peti74 - 2006-12-10 20:04:55
Az odáig igaz, hogy "Van egy kontaktod, amit a feszültségtekercs nyit, ez vezérli a gerjesztést" de, ez még csak a szabályzás egyik fele (mondhatnám úgy is, hogy a fordulatszámtartomány egyik - konkrétan az alsó - fele).
a feszszabályzó középső érintkezőjének összesen 3 állása van, mert a középső nyelv mindkét oldalán van egy-egy érintkező. A középső nyelv végül is a gerjesztőtekercsek kivezetése.
- Alapállásban ez egyik oldalon lévő érintkezővel (az egyben a D+) zár, ekkor öngerjesztésben működik a dinamó, a termelt fesz. a fordulatszámmal arányos. Nevezzük ezt az állapotot a továbbiakban teljes gerjesztésnek.
- Középső állásban a nyelv (a DF) nem érintkezik egyik érintkezővel sem, de mivel ezen a nyelv és - MZ esetén - a D+ között van egy, a gerjesztéssel egy nagyságrendben lévő ellenállás, így a gerjesztés nem "direkt" D+ -t kap, hanem sorosan, egy elleálláson keresztül, ami azt jelenti, hogy nagyságrendileg fele lesz a gerjesztőtekrecsken átfolyó áram. Nevezzük ezt az állapotot a továbbiakban félgerjesztésnek.
- Végállásban a DF nyelv a másik oldali érintkezővel zár, ami viszont - MZ esetén - test, vagyis a gerjesztőtekrecseket rövidre zárja, áram nem folyik a gerjesztésen.
Nevezzük ezt az állapotot a továbbiakban leszabályzásnak.
A rezgőnyelves szabályzás lényege, hogy ahogy a fordulatszám növekszik a nyelv előszőr a teljes gerjesztés és a félgerjesztés között rezeg, az állandó effektív értékhez (mondjuk 7,3 V-hoz) szükséges kitöltési tényezővel, majd ahogy a fordulatszám növekszik "átvált" és innentől a félgerjesztés és a leszabályzás között rezeg, megint csak az állandó effektív értékhez (a gyakorlatban mondjuk 7,5 V-hoz) szükséges kitöltési tényezővel.
A leszabályzási állapotba kerülést (illetve az abban tartózkodás kitöltési tényezőjét) növeli meg, ha a feszültségtekercsre tekert áramtekercsben növekszik az áram.
Ez maga a túláramvédelem, csak bele van bújtatva a fesszabályzásba.
Kapis ?
A három oszlopról meg annyit, hogy nem zárkózom el előle, de igazából az én gyakorlati ismeretim az eddig látott szabályzókra támaszkodnak, ezek pedig a teljesség igénye nélkül :
MZ TS 6V, jawa 559 és 360 6V (poz. test), jawa 634 6V (neg. test) trabant 6V, wartburg 6V, junak M10 6V. Ezen dinamók gyári feszszabályzói mind a fent ismertetett szabályzási elven működnek, MZ-trabi-wartb.-jun. egyoszlopos, jawa kétoszlopos, ahol a második oszlopon a visszáramkapcsoló van.
Kispolszkinak majd utánanézek érdekességképpen... |