shamen - 2006-03-27 17:37:42
Hello Zapkorte!
Bontsuk szét egy kicsit az okokat. Kezdjük azokkal, amelyekért forgalmi elvétel és forgalomból történő kivonás jár.
35/2000 ( XI.30.) BM rendelet, valamint módosítása 34/2004 ( VI.28.) BM rendelet
84. § (1) A rendőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi, illetve a rendszámtáblát érvényteleníti, ha
c) a jármű közúti forgalomban való további részvétele közvetlen balesetveszéllyel jár és a járművel ennek ellenére közlekednek,
g) a közlekedési balesettel érintett jármű kormányműve vagy futóműve, illetve karosszériája (alváza) nyilvánvalóan úgy károsodott, hogy a forgalomban történő részvétele bal-esetveszéllyel jár;
85. § A 84. § (1) bekezdés c) pontja alapján a járművel való közlekedés közvetlen balesetveszéllyel jár, ha a jármű
a) az üzemi fék meghibásodása miatt fékezhetetlen,
b) a kormányberendezés meghibásodása miatt irányíthatatlan,
c) kerekeire szerelt gumiabroncsok futófelületének bordázata a külön jogszabályban meghatározott minimális értéket nem éri el, vagy azt nem a jogszabályban előírtaknak megfelelően szerelték fel.
88. § A közlekedési igazgatási hatóság - a kivonási okot észlelő hatóság értesítése alapján - a jármű forgalomból történő kivonását hivatalból rendeli el a 84. § (1) bekezdésében meghatározott esetekben, továbbá, ha …
Azt hiszem a kérdés egy része meg is van válaszolva.
A fentiekből látszik, hogy nagyobb hibának kell lennie ahhoz, hogy intézkedjenek. A kitört hátsó lámpáért, vagy a nem működő irányjelzőért nem fogja a rendőr műszakira küldeni a járművet. Ha nyilvánvalóan friss a rongálódás, akkor elvileg felhívja a figyelmedet, hogy cseréld ( cseréltesd ) ki. Lámpabúra cserét nem kérhet a rendőr a helyszínen, de izzócserét igen. Azért van az izzókészlet. Ha nem világít valamelyik lámpa, akkor úgyis azt mondja az okos polgár, hogy amikor elindult még jó volt. Ha nincs egyértelmű bizonyítéka a rendőrnek ennek megcáfolására, akkor el kell fogadnia magyarázatként. ( Nekem egyszer azt mondta egy kiskölyök, hogy otthon még világított a hátsó lámpa. Ott bukott meg a srác, hogy nem is volt neki felszerelve, csak a vezetékek lógtak. Intézkedés: nyakleves és viszlát. ) Viszont kérheti a hiba elhárítását, ha az a jármű bal oldali világító testjeit érinti. Azt hiszem nem kell külön magyarázat arra, hogy miért. Persze ez utóbbi csak éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyoknál fontos, szikrázó napsütésben nem kimondottan.
A forgalmi engedély elvételéhez minimum két kopott gumi kell. A jogszabály is „kerekeire szerelt gumiabroncsok”-ról beszél.
A friss műszakis retek ( értsd korrodált ) autó egy más tészta. A rendőr nem bírálhatja felül az érvényes műszaki vizsgát. De kétségei lehetnek. Ekkor papírra veti tapasztalatait ( esetleg fényképet is készít a járműcsodáról ) és leadja jelentés formájában. A parancsnoka átíratot készít a területileg ( A jármű tulajdonosa vagy üzembentartója szerinti területről van szó. ) illetékes közlekedés felügyelethez. Ők pedig berendelik műszaki vizsgára. A lyukas kaszni mellett lehet ilyen ok például az ablakfólia, a szélesített felni is.
Ha kopott gumiért veszik el a forgalmit, akkor nincs műszakira berendelés. A hiba elhárításával tulajdonképpen újra közlekedhetsz. DE. Ha forgalmidat elveszik, akkor azt megküldik a területileg illetékes okmányirodának. Ott kitiltják a forgalomból, majd amikor bemutatod az új gumiabroncsokról és a szerelésről készült számlát, akkor ismételten forgalomba helyezik. És ez bizony idő, amely több nap, de esetenként hetekben is mérhetik.
Ja és ezzel párhuzamosan fut a szabálysértési eljárás. Ezt gondolhatná az ember kettős büntetésnek is, de nem így van. A szabálysértés elkövetésért büntetés ( bírság ) jár, a forgalomból kivonás az intézkedés.
Üdv! Shamen
|