hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2025. január 02. csütörtök 
Ábel

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


shamen - 2005-12-21 10:42:10

Igen, így van, járművezetőnek minősül. Ha egyéb szabályok szerint a járdán kerékpározhat, a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, akkor is csak gyalogosként kelhet át. Tehát járművéről le kell szállni és áttolni. Amennyiben nem így tesz, akkor szabálysértést követ el.

KRESZ 43. § (2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg.

Az alábbit azért idéztem, hogy a gyalogos-átkelőhelyen az elsőbbségadási kötelezettség az írott jogszabály szerint csak a gyalogossal szemben áll fenn. Hozzáteszem még azt a gyakorlati tapasztalatot, hogy a fentebb idézett szabály bírói megítélése nekem egy kissé furcsa. Lakott területen belül mehetsz ugyebár 50 km/h sebességgel. Ezzel a tempóval áthaladhatsz a zebrán is, nem követtél el vele semmit. De, ha történetesen elütsz egy gyalogost, akkor azt mondják, hogy a fenti szabálynak akkor tettél volna eleget, ha kb. 25-30 km/h sebességgel közelíted meg az átkelőt.

Visszatérve az eredeti témához a sebességedet a gyalogosoknak történő elsőbbségadás lehetőségeihez kell megválasztanod. Nem írja elő semmi, hogy a – jóval gyorsabb, továbbá szabálytalan – kerékpároshoz is alkalmazkodnod kell.
DE, itt megint előjönnek az idők és a távolságok. Nem mindegy, hogy melyik oldalról jön neked a kerékpáros. Rövid oldalról ( jobbról ), vagy hosszú oldalról. Egy négy sávos út jobb oldali sávjában haladva nem illik elütni a balról áttekerő kerékpárost. Ha elcsapod nagy valószínűség szerint elmeszelnek, mert akkor vagy nem a megengedett sebességgel haladtál, vagy nem figyeltél. Ez persze attól is függ, hogy honnan számítják a veszélyhelyzetet. Attól a ponttól, hogy a biciklis lehaladt az úttestre, vagy a záróvonaltól. A „veszélyhelyzet” kifejezés azt a pontot jelenti, amelytől a járművezető számára nyilvánvaló, ( vagy nyilvánvalónak kellene lennie ) hogy baleseti helyzet alakult ( alakulhat ) ki. A szakértői és bírói gyakorlat területenként eltér annak vonatkozásában, hogy a veszélyhelyzetet honnan számítják.

Szóval nem lehet egyértelműen kimondani a felelősséget az idézet helyzetben. Igaz, hogy az alap szabályszegés a kerékpárosé, mert ott, és úgy haladt át, ahol és ahogy nem lehetett volna, de akkor is vizsgálni kötelesek a járművezető esetleges felelősségét is. Ja, és külön kell vizsgálni minden helyzetet, mert gyakorlatilag nincs két egyforma baleset, továbbá nálunk nem működik a precedensjog, mint az angolszász területen.
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu