hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 26. csütörtök 
István

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


vkami - 2005-11-18 02:53:25

Mint már céloztam rá, a II. világháború előtt nem volt ólmozott benzin.
Ugyanakkor autószerelők gyakori, bár nem igazán kedvelt tevékenysége volt a beégett szelepek becsiszolása. Ez abból állt, hogy úgy megcsiszolták a szelepülék záró felületét, illetve a szelepeket, hogy ismét tömítsen záráskor. Persze utána szelepet is kellett állítani. A szelepüléket öntöttvas hengerfejek esetében nemes egyszerűséggel belemarták a hengerfejbe, ha pedig alumíniumból készült a hengerfej, akkor besajtoltak egy lágyvas szelepüléket.
A II. világháborúban az amerikaiak, hogy a repülőknél nagyobb teljesítményt érjenek el, ólomtetraetilt adalékoltak a motorbenzinhez. Ezzel emelték az oktánszámot és qrvára nem érdekelte őket a környezetvédelem. Mellékhatásként észrevették, hogy azoknál a motoroknál, amelyiknél adalékolt benzint használnak, nem égnek be a szelepek. Hogy a kopást is csökkentsék, elkezdtek keményebb szelepüléket alkalmazni, hisz már nem vagy legalábbis ritkábban kellett szelepet csiszolni.
A csúcstechnológia a háború után persze átszivárgott a polgári alkalmazásokba, így elterjedt az őlmos benzin és a kemény szelepülék, de szaporodtak az autók is és jött az ólom hisztéria.
Nobel-díjas hazánkfia megoldotta, hogyan lehet ólomtetraetil nélkül növelni az üzemanyag oktánszámát. Mivel azonban az új motorbenzin nem tartalmazott olyan adalékot, ami kenné a szelepek tömítő felületét és így óvná a szelepüléket is, vissza kellett térni a puha szelepülékekhez, valamint a kemény szelepülékkel rendelkező motorokhoz kitalálták az ólompótló adalékokat.
Ha valaki autójában, motorjában ilyen szelepülék van, használhat adalék nélküli benzint is . Ajánlott azonban a szelephézag gyakoribb ellenőrzése és a jármű kíméletesebb használata, a tartós, nagy terhelések kerülése.
Ha nagyobb kopást, beégést tapasztalunk, ajánlott az ólompótló használata, de elegendő minden harmadik, negyedik tankolásnál.
Egy esetleges hengerfej javításnál érdemes a szelepülékeket kicserélni puhára, hisz nem egy nagy ügy, egy közepesen felkészült esztergályos elég gyorsan tud ilyent készíteni nekünk.
A kétüteműeknél ilyen probléma nincs, azok nem igénylik az ólomtetraetil kenő hatását. Lehet, hogy most azok akik meg vannak győződve az ólomtetraetil kétüteműekre gyakorolt jótékony hatásáról, nekem ugranak, de szeretnék mindenkit megnyugtatni, a kétüteműt az olaj keni, nincs olyan mozgó alkatrésze, ami szárazon fut. Hacsak ki nem felejtjük belőle az olajat :)
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu