hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 26. kedd 
Virág

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Új hozzászólás

Felhasználó: 
Jelszó: 
Hozzászólás:


peti74 - 2006-06-23 22:29:47

Csapágyhézag témában !

NE vegyetek C4-est !
Én tudom, tapasztalatból mondom, meg aztán csapágyboltban dolgoztam egy ideig.
A 6306 C3-as hézaga 15 mikronnal (1,5 század mm-rel) nagyobb a a normál illesztésnél. Ez még nem okoz főtengelybillenést, amennyiben több centiméterre van egymástól a két főtengelycsapágy.

A 6306 C4-es hézaga azonban 28 mikronnal (2,8 század mm-rel) több a normál csapágyhézagnál, tehát majdnem a duplája a C3-asénak. Ilyen nagy hézag már a főtengely lötyögését okozza még akkor is ha több cm-re van egymástól a két főtengelycsapágy ! Ez egyrászt a főtengyely igen gyors elhasználódását, pl. 250-es ETZ-nél primer hajtás szétverődését, megszakító esetén a gyújtás nagy mértékű pontatlanságát és főleg kicsi (3000 alatti) fordulatszámon a főtengelycsap ovális pályán való mongása miatt a főtengelyszimmeringek tömítetlenségét okozza, ami jobb oldalon fals levegőt, a bal oldalon, főleg 250-es ETZ-nél a váltóolaj hengerbe jutását okozza, ami állandó gyertya problémákat okoz. (ez utóbbi persze kivédhető, ha a váltóba motorolajat töltünk hajtómű olaj helyett de azért ez nem igazi megoldás).
Tapasztalatból beszélek én ezt a C4-es mizériát tavaly végig szop*am.

Kisebb csapágyméretnél (pl. 6305) a különbség kisebb, de ott sem egészséges.

C4-es méretet csak a régi, magyarra fordított ETZ szerelési könyvek írnak, de ne higgyetek neki, ami ott C4, az a mai SKF szabvány által uralt világban kb. a C3.

Lehet, hogy valami olyasmi van a háttérben, hogy anno a kommunista világban direkt más szabványok voltak mint az "imperialistáknak", mint ahogy az orosz vasúthálózat is kisebb nyomtávú, mint az európai (legalábis sokáig így volt). De az a valószinűbb, hogy valami direkt félrevezetés volt ez a pórnépnek. (mert a "mesterek" már akkor is külön doksikat kaptak, ugye Semi ?)

Az elején leírt adatok bármelyik csapágyboltban egy SKF főkatalógusban megnézhetőek.

Szóval C3-as kell mindenhova, ahová emelt csapágyhézag kell.
A C4-es nem jó.

A C1-et nem írják ki, mert az a normál csapágyhézag.
A C2-es a logikával ellentétben csökkentett csapágyhézagot jelent, tehát NEM átmenez a C1 és C3 között.

A C5 és C6 újra növelt hézagot jelent, de ritka, mert csak exrém körülmények között használnak ilyen csapágyakat.

Van még egy jelölés, amit érdemes ismerni : a P6. Ez egy futáspontossági osztály, ami azt jelenti, hogy az adott csapágyban egy adott tűrési osztályon belüli golyókat használnak, vagyis a csapágyban "összeválogatott" golyók vannak.
Az erederi német csapágyakon olvasható P36 felirat tulajdonképpen egy máig használatos rövidítés, a C3 és a P6 összevonása. Ez egyébként pontosan azt támasztja alá, hogy már azt ETZ-k korában is C3-as volt a C3-as, csak a közkézen forgó szerelési doksikba került valmiért C4, persze nem következetesen, mert azért a P36 néhol felfedezhető.

Hát enyit a csapágyhézag kérdésről.

Üdv,
Peti74
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu