peti74 - 2006-06-23 22:29:47
Csapágyhézag témában !
NE vegyetek C4-est !
Én tudom, tapasztalatból mondom, meg aztán csapágyboltban dolgoztam egy ideig.
A 6306 C3-as hézaga 15 mikronnal (1,5 század mm-rel) nagyobb a a normál illesztésnél. Ez még nem okoz főtengelybillenést, amennyiben több centiméterre van egymástól a két főtengelycsapágy.
A 6306 C4-es hézaga azonban 28 mikronnal (2,8 század mm-rel) több a normál csapágyhézagnál, tehát majdnem a duplája a C3-asénak. Ilyen nagy hézag már a főtengely lötyögését okozza még akkor is ha több cm-re van egymástól a két főtengelycsapágy ! Ez egyrászt a főtengyely igen gyors elhasználódását, pl. 250-es ETZ-nél primer hajtás szétverődését, megszakító esetén a gyújtás nagy mértékű pontatlanságát és főleg kicsi (3000 alatti) fordulatszámon a főtengelycsap ovális pályán való mongása miatt a főtengelyszimmeringek tömítetlenségét okozza, ami jobb oldalon fals levegőt, a bal oldalon, főleg 250-es ETZ-nél a váltóolaj hengerbe jutását okozza, ami állandó gyertya problémákat okoz. (ez utóbbi persze kivédhető, ha a váltóba motorolajat töltünk hajtómű olaj helyett de azért ez nem igazi megoldás).
Tapasztalatból beszélek én ezt a C4-es mizériát tavaly végig szop*am.
Kisebb csapágyméretnél (pl. 6305) a különbség kisebb, de ott sem egészséges.
C4-es méretet csak a régi, magyarra fordított ETZ szerelési könyvek írnak, de ne higgyetek neki, ami ott C4, az a mai SKF szabvány által uralt világban kb. a C3.
Lehet, hogy valami olyasmi van a háttérben, hogy anno a kommunista világban direkt más szabványok voltak mint az "imperialistáknak", mint ahogy az orosz vasúthálózat is kisebb nyomtávú, mint az európai (legalábis sokáig így volt). De az a valószinűbb, hogy valami direkt félrevezetés volt ez a pórnépnek. (mert a "mesterek" már akkor is külön doksikat kaptak, ugye Semi ?)
Az elején leírt adatok bármelyik csapágyboltban egy SKF főkatalógusban megnézhetőek.
Szóval C3-as kell mindenhova, ahová emelt csapágyhézag kell.
A C4-es nem jó.
A C1-et nem írják ki, mert az a normál csapágyhézag.
A C2-es a logikával ellentétben csökkentett csapágyhézagot jelent, tehát NEM átmenez a C1 és C3 között.
A C5 és C6 újra növelt hézagot jelent, de ritka, mert csak exrém körülmények között használnak ilyen csapágyakat.
Van még egy jelölés, amit érdemes ismerni : a P6. Ez egy futáspontossági osztály, ami azt jelenti, hogy az adott csapágyban egy adott tűrési osztályon belüli golyókat használnak, vagyis a csapágyban "összeválogatott" golyók vannak.
Az erederi német csapágyakon olvasható P36 felirat tulajdonképpen egy máig használatos rövidítés, a C3 és a P6 összevonása. Ez egyébként pontosan azt támasztja alá, hogy már azt ETZ-k korában is C3-as volt a C3-as, csak a közkézen forgó szerelési doksikba került valmiért C4, persze nem következetesen, mert azért a P36 néhol felfedezhető.
Hát enyit a csapágyhézag kérdésről.
Üdv,
Peti74
|