peti74 - 2006-11-18 22:16:08
Azt hiszem okosabb lesz, ha írok valami cikket róla, aztán majd hygy felteszi.
Nincs 300-as henger, a 250-es hengert lehet felfúrni egész 76,5 mm-ig.
300-hoz dugó-gyűrű-csapszeg kapható, a többi "csak" gépmunka.
Ami a munkaigényt illeti : ha a főtengely és a váltó jó (a megnövekedett
nyomaték miatt mindkettő fontos) akkor "csak" a hengert és a hengerfejet
kell megmunkálni. A 250-es hengerben olyan vastag persely van, hogy épp
kiadja a a 300-as legnagyobb (2-ik) túlméretet, ami 76,5 mm. De nyilván
érdemes az alapmérettel (75,5) vagy max az első túllal (76,00) kezdeni,
akkor még marad fúrási lehetőség.
Ha nem 251-es ETZ-re való karburátorod van, akkor érdemes kicserélni arra,
legalábbis az én megfigyelésem szerint. Azoknál a 300-as ETZ-knél (eddig 4
db-ot csináltam) csak ezzel a 30N3-1 típusú "pattintós" karburátorral
sikerült szépen behangolni a motort, hogy a teljes fordulatszámtartományban
szépen húzzon. Ebben a karbiban "csak" a gyári 130-as főfúvókát kell
kicserélni kb 135-ösre (amit kivehetsz a régi karbiból is). Minden más
beállítás marad a gyári.
Ami a pénz igényt illeti, nem olyan olcsó mulatság, de szerintem nagyon
megéri. A 250-es hengert tetejére még a fúrás előtt esztergálni kell egy
új központosító vállat, mert a régi a nagy átmérő miatt eltűnik. Ennek a
vállnak nagy szerepe van abban, hogy a hengerfej (amit szintén esztergálni
kell) robbannótere pont a hengerrel központos legyen, így a robbanás a
dugattyú közepét találja el és nem billenti semerre. Ha a hengerfej nincs
középen, akkor nagyon durva kopogó-csörgő hangja tud lenni. Némelyik 250-es
is ezért csörög, mert a gyári hengerfej ben a gyertyamenet nem mindig pont
középen van. (de a gyertyamenetbe tekert központosítóval majd oda kerül).
Ezután jön a fúrás, max 1 mm-es léptékekkel 7mm jön ki az átmérőből, ez 7 fúrást jelent egymás után. A dugattyú illesztését kb. 6 századra kell
méretezni, aki 4 mm-t mond, az téved.
Végül hengerfejmunka következik, egyrészt az úk központosító váll helyét és egyben nagyobb átmérőt is ki kell alakítani, másrészt a hengerfej térfogatán kell növelni, mert a sűrítés nem lépheti túl az 1:12-t, mert akkor öngyulladni és kopogni fog.
Az egész melóra én egy embert tudok javasolni (mert őt ismerem és benne
bízom), ő Szikszai Károly, Bp. 14. kerületben van egy kis műhelye (tavaly
nyáron legalábbis még sokat jártam nála). SoK ilyen 300-as ETZ-t csinált
már, van benne gyakorlata, és befogó szerszáma is van a 250-es hengerekhez,
ami a központosító váll kialakításakor kell. Sajnos kevés olyan gépműhelyest ismerek, akit én megbízhatónak tartok, főként a pontosság és a szerszámok (eszterga, fúró, hónoló) minősége és elhasználódottsága a legnagyobb probléma.
A gépmunka kb. 15-ezer Ft lehet, plusz a dugó+gyűrű+csapszeg ára, futár
petinál az kb. 5-6 ezer. Ez idáig kb. 20-22 ezer lehet.
Ehhez jön még hozzá, a rohangálás, utiköltség, tömítőanyagok, klingerit (a
vezérlés szempontjából nagyon fontos hogy a hengertalptömítés jól válasszuk
meg, ilyen átmérőnél már csúszik a vezérlés, mert a fúrás miatt
eltolódhatnak az ablakok a hengerben, nem kell megijedni, ha a
hengertaltömítés 1,5-2 mm-re jön ki).
Szóval az átalakítás összköltsége simán lehet 25ezer Ft, vagy egy BVF 30N-1
karbival akár 30ezer is( egy ilyen bontott karbit, ha szép állapotú, és az
összes fúvókája megvan, akkor 4-5 ezret ér).
Üdv,
Peti74 |