hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 24. vasárnap 
Emma

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


vkami - 2004-09-10 00:07:00

Maradjunk inkább az egyhengeres-kéthengeres megjelölésnél.
Ugyanis az egyhengeres blokkja 1950-től 1975-ig, míg a kéthengeres 1965-től 1975-ig funkcionált. (aki belémköt, hogy 65-ben nem volt P20, annak megmutatom az Autó-Motort!)
Az egyhengeres ennek megfelelően ma már több mint ötven éves konstrukció, új fejlesztés volt annak idején, a kor színvonalán. A konstrukciót sok minden befolyásolta, a tervezők kettős szorításban voltak, egyrészt politikai nyomás nehezedett rájuk, más részt pedig az állandó anyaghiány és a beszállítói háttér, megfelelő technológia hiánya. Ezért Németországból vásárolták, amíg volt valuta az elektromos felszerelést. A csapágyak ugyancsak ún. szigorú gazdálkodás alá vont termékek voltak, bár ez inkább a gyártás során okozott problémát. Maga a motor mindehhez képest nem sikerült rosszul ennek, meg a stabilan vásárló szovjet piacnak volt köszönhető, hogy kisebb módosításokkal 25 évig gyártásban volt. Egy viszonylag egyszerűen szerelhető, megbízható szerkezet volt. Hátránya azonban a magas fogyasztás, hisz egy kopottabb motor a 7-8 litert is megette, legfőképpen ezért kerültek ezek a motorok a garázsok mélyére a hetvenes években, amikor bejöttek a Zsigulik.
A váz erősen hasonlít az olasz Mondial vázára, alapjában véve akkoriban nagyon modern volt a hátsó lengővilla állítható teleszkópokkal, bár elől csak P10-esnél kapott lengéscsillapítást.
A motor terhelhetőségéről, megbízhatóságáról legendák keringenek.

A kéthengeres egy sokkal modernebb konstrukció, hisz fejlesztésének kezdete a hatvanas évek eljén kezdődött, amikor a japánok már pozicíókat foglaltak el Nyugat-Európában. Sokak szerint Yamaha koppintás csak rosszul sikerült. Én mindig megvédem az akkori fejlesztőket, mert figyelemmel kísérték a konkurrenciát és igyekeztek mindenhonnan a legjobb megoldásokat ellesni, az még nem jelenti azt, hogy koppintottak. A blokkot egész biztos nem, lévén, hogy a Yamahának vízszintes osztású a blokkja (mint a Trabanté). Főtengelye szétszerelhető, nagyon ötletes, hogy a csapágyház kivétele után a főtengely kiszerelhető, anélkül, hogy a blokkot ki kellene venni a vázból. A 22-24 lóerő és a 10(!) mp alatti gyorsulás nemzetközi viszonylatban is figyelemre méltó volt. A kuplung gyengécskére sikeredett, az ötgangos sebességváltója viszont szenzációs, kuplungolás nélkül lehet le-fel váltani. A fékek, amiket a T5-östől örökölt, ehhez a gyors motorhoz gyengék, a váz és a futómű sokak szerint nincs eltalálva, én jónak tartom. Legtöbb gond a dinamóval van, tíz forgórészből egyet kettőt lehet találni, ami működőképes. A gyújtása képes arra, hogy akár néhány kilométer után elmásszon. Nagy türelmet, szakértelmet és odafigyelést igényel úgy a gyújtásállítás, mint a karburátorok belövése.

Amire vásárlásnál ügyelni kell:
1. A krómos alkatrészek krómosak legyenek! A krómozott alkatrészek sajnos nagyon drágák, leginkább a kipufogóra igaz ez.
2. A motor különösebb zaj nélkül menjen alapjáraton és fordulaton is. A motor felújítása is már jó néhány lepedőbe kerül, csak a három főtengelycsapágy 3000 Ft és akkor még nem a legjobbat vettük.
3. Lehetőleg eredeti állapotú motort vegyünk, még akkor is, ha nem néz ki olyan jól. A frissen restaurált motorokat piacra "gyártják", hiányzik belőle az a szív, amit csak mi magunk rakhatunk bele. Láttam már olyant, hogy a frissen restaurált T1-es első villájából néhány száz kilométer megtétele után hullani kezdett a rozsda.
4. Ha kéthengerest veszünk, az az igazi zsákbamacska, itt fokozottan fontos a blokk működőképessége. Sz@r motorból igen nehéz jót faragni.

A teljesség igénye nélkül ennyi, biztos lesz másnak is véleménye.

Kálmán
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu