shamen - 2005-11-09 16:51:39
Üdv mindenkinek!
Akkor néhány szó a traffipaxokról. A régi „lábbal hajtós” típusokról már nem beszélek, alig van már olyan. Vannak még a fixen kocsiba épített típusok, amelyek radar és videotachograph üzemmódban működnek. A radarosak állnak az út szélén és az arra járó gyanútlan járművezetőket fotózzák. Ezek között van fényképes és videós rögzítésű is. A videotachograph a követéses módszerrel rögzít.
Aztán ott van az új ellenség a lézeres traffi. Két típusa van elterjedve a Fáma Laser II. és a III. Működési elve mindkettőnek ugyanaz. A számozása utal a konstrukció kifejlesztésének az idejére. Mérési távolságban és pontosságban van eltérés. A III-asnál annyi fejlesztés van, hogy nemcsak videoszalagra, hanem egy memóriaegységbe is rögzíti az adatokat. Kiértékelésnél a kazettán lévő felvételek számának meg kell egyeznie a chipben lévő adatokkal. Ez a fejlesztés tette lehetővé, hogy ne kelljen a rendőrrel alkudozni, hogy tüntesse el a felvételt. Ez közönséges halandó számára csak a kazettáról lehetséges, mert a memória egységhez nem fér hozzá. Nem lennék annak a rendőrnek a helyében, akitől a különbséget számon kérik.
A lézeres traffikat általában „háromlábúnak” nevezik, utalva az útszéli leállítás módjára.
Meg van határozva azonban, hogy milyen hőmérséklet tartományban lehet a szabadban használni. A megadottól általában hidegebb szokott lenni Magyarországon, melegebb nem. Így, amikor szabadban már nem használható, akkor járműben helyezik el. Gyors összeszerelhetősége miatt nem kell fixen beépíteni. Kb. 4-5 perc alatt üzemkésszé tehető bármely járműben. És kinek feltűnő egy út szélén álló ( civil) gépkocsi?
Pontos adatokat a Fáma III-asról tudok. Mérési távolsága 1.800 méter. A sugárnyaláb széttartása 1.000 méteren 3 méter. Mérési pontossága távolság és sebességmérésnél is +-2 m, illetve km/h. 0,3 másodpercenként végez egy mérést. A gyakorlatban ettől kisebb távolságról mérünk, kb. 500-600 méterről. Próbáld ki, hogy látod-e ilyen távolságról a traffit?
Vannak a műszerrel kapcsolatos egyéb információim is, amelyek sokakat érdekelnének, de ezeket nem árulom el. Szakmai titok.
Kérdésként fog felmerülni, hogy mi van a traffi előjelző berendezésekkel? Az ilyen ketyerék nem a készüléket „látják”, hanem a sugárnyalábot. Amennyiben a sugár nem arra a helyre mutat, ahol a visszajelző készülék érzékelője van, akkor nem jelez vissza. Emiatt azok a készülékek, amelyeknek csak egy érzékelője van kijátszhatók. Erre a traffi kezelők fel vannak készülve. Vannak a több érzékelős készülékek is, amelyek azonban már drágább, szerintem 100.000 fölötti kategóriát képviselnek. De az is csak akkor jelez vissza, amikor a traffi már befogta. Tehát, amikor a készülék jelez a traffi már rögzít.
Kb. ennyi jutott hirtelen eszembe.
|