajzoljuk. Nem. Születik egy elképzelés, milyen jármű is lenne, az egy főtervben a fő méretekkel lefektetésre kerül. Abból aztán fog készülni egy prototípus, de a fő dolgok ugyanúgy tervrajzok alapján, ha valahol valami nem passzol, akkor ott rögtönöznek. A sok teszt, meg próba után lesz majd belőle szériadokumentáció. Az oldalkocsis motor vezetéséről annyit, hogy abszolút kezdő, de másoknak is vigyázniuk kell, mert nem könnyű vezetni. Egy üres, pattogó csónak is elég kényelmetlenné tudja a vezetést tenni, nem is beszélve arról, hogy egy kereszteződésben a jobbra kanyarodáskor hamar fel lehet borulni, bal kanyarban meg hajlamos sodródni az eleje.
És valamelyik irányban el fog húzni, nem lehet úgy beállítani, hogy üresen vagy megpakolva egyenesen menjen. A tartós 80-85 még elfogadhatóan biztonságos, nem érdemes feljebb tornázni, mert a teherautók végett legalább 95 kellene, az már nagyon nem biztonságos. Így sem fogyaszt keveset, pláne még akkor. Az enyémnek van még egy kellemetlen tulajdonsága, 30-40 között iszonyúan beszitál a kormány, még szorító ellenére is, fogni kell rendesen. Hobbiszintre persze elfogadhatóak ezek, de évente mondjuk több ezer km-et levezetni már nem.
|