shamen - 2005-12-21 10:42:10
Igen, így van, járművezetőnek minősül. Ha egyéb szabályok szerint a járdán kerékpározhat, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, akkor is csak gyalogosként kelhet át. Tehát járművéről le kell szállni és áttolni. Amennyiben nem így tesz, akkor szabálysértést követ el.
KRESZ 43. § (2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg.
Az alábbit azért idéztem, hogy a gyalogos-átkelőhelyen az elsőbbségadási kötelezettség az írott jogszabály szerint csak a gyalogossal szemben áll fenn. Hozzáteszem még azt a gyakorlati tapasztalatot, hogy a fentebb idézett szabály bírói megítélése nekem egy kissé furcsa. Lakott területen belül mehetsz ugyebár 50 km/h sebességgel. Ezzel a tempóval áthaladhatsz a zebrán is, nem követtél el vele semmit. De, ha történetesen elütsz egy gyalogost, akkor azt mondják, hogy a fenti szabálynak akkor tettél volna eleget, ha kb. 25-30 km/h sebességgel közelíted meg az átkelőt.
Visszatérve az eredeti témához a sebességedet a gyalogosoknak történő elsőbbségadás lehetőségeihez kell megválasztanod. Nem írja elő semmi, hogy a – jóval gyorsabb, továbbá szabálytalan – kerékpároshoz is alkalmazkodnod kell.
DE, itt megint előjönnek az idők és a távolságok. Nem mindegy, hogy melyik oldalról jön neked a kerékpáros. Rövid oldalról ( jobbról ), vagy hosszú oldalról. Egy négy sávos út jobb oldali sávjában haladva nem illik elütni a balról áttekerő kerékpárost. Ha elcsapod nagy valószínűség szerint elmeszelnek, mert akkor vagy nem a megengedett sebességgel haladtál, vagy nem figyeltél. Ez persze attól is függ, hogy honnan számítják a veszélyhelyzetet. Attól a ponttól, hogy a biciklis lehaladt az úttestre, vagy a záróvonaltól. A „veszélyhelyzet” kifejezés azt a pontot jelenti, amelytől a járművezető számára nyilvánvaló, ( vagy nyilvánvalónak kellene lennie ) hogy baleseti helyzet alakult ( alakulhat ) ki. A szakértői és bírói gyakorlat területenként eltér annak vonatkozásában, hogy a veszélyhelyzetet honnan számítják.
Szóval nem lehet egyértelműen kimondani a felelősséget az idézet helyzetben. Igaz, hogy az alap szabályszegés a kerékpárosé, mert ott, és úgy haladt át, ahol és ahogy nem lehetett volna, de akkor is vizsgálni kötelesek a járművezető esetleges felelősségét is. Ja, és külön kell vizsgálni minden helyzetet, mert gyakorlatilag nincs két egyforma baleset, továbbá nálunk nem működik a precedensjog, mint az angolszász területen.
|