Keri - 2012-11-22 15:30:00
Fú vazz. Itt annyi csúsztatást látok, hogy nem is tudom mire reagáljak :)
Nyugodj, meg a számítógépem 1/5 annyit fogyaszt, mint 5 éve a számítási teljesítménye meg többszöröse.
Ezt konkrétan egy konnektorba dugható teljesítmény mérővel ellenőriztem.
Neumanni elvekhez képest valóban nem történt fejlődés, de tudod mit az akkuk is mind galvanikus úton működnek, szóval Luigi Galvani óta tényleg nem történt fejlődés ;-))))
Megvan már a versenyképes technológia. Villanyautót sokkal jobbat, olcsóbban tudunk gyártani mint benzinest, az akku az egyetlen gát, azonban utóbbi 10 évben ez is drasztikus fejlődésnek indult és még nem állt meg.
Gondold el 10 éve ólomakkus villanyautók volt a csúcs, mert az volt megfizethető, de gyorsabban tönkrement az akku, minthogy megtérült volna a nagyobb hatékonyság.
Mostanra már a LiIon akku olcsóbb mint az ólmos, és mondanom sem kell, hogy könnyebb. Ezzel pedig már ott tartunk, hogy ha bemegyek a tech-mobil.hu oldalra, megrendelem az elektromos autó összetevőket, berakom egy Aixamba, akkor a teljes költséget nézve, ténylegesen olcsóbban fogok autózni nappali árammal is, mint benzinessel.
És az akkuk fejlődése, és árcsökkenése nem állt meg.
A Németek közönséges Lithium alapú akkut csináltak polimer alapú ion membránnal feljavítva a tulajdonságait. Ezzel jóval kisebb Li mennyiséggel tudtak jobb paramétereket elérni. Ez olcsóbb gyárthatóságot is jelent egyben.
És a Li, nem is a legjobb lehetőségünk. Van több fejlesztési irány, pl a nanoTitán alapú akku. Ezek már a benzin energiasűrűségét közelítik, nem kell nagy mennyiségű drága anyag hozzá, és tartóssága is jóval nagyobb mint a jelenlegi akkuknak. Ugyan akkor a nanotechnológia nagyüzemi gyártása még gyerekcipőben jár, ezért nincs kereskedelmi forgalomban.
Nem azt mondom, hogy most azonnal gazdaságosan lecserélhető a benzines technológia, csak azt, hogy 2020-ra már elavult lesz a benzin, a sok hátránya miatt, ami felett hajlamos elsiklani a felületes szemlélő.
Ez robbanás szerű fejlődés kis méretben egyénként már bekövetkezett a modell helikopterek terén. Ott már nem nagyon látsz benzinest, mert a villanymotorosok kiszorították, kisebb súlyukkal, nagyobb teljesítményükkel, egyszerűbb, olcsóbb, megbízhatóbb, jobban kezelhetőbb, tisztább szerkezetükkel.
Ez fog bekövetkezni nagyban is.
Ha azt vesszük, hogy pl, napelemekre is ugyan ilyen kifogásokat mondtak, sőt egy két lemaradt elme, még mindig mondogatja, akkor én bizakodó vagyok. Napelemek is pár éve még 1000ft/w feletti áron mentek, hatásfokuk 8% volt. Most 200ft/W áron veszek napelemet, és 18% a hatásfoka.
Ha végre megkapom az építési engedélyemet, és lesz házam, én be fogom fedni a tetőt napelemmel, összerakok egy kis Aixamot elektromosra és napelemmel töltöm. 2020-ra nekem ingyen lesz a városi autózás, és röhögök majd nagyokat amikor emelik a benzin árát. |