hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 21. csütörtök 
Olivér

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


vkami - 2004-03-13 23:51:03

Szia Andris,

ne háborogjál.

Annak, hogy a gyárat bezárták, nemcsak politikai, hanem gazdasági okai voltak. Bármennyire szocializmus volt, a piac igenis fontos szerpet játszott, most amikor újra elolvasok néhány akkori nyilatkozatot, ez tisztán látszik.
Az egyhengeres Pannóniákon akkoriban darabonként 400 Ft veszteség volt. Hogy arányaiban lásd a dolgot, nekem 1800 Ft volt a fizetésem. A két hengeres - akkor már nyolc éve gyártották egyre gyengébb minőségben - nem forrta ki magát, az oroszoknak annyi pénzért, amennyiért megérte volna, nem kellett. Nyugaton meg nem tudtak egy tisztességes vevőszolgálatot felállítani az igencsak javításigényes gépeknek.
Nézzük a piac többi résztvevőit.
Jawa 250-350: az egyhengeres Pannóniákhoz hasonlóan meglehetősen elavultnak tűntek, viszont nagyon megbízható szerkezetnek bizonyultak. Kiforrott, a többiektől eltérő megoldásokkal operáltak.
MZ ES 250: Kétségbe vonni csak az Earls-villát lehetett, különben akkori szemmel meglehetősen modern megoldásokkal párosult a híres német precizitás.
Midehhez jött az, hogy egyre inkább autót vettek az emberek, a motorok bekerültek a garázs mélyére.
Múltkor megkérdeztem német barátomat, mennyire kedvelték az NDK-ban, ahová kb. 1961-ig exportáltuk a nagyfékdobosokat, azt mondta, semennyire, nem volt kedvelt. Persze ennek okait is lehetne boncolgatni.
Ehhez hozzájött a KGST szakosítás, ami az NDK-nak és Csehszlovákiának ítélte a motorkerékpárgyártást. Hogy ez mennyire volt megalapozott, lehet vitatni. Viszont az MZ és a Jawa még ma is motorkerékpárt gyárt, akkor is, ha most ők vannak hasonlóan vergődő helyzetben, mint anno a Pannónia volt.
Természetesen én is nagyon sajnálom, hogy akkor bezárták a gyárat, de ez nem érzelmi kérdés. Ha most azt mondjuk, hogy elsorvasztották a Pannóniát, a Csepel teherautót, a Dutrát, azt is látni kell, hogy ugyanakkor ennek a szakosításnak nyertese volt az Ikarusz.
A Rába pedig azt bizonyítja, hogy értelmes üzletpolitikával a szakosítás hátrányai alól is ki lehetett bújni. Ha az Ede motort akart volna gyártani ...
De erről lekéstünk.

Kálmán
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu