Keri - 2007-06-20 07:52:25
most akkor mit kérdeztél, hogy hány éves a kapitány? :D
Nem igazán értem hogy kapcsolodik a "hogyan pörgethetem szét a motoromat" kédésed a fogyasztás témához :)
Kis TSel én Debrecenbe jártam Pestről úgy hogy csutkát húztam és 6000-6300-on tartottam a fordulatot. 20valamenyi ezret mentem vele és sem a csapszeg, sem a hajtókar, sem a főtengely csapágy nem mutatott normális kopásnál roszabb eredményt. (persze a fogyasztás magasabb volt a TSre jellemző értéknél)
ETZ-nél a nagyobb tömegek miatt lehet hogy nem ilyen rózsás a helyzet (a kis TS híresen strapabíró darab) de ETZvel nincs ilyen tapasztalatom, mert versenyen nem igazán érdekel a tartós és kíméletes használat :D
Az viszont egészen biztos, hogy attól hogy nagyobbra fúrod, nem változik jelentősen a nyomatékgörbe, legfeljebb kicsit magasabb lesz, de a fordulatszámot nem nagyon befolyásolja, hiszen azt a levegő csatornák, kipufogó méretezése és a vezérlés befolyásolja leginkább.
Aztán az ETZ esetén a gyári nyomatékgörbe adatok, nem biztos hogy fedi a valóságot, tehát ha az ember ismeri a motorját akkor amúgy is érzésre használja a fordulatot.
A sok elmélkedésnek azonban sok az alja, gyakorlatilag ha gazdaságosan akarjátok használni a motort akkor azt kell tudni hogy (durva közelítéssel) anyi benzin folyik bele amenyire a gázkart húzod.
Tehát ha magas fokozatban húzod a csutkát és hörög a motor akkor is sokat fogyaszt, meg ha alacsony fokozatban szétpörgeted az agyát akkor is.
Lényegében tehát gyorsításnál csutka gázt kell húzni és úgy váltogatni felfele, hogy a nyomatéki és a teljesítménycsúcs között legyen a fordulatszám, ilyenkor sokat fogyaszt, de mivel így gyorsul a legjobban (adott benzinmenyiséggel) így lehet a gyorsítás időtartamát a leg rövidebre szorítani. Egyenletes haladásnál pedig olyan fokozatot kell találni ahol a leg kevésbe kell húzni a gázt az adott sebesség tartásához. A sebességet meg érdemes olyanra választani, hogy a nyomatéki fordulat közelében legyen a fordulat, ugyanis a motorok hátásfoka a nyomatéki fordulatszámon a legjobb (a kettő nem véletlenül esik egybe). Így lehet a leg kevesebb fogyasztást elérni.
Tehát 40el 5ben 2000es fordulaton nem érdemes gyötörni a gépet a kisebb fogyasztás reményében, hiszen ehez nagy gázkar állás tartozik, vissza kell kapcsolni, hogy magasabb fordulaton (3-4ezer) de kisebb gázkar állás mellet tudjál közlekedni.
Aztán a fogyasztást az előre látással is csökkentheted, mert amint látszik, a gyorsítás fogyasztja a legtöbbet, akárhogy gyorsítasz, tehát a gyorsítások számát kell minimalizálni, a forgalom ritmusának felvételével, a lámpa periódusok követésével, meg hogy nem kezdesz el eszetlenül gyorsítani, ha látod hogy amúgy sem tudsz messzire menni, mert a következő sarkon úgy is befordulsz. |