peti74 - 2007-03-18 11:45:54
"Ha túl kicsi a gyűrűhézag, akkor nincs hova tágulnia, nem tesz jót a motornak."
Konkrétan a megszorult gyűrű igen könnyen eltörik és szanaszét b**za a szép, frissen hónolt hengerfalat, aztán hiába a fúrás, oda a kopmresszió, amit csak újabb fúrással (jó esetben csak hónolással) lehet visszahozni.
"Ha túl nagy a gyűrűhézag, akkor max lesz egy iciri-piciri kartergáz"
Ennek kétüteműnél nincs értelme
"meg vesztesz fél lóerőt a húszegynehányból, na bumm."
Azt is inkább kis fordulaton, mert ahogy a fordulat növekszik úgy a 3 gyűrű elkezd egyre jobban labirintgyűrűként viselkedni, tehát a nagy hézag a a gyakorlatban inkább a nyomatékból vesz el, azt is csak kisebb fordulaton.
Ezért van az, hogy a sok kilóméteres "szétkopott" TZ-k érzésre nagyon jól mennek. Kis fordulaton már gyengék, de könnyen felpörögnek (mert minden mindennel összekopott már rég) és fordulatszámmal meg növekszik a kompresszió, ezért van meg bennük az a "huzatva nagyon megjön az erő" érzés.
A hézagmérést úgy érdemes, hogy a hengerbe felülről tesszük bele a gyűrűt, majd a fejre állított dugattyúval kb 1/3-ig (kb. 2 cm) benyomjuk, így biztosan merőlegesen áll majd a hengerpalástra. Én a 75 vagy 76-os ETZ-t illesztem 20-25 századra, de pl egy 350-es jawanál, ahol az átmérő 58 mm, ott a 15-20 százados illesztés is belefér óvatos első 500 km esetén,
ami a 350-esnél egyébként is ajánlatos.
Azt pedig nem lehet elégszer elmondani hogy a motor kompresszióját a gyűrűk adják - egészen pontosan a gyűrűk és a hengerfal tökéletes illeszkedése, rések, karcolások és lukak nélkül - nem pedig a dugattyú illesztése.
A dugattyú illesztésének is pont az a szerepe, mint a gyűrűhézagnak, hogy elviselje a dugattyú hőtágulását, megszorulás nélkül.
Ha a dugattyú a túl kicsi illesztés (meg persze egyéb oka is lehet) miatt mgszorul, akkor kiszorul az olaj a hegerfal és a dugópalást közül és a súrlódás és a hirtelen hőhatás miatt a dugattyú fala feledződik, és egy üvegkemény, a hengerfal anyagánál jóval szívósabb réteg képződik rajta, ami elég csúnya gödröket tud karcolni a hengerfalba. Ráadásul ha ezt az edzett réteget nem reszeljük le a dugórúl, akkor utána folyamatosan súrolja majd a hengerfalat. A lényeg, hogy így is úgy is oda gyűrűk illeszkedése, és ezzel a kompresszió is.
Szóval aki azért furatja minnél kisebbre (mondjuk 4 századra) az ETZ-t, hogy "erős legyen" meg, hogy "jól menjen" az épp a fent leírt folyamatot kockáztatja és pont a hamar legyengülő motor útját választja.
Én a 76-os ETZ dugót minimum 6 századra illesztem, és ésszerű használat és jó karburálás esetén már a bejáratás alatt sem kell azon aggódni,hogy mikor szorul meg.
Szóval nem szabad a fától nem látni az erdőt. |