hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 27. szerda 
Virgil

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2006-12-10 20:04:55

Az odáig igaz, hogy "Van egy kontaktod, amit a feszültségtekercs nyit, ez vezérli a gerjesztést" de, ez még csak a szabályzás egyik fele (mondhatnám úgy is, hogy a fordulatszámtartomány egyik - konkrétan az alsó - fele).
a feszszabályzó középső érintkezőjének összesen 3 állása van, mert a középső nyelv mindkét oldalán van egy-egy érintkező. A középső nyelv végül is a gerjesztőtekercsek kivezetése.

- Alapállásban ez egyik oldalon lévő érintkezővel (az egyben a D+) zár, ekkor öngerjesztésben működik a dinamó, a termelt fesz. a fordulatszámmal arányos. Nevezzük ezt az állapotot a továbbiakban teljes gerjesztésnek.

- Középső állásban a nyelv (a DF) nem érintkezik egyik érintkezővel sem, de mivel ezen a nyelv és - MZ esetén - a D+ között van egy, a gerjesztéssel egy nagyságrendben lévő ellenállás, így a gerjesztés nem "direkt" D+ -t kap, hanem sorosan, egy elleálláson keresztül, ami azt jelenti, hogy nagyságrendileg fele lesz a gerjesztőtekrecsken átfolyó áram. Nevezzük ezt az állapotot a továbbiakban félgerjesztésnek.

- Végállásban a DF nyelv a másik oldali érintkezővel zár, ami viszont - MZ esetén - test, vagyis a gerjesztőtekrecseket rövidre zárja, áram nem folyik a gerjesztésen.
Nevezzük ezt az állapotot a továbbiakban leszabályzásnak.

A rezgőnyelves szabályzás lényege, hogy ahogy a fordulatszám növekszik a nyelv előszőr a teljes gerjesztés és a félgerjesztés között rezeg, az állandó effektív értékhez (mondjuk 7,3 V-hoz) szükséges kitöltési tényezővel, majd ahogy a fordulatszám növekszik "átvált" és innentől a félgerjesztés és a leszabályzás között rezeg, megint csak az állandó effektív értékhez (a gyakorlatban mondjuk 7,5 V-hoz) szükséges kitöltési tényezővel.

A leszabályzási állapotba kerülést (illetve az abban tartózkodás kitöltési tényezőjét) növeli meg, ha a feszültségtekercsre tekert áramtekercsben növekszik az áram.
Ez maga a túláramvédelem, csak bele van bújtatva a fesszabályzásba.
Kapis ?

A három oszlopról meg annyit, hogy nem zárkózom el előle, de igazából az én gyakorlati ismeretim az eddig látott szabályzókra támaszkodnak, ezek pedig a teljesség igénye nélkül :
MZ TS 6V, jawa 559 és 360 6V (poz. test), jawa 634 6V (neg. test) trabant 6V, wartburg 6V, junak M10 6V. Ezen dinamók gyári feszszabályzói mind a fent ismertetett szabályzási elven működnek, MZ-trabi-wartb.-jun. egyoszlopos, jawa kétoszlopos, ahol a második oszlopon a visszáramkapcsoló van.
Kispolszkinak majd utánanézek érdekességképpen...
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu