shamen - 2007-10-15 11:52:43
TERMÉSZETESEN nincs olyan gyakorlat, hogy a baleset során elhalt személyt hozzák ki hibásnak. A helyszíni eljárás és az azt követő vizsgálat során szigorúan tényekkel kell alátámasztani a felelősséget, a KRESZ szabályszegéseket.
Ezek lehetnek a helyszínen rögzített nyomok, valamint a tanúvallomások. Itt természetesen kitérhetnénk arra, hogy a szakszerűtlenül elvégzett helyszíni szemle, valamint a pontatlan ( Mondhatnám azt is, hogy esetlegesen félrevezető ) tanúvallomások is elvihetik az eljárást rossz irányba. Ismerek kollégákat ( Feltehetően ti is tudnátok példát mondani rá. ) akik pontatlanok, szakszerűtlenek, az egész nem érdekli őket, csak teljen le a szolgálat. Sajnos a baleset nyomai gyorsan eltűnnek, így utólag már vannak bizonyítékok, amelyeket pótolhatatlanok. Ha ezek hiánya miatt téves az egész ügy megítélése, akkor nem kizárt, hogy nem a megfelelő személy lesz elmarasztalva.
A balesetes ügyek megítélése tényeken nyugszik, nem játszik szerepet benne a személyes szimpátia, esetleg annak teljes hiánya. Ugyanakkor a jogszabályok maximális büntetési tételeket határoznak meg, így azon belül az a személy, aki elbírál bizonyos határokon belül mozoghat a büntetés kiszabásánál.
Az előző hozzászólásomnál már írtam, hogy mind a szabálysértési, mind a büntetőügyekben szigorú ügyészi felügyelet van. Csak azért, mert valaki nem szimpi nem lehet elítéltetni.
Motoros balesetek helyszínén én is sokszor hallom, egyértelműen a motorost hibáztatják az állampolgárok, de ezzel nem kell foglalkozni. A tények döntenek, nem a társadalmi előítéletek. A rendőrnek racionálisnak kell(ene) lenni.
A másik kérdés a motorosokkal szembeni előítélet. Tapasztalatom az, hogy a motorosokkal szembeni előítélet kisebb mértékű a rendőrségen, mint a társadalomban. Ehhez hozzájárul az is, hogy sok rendőr motorozik, valamint ismeretségi, baráti körében van motoros. A problémákat, ha lehetőség van rá először szóban, megbeszéléssel szoktuk elintézni azokkal, akikkel gond van. Ha ez nem megy, akkor jöhetnek a jogi lépések. ( Mint már többször mondtam én egy kis kapitányságon dolgozom, 18 település, kb. 100.000 ember. Nem tudom, hogy máshol hogy működik a dolog. )
Most felvetődik az a kérdés, hogy mi van azzal a motorossal, amelyik nem áll meg, visszafordul. A ruházata, a zárt sisak miatt nehéz azonosítani. Ezekre is igaz a régi mondás, hogy nem örök a békának a tó. Előbb, vagy utóbb ő is befut a csőbe. Előfordul, hogy a normális motoros társak segítenek az azonosításban.
|