shamen - 2005-12-12 21:14:07
Nem tudom ki emlékszik még Tesho #398 hozzászólásában szereplő történetre. Utána írtam, hogy lenne ezzel kapcsolatban megjegyzésem. Ez a következő. Előre is köszi a türelmeteket.
A KRESZ pontosan előírja a balra kanyarodás szabályait. Általunk, helyszínelők által sokat emlegetett a 31.§ (6) bekezdés, mert elég sok baleset történik miatta. Szóval az alapszabály „A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.”
Ennek az értelmezése, hogy jön a jármű vezetője és balra akar kanyarodni. Hátranéz, irányjelző kitesz. Majd amikor ténylegesen megkezdené a balra kanyarodást ( a kormányt tekerni kezdené), akkor ismételten hátranéz. Ekkor történik meg az, hogy meggyőződött arról, hogy járművének az előzését, kikerülését megkezdték-e. Ez egy határpont, nem (csak) előbb kell meggyőződni, hanem akkor is, amikor fordulni akar. Ehhez a ponthoz viszonyítjuk a másik ( előző ) jármű helyzetét. Vagyis azt vizsgáljuk, hogy ekkor a másik hol volt. Ha megkezdett volt az előzés, akkor 1:0 a javára, vesztett a kanyarodó. Ha van féknyom, az egyszerűsíti a dolgot. Meg kell nézni, hogy a nyom hol kezdődik, milyen irányba tart. Ha féknyom a jobb oldalon kezdődik, akkor nem volt megkezdett az előzés, hanem a másik kanyarodását észlelte a koma. Feltehetően gyorsabban ment annál, hogy mögötte meg tudjon állni, ezért balra kormányozott. Áthaladt a bal oldali sávba, ahol bekövetkezett az ütközés. Aztán olyan is lehet, hogy a bal oldali sávban kezdőnek a féknyomok, de balra tartanak. Ekkor a féknyom hosszából és az esetleges ütközés során „elnyelt” sebességből következtetünk ( hozzávetőlegesen ) a fékezés megkezdése előtti sebességre. Az ehhez a sebességhez tartozó reakcióidő alatt megtett úthosszt hozzáadjuk a féknyomhoz. Természetesen elé tesszük. Ebből is következtetni lehet arra, hogy a kanyarodási határpontnál az „előző” jármű hol járt.
Természetesen van olyan, hogy nincs látható féknyom. Pl. ABS-es kocsiknál, vagy egyszerűen nem fékezett a koma. És itt jön a történetben szereplő eset. Bocsi, de idézek belőle „Ebben a pillanatban hatalmas csattanás, látom, hogy a busznak egészen az elejénél egy Passat hátulja van már, és a Merci bal első sarkával a Passat jobb hátsó ajtaját löktem meg.” Ha közvetlenül a terelővonal mellől viszonylag szabályos íven kanyarodik az ürge, akkor az ütközésig kb. 6-7 métert tehet meg. Ehhez egy átlagos kb. 15-20 km/h sebességgel kb. 1 másodpercre van szüksége. Ennyi idő alatt egy 50 km/h sebességgel haladó gépkocsi ≈ 14 métert, 100 km/h sebességgel haladó pedig ≈ 28 métert tesz meg. Azt hiszem elmondhatjuk, hogy a jármű hátuljához viszonyítva is 30 méterrel előbb már meg szoktuk kezdeni az előzést. Nagyon profi az, aki 100-zal megy és a megelőzendő kocsi mögött 30 méterrel még a jobb oldali sávban halad.
A tanú által említett 100 km-es sebesség azt hiszem egy kissé túlzás. Ennél a sebességnél egy VW Passatnak is kb. 80 méteres féktávolsága van, nem beszélve egy ilyen sebességnél az egyensúlyából kibillentett jármű mozgásáról.
Az előző jármű sebességtúllépése akkor szempont, ha az olyan mértékű, hogy a közlekedés más résztvevőjét megtévesztheti.
Ja, még annyit a kanyarodás előtti meggyőződésről, hogy a tükör az egy dolog. Nem tudom manapság hogyan oktatnak, de annak idején irányváltoztatás előtt kicsi fejünk elfordításával kellett bizonyos dolgokról meggyőződnünk, a holttér kizárása miatt.
Erről ennyit. A másik a kocsisor előzése. Hát ilyen nincs a KRESZ-ben. Oszlopban ( nem zárt ) haladó járművek esetén az előzés feltételeit minden egyes jármű esetében külön kell vizsgálni. Persze ez nem olyan egyszerű haladás közben, de az előzés nem kötelező. Ha bonyolult valakinek, akkor ne kezdjen hozzá.
A cikkben szereplő rendőri intézkedésről ( ha valóban így zajlott le ) nincs kommentárom. Tipikus buta rendőr magyarázat. Így van az, amikor olyan intézkedik balesetben, aki nem ért hozzá. Én mindig elmagyarázom, hogy mit, miért teszek. Természetesen azzal sem kell egyetérteni, de az esetek többségében meggyőzöm a polgárt az igazamról. Ha szabálytalanul intézkednék a ( hozzáértő ) főnököm alá sem írná a jelentésemet.
Az ablakon kidugott BM-es igazolványnak is vannak kivételei. Balesetnél kevés. Egyébként meg miért ne segítenénk egymást. Ha megoldható a rendőr, a tűzoltó és a mentős mehet.
Bocsi, hogy ilyen hosszú lett. Köszi a türelmet.
Ui.: Az idézett esetben a kanyarodó a szabálytalan, az elb….ot rendőri intézkedés ellenére is. Szerintem!
|