Keri - 2013-08-05 10:26:33
Szerintem nem kell Szrobertnek magyaráznod.
Öreg, "gazdaságtalan" szoci gépekkel szerencsétlenkedik, amikor egy modern 125-ös alapból tudja azt amit MZ-vel soha nem ér el, csak ugye a modern gép meg drága neki :)
Szóval leginkább olyan motor kéne neki ami pár deci benzinnel beéri, de lehetőleg azt is a levegőből desztillálja le magának, ingyen hozzávágják ezt a gépet, és tudjon azért kényelmes 140-et :D
És persze örökéletű legyen, a gumi se kopjon rajta :)
Moped autó városban nagyon jó. Oda bőven jó a sebessége, mivel gyorsulása elég nem szokott gond lenni. Országúton persze már kellemetlen a 60-as végsebesség, amit a limiter kiiktatásával fel lehet vinni 80-ra de azért ott már életveszélyesek ezek a dodzsemek.
Elektromos autó.
Országútra nem érdemes, ezt gyorsan le is szögezem, mivel országúton a belső égésű motorok is közel optimális hatákonysággal tudnak üzemelni, az akkuknak viszont kihívás a nagy teljesítmény így kb. el is tűnik a villany előnye 80 felett.
A villanyautó, gazdaságossága városban mutatja meg magát. 60-as tempó, de nem ritkán 20km/h-s átlagsebességnél, gyorsítások fékezéseknél, dugóban, sok üresjárattal.
Én egy Aixamból tervezem az építést.
Egy jó állapotú ~400ezer Ft, igaz a motor váltó kijön, azt jó pénzért el lehet adni, de azzal más terveim vannak, szóval nem adom el.
1,2millióért válogattam össze a techmobilnál akkut, motort, szükséges vezérlőket 5kw teljesítménnyel, fékenergia visszatáplálással, ~300ezer km akku élettartammal. Ez ~100km-et megy el egy töltéssel. Városi autónak tökéletes.
Tehát durván 1,6milláért van egy, városi elektromos autóm. Benzinesből is ennyiért kapnék újonnan, igaz azzal ki lehet menni autópályára is, és attól is elvárható a 2-300ezer Km élettartam.
Azonban az elektromos autó karbantartása zéró. Nincs olaj, nincs víz, nincs váltó. Az én kiépítésemben csak egy differenciálmű kell, kerék, és motor csapágyak.
De nincs tapasztalat a villanyautó üzemeltetéssel, szóval mondjuk azt hogy ugyan az az avulási költsége.
Nézzük az üzemanyag költségeket.
szrobert szerint az álmai kisautója 3liter gázolajat fogyaszt. Budapesten 410literje szóval 1230forint/100km, mellesleg az Aixam a saját diesel motorjával is ~3 liter körül fogyaszt.
Villany a bevett becslés alapján 10kWh kell 100km-re, ami kb 520forint, a villanyszámlámat alapul véve.
Ne feledd, hogy mindenből a rosszabbik feltételeket vettem alapul.
Aztán én napelemek beszerzését is tervezem. kb. 3,6kw-nyit. Ez 1,5millió teljes költségen, visszatáplálós rendszerrel. Kollégámnak egy ilyen rendszer annyival csökkentette a villanyszámláját, hogy 6-7év alatt vissza is hozza az árát, ráadásul mivel túltermelése van, a fűtését is elektromosra állítja át, mert a villamos művek rossz áron veszi át a pluszt, tehát a gázszámlája is csökkenni fog.
Én az elektromos autómat akarom tölteni a felesleggel, így 3 milliónyi befektetésem összességében kevesebb mint 5 év alatt hozza vissza az árát. Utána meg ingyen van a villany, a fűtés, hűtés és a városi közlekedés.
PErsze megmarad a benzines autó is a hosszabb utakra, és ha rakodótér kell, de mivel a közlekedésem nagyrésze a városra korlátozódik, ennek az amortizációs költségét csökkenti a villanyautó.
Még tavaly is azt mondtam, hogy jobb esetben is ugyan ott van az ember a napelemmel, és villanyautóval mint a hagyományos rendszerekkel, szóval csak elborult embereknek javasolt a magas kezdő költségek miatt.
Mára azonban annyira leestek a napelem, villanymotor, vezérlő, akku árak, és a banki kamatok, hogy befektetésnek is bőven megéri. Annyira, hogy félek erre is kitalálnak valami büntető adót :) |